Witamy !



[All] Elektryka zamiast wiskozy

[All] Elektryka zamiast wiskozy

Postprzez mazurkas007 » 09 lis 2007 21:40:08

Widzę na Allegro chłodnice do Frotki B z podwójnym wentylatorem, kasował ktoś u siebie wisko i zapodawał takie wentylatory ? ?.
Jest to operacja wywal stare wstaw nowe czy łączy się z motaniem i krzesaniem iskier ? ? i gdzie zapodać czujnik temperatury ? ?
była Frotka zmotka 3.2, będzie druga edycja 2.2 :)
Podróże bez granic : Polska, Niemcy, Estonia, Litwa, Łotwa, Rosja, Rumunia, Mołdawia, Finlandia, Węgry, Włochy, Austria, Czechy, Słowacja, San Marino, Szwecja, Tajlandia, Malezja - tam byliśmy na kołach.
Avatar użytkownika
mazurkas007
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1325
Obrazki: 30
Dołączył(a): 12 lip 2007 07:31:41
Lokalizacja: Bielsk Podlaski - Polska
Pochwały: 6
Województwo: Podlaskie
Samochód: Frontera B 2.2i Long 1998-2004

Postprzez TATAR » 10 lis 2007 16:34:29

nie wiem jak w b ale ja w A mam 2 jeden standart ijeden jeszcze przed chłodnica
_________________________________
3,2 V6 FRONTERA EVO 1
Avatar użytkownika
TATAR
Prezes
Prezes
 
Posty: 894
Dołączył(a): 10 sie 2007 20:23:37
Lokalizacja: Wodzislaw Sl.
Pochwały: 3
Województwo: Śląskie
Samochód: Frontera B 3.2 V6 Long 1998-2004

Postprzez mazurkas007 » 13 lis 2007 23:09:15

Sprawa jest dość prosta - wywalam disko, wymieniam obudowę na tą z dwoma wentylatorami, podłączam kable prosto z aku przez przekaźnik i bezpiecznik.
I teraz skąd wziąć sygnał dla wyzwolenia przekaźnika, powiedzmy że robię sobie kawałek rurki z nierdzewki z gniazdem na czujnik temperatury, rozcinam wąż na powrocie z silnika do chłodnicy i wstawiam kawałek rurki z czujnikiem, czujnik podpinam do aku i dalej do przekażnika od wentylatorów. To wystarczy ? ?
Czy trzeba jeszcze jakiś dodatkowy dzynks który przetworzy sygnał z czujnika i da napięcie na przekaźnik. Czy czujnik temperatury dowolny, czy trzeba szukać wysterowany na jakąś konkretną temperaturę

Podsumowując jak wyzwolić przekażnik od wentylatorów przy temperaturze wody 90 stopni ? ?
była Frotka zmotka 3.2, będzie druga edycja 2.2 :)
Podróże bez granic : Polska, Niemcy, Estonia, Litwa, Łotwa, Rosja, Rumunia, Mołdawia, Finlandia, Węgry, Włochy, Austria, Czechy, Słowacja, San Marino, Szwecja, Tajlandia, Malezja - tam byliśmy na kołach.
Avatar użytkownika
mazurkas007
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1325
Obrazki: 30
Dołączył(a): 12 lip 2007 07:31:41
Lokalizacja: Bielsk Podlaski - Polska
Pochwały: 6
Województwo: Podlaskie
Samochód: Frontera B 2.2i Long 1998-2004

Postprzez norbik » 27 lis 2007 21:59:15

Sprawa nie jest tak prosta jak napisales
Czojnik temperatury wkreca sie w chlodnice na dole
Zazwyczaj czujniki maja 2 biegi czyli wychodza 3 przewody
do 1 biegu potrzebny jest elemnet oporowy
Czujnik sam zalacza ma chyba regulacje ale tego sie nie rusza
pozostaja sprawa klimy
jak zalaczasz klime powinny sie zalaczac wentylatory a 2 bieg przy przekroczeniu pewnego cisnienia
MOzna to zrobic na 1 bieg ale bedzie strasznie huczec
z tego co zauwazylem w forotce z wiskoza klima po przekroczeniu pewnego cisnienia na chwile odlacza sprezarke
Polecam lekture schematów elektrycznych OPEL.TIS.2000.10_2005.Wiring.Diagrams.rar mozna sciagnac z http://www.astra-h.ru/tis.html nawet jest po polsku ale zaczynaja sie od rocznika 2002 schematy do B choc od 99 prawie sie nic nie zmienilo
norbik
 

Postprzez Balkandriver » 17 gru 2007 18:58:42

Mazurkas,
Motałem cały układ chłodzenia w innym aucie i nie jest to problem.
Poniżej schemat podłączeń zestawu wentylatorów elektrycznych:
Obrazek
M1 i M2 - wentylatory
Wt - włącznik termiczny wentylatorów
R - opornik wolnego biegu wentylatorów
Z - zarówka kontrolna
W - dodatkowy wyłącznik w desce rozdzielczej wewnatrz
P - przekaźnik

Działa to tak:
Wyłącznik termiczny (umieść zaraz za chłodnicą na powrocie cieczy) podaje napięcie do zestawu wentylatorów poprzez opornik (jest on umieszczony fabrycznie w zestawie wentylatorów) na bieg wolniejszy. To z reguły wystarcza do przechłodzenia silnika.
Ale na wszelki wypadek lepiej zamontować dodatkowy włącznik w kabinie i ręcznie uruchamiać szybszy bieg wentylatorów.
Jego załączenie powoduje podanie napięcia do wentylatorów z pominięciem rezystora. Żarówka Z podłączona, jak na wyższym schemacie, świeci słabo , gdy wentylatory obracają się na 1 biegu, zaś jaśniej (pełną mocą), gdy załączony jest 2 bieg.
Mamy więc sygnalizację działania wentylatorów na każdym biegu.

Dolny schemat , gdy ktoś chce koniecznie wpiąć w układ przekaźnik. Acha, nie uwzględniłem w nim bezpiecznika, z pośpiechu.

Dodatkowo można zamiast wyłącznika Wt zastosować płynny regulator włączenia, o którym pisano na forum rajdy 4x4 .

Oczywiście konfiguracje mogą być różne - jeden wentylator z 1 prędkością, 2 wentylatory i jeden kręci na 1 biegu, a dwa na 2gim, dwa wentylatory tylko z 1 biegiem - idea połączenia jest taka sama.
Zachęcam jednak w każdym przypadku założyć włącznik ręczny wentylatorów z kontrolką ich działania.
Nie wiem, jak w Twoim zelektronizowanym aucie, ale normalnie nic nie powinno szaleć.
Ktoś wspomniał o klimie - nie studiowałem pod tym kątem budowy wersji B, u mnie jest po prostu dodatkowa chłodnica klimy z jej wentylatorem i to sobie działa całkowicie niezależnie.
Ale w B słyszałem jakieś dziwne prztyki i inne kosmiczne dźwięki, które miały ponoć załączać różne rzeczy. Auto stało na wolnych obrotach i "gadało".
Nie ma jednak rzeczy niemożliwych - będzie trzeba - to i klimę się obejdzie.
Skorygujcie , Koledzy moj sposób, a myślę, że choć trochę pomogłem
Pozdro

BALKANDRIVER
Frontera 2.8 TDi - Long Distance Voyager
http://www.fotolandia4x4.com -> relacje, zdjęcia, filmiki
http://chomikuj.pl/balkandriver -> Mój chomik (nie tylko) Wędrowniczek
Spieszmy się kochać szuter, bo tak szybko odchodzi.
Avatar użytkownika
Balkandriver
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 1669
Obrazki: 63
Dołączył(a): 07 lip 2007 18:11:13
Lokalizacja: Smokogród
Pochwały: 8
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.8TDI Long 1995-1996

Postprzez mazurkas007 » 17 gru 2007 19:54:00

Jak tylko znajdę czas i moce przerobowe to będzie motanie.


Podziekowania za info i schematy :D
była Frotka zmotka 3.2, będzie druga edycja 2.2 :)
Podróże bez granic : Polska, Niemcy, Estonia, Litwa, Łotwa, Rosja, Rumunia, Mołdawia, Finlandia, Węgry, Włochy, Austria, Czechy, Słowacja, San Marino, Szwecja, Tajlandia, Malezja - tam byliśmy na kołach.
Avatar użytkownika
mazurkas007
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1325
Obrazki: 30
Dołączył(a): 12 lip 2007 07:31:41
Lokalizacja: Bielsk Podlaski - Polska
Pochwały: 6
Województwo: Podlaskie
Samochód: Frontera B 2.2i Long 1998-2004

Postprzez dljm » 17 gru 2007 22:06:40

Balkandriver napisał(a):Mazurkas,

Ale w B słyszałem jakieś dziwne prztyki i inne kosmiczne dźwięki, które miały ponoć załączać różne rzeczy. Auto stało na wolnych obrotach i "gadało".

BALKANDRIVER


W B nie ma dodatkowego wentylatora do chłodnicy klimy
jest tylko wiskoza, wiec sprawa jest prosta

... natomiast to co gadało i załączało sie i wyłączało, syczało i takie tam, to po prostu pompa układu podcisnienia (która ma za zadanie utrzymywać stałe cisnienie w układzie hydraulicznym napedów)
... najbardziej zagorzałymi przeciwnikami automatów, są najczęściej ludzie, którzy nigdy nimi nie jeździli ...
Avatar użytkownika
dljm
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1447
Obrazki: 1
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:00:40
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 5
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Postprzez Balkandriver » 17 gru 2007 22:29:16

Uderz w stół...
Tak, Dljm, to Twoje auto obsłuchiwałem...
Strasznie gadatliwe, i wypisuje jeszcze różne rzeczy...
Ale skoro wisko daje radę, to panel 2wentylatorowy jest lepszy/sprawniejszy.
Kwestia elektryki - ta , którą ja przedstawiłem jest łopatologiczna do łopatologicznego auta.
Cóż - zamodeluj takie podłączenie bez motania, tylko elektrycznie, na początek i sprawdź, czy zadziała.

BALKANDRIVER
Frontera 2.8 TDi - Long Distance Voyager
http://www.fotolandia4x4.com -> relacje, zdjęcia, filmiki
http://chomikuj.pl/balkandriver -> Mój chomik (nie tylko) Wędrowniczek
Spieszmy się kochać szuter, bo tak szybko odchodzi.
Avatar użytkownika
Balkandriver
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 1669
Obrazki: 63
Dołączył(a): 07 lip 2007 18:11:13
Lokalizacja: Smokogród
Pochwały: 8
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.8TDI Long 1995-1996

Postprzez dljm » 18 gru 2007 00:57:09

Balkandriver napisał(a):Uderz w stół...
Tak, Dljm, to Twoje auto obsłuchiwałem...


che, che wiem, wiem
dlatego nie mogłem sie powszczymać żeby napisać posta :lol:

jednak wracając do dyskusji, moim zdaniem
wiskoza wydaje mi sie rozwiązaniem pewniejszym w ternie,
bo nawet jak się wiedzie do głebszej wody to nie padnie, a silnik wentylatora może
... najbardziej zagorzałymi przeciwnikami automatów, są najczęściej ludzie, którzy nigdy nimi nie jeździli ...
Avatar użytkownika
dljm
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1447
Obrazki: 1
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:00:40
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 5
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Postprzez mazurkas007 » 18 gru 2007 08:22:21

dljm napisał(a): to po prostu pompa układu podcisnienia (która ma za zadanie utrzymywać stałe cisnienie w układzie hydraulicznym napedów)


jest takie powiedzenie : lepiej wiedzieć co się mówi niż mówić co się wie.


:shock: :shock: Gdzie we Frocie jest pompa, która ma za zadanie podtrzymywać stałe ciśnienie w układzie hydraulicznym napędów :?: :?:


Litości
była Frotka zmotka 3.2, będzie druga edycja 2.2 :)
Podróże bez granic : Polska, Niemcy, Estonia, Litwa, Łotwa, Rosja, Rumunia, Mołdawia, Finlandia, Węgry, Włochy, Austria, Czechy, Słowacja, San Marino, Szwecja, Tajlandia, Malezja - tam byliśmy na kołach.
Avatar użytkownika
mazurkas007
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1325
Obrazki: 30
Dołączył(a): 12 lip 2007 07:31:41
Lokalizacja: Bielsk Podlaski - Polska
Pochwały: 6
Województwo: Podlaskie
Samochód: Frontera B 2.2i Long 1998-2004

Postprzez Janek 44 » 13 lut 2008 18:10:02

Załatwiłeś już sprawę z wentylatorami?
Janek 44
 

Wiatrak chłodnicy

Postprzez Pavlo » 05 wrz 2009 08:40:59

Cześć
Czy ktoś może mi podpowiedziec jak podłączyć wiatrak do chłonicy we frotce A sport 2.0 rok 1995 z wisko. Chodzi mi tu o elektryke a nie sprawy montazowe :gears:
Pozdrawiam Pavlo
Pavlo
 

Re: Wiatrak chłodnicy

Postprzez Pawel » 05 wrz 2009 08:47:07

Wywal wisko, wstaw elektryka, podłącz sobie w kabinie dodatkowy guzior do uruchamiania i będzie git... :>: Koledzy mają tak w XJ'ach, sprawdza się, i ja się nad czymś takim zastanawiam...
...albo Ty jesz, albo Ciebie jedzą...
Obrazek
A 3,1 TDI Long '95
bike MTB wegług własnej specyfikacji...
Citroen C8 HDI
honda transalp xl600v
bmw f650st
w razie w: 696445799
Avatar użytkownika
Pawel
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4398
Obrazki: 11
Dołączył(a): 23 mar 2008 20:02:00
Lokalizacja: Giżycko
Pochwały: 10
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Samochód: Frontera A 2.8TDI Long 1995-1996

Re: Wiatrak chłodnicy

Postprzez Pavlo » 05 wrz 2009 08:49:16

"Wywal wisko" znaczy zdejmij sam wiatrk?
Generalnie chodzi mi jak podłączyć elektryke z tej wtyczki w wiatraku?
Pavlo
 

Re: Wiatrak chłodnicy

Postprzez Pawel » 05 wrz 2009 08:50:48

Będę dziś u Krynka, on tak miał w Jeepie, a teraz planuje we Fronterze, i popytam...
...albo Ty jesz, albo Ciebie jedzą...
Obrazek
A 3,1 TDI Long '95
bike MTB wegług własnej specyfikacji...
Citroen C8 HDI
honda transalp xl600v
bmw f650st
w razie w: 696445799
Avatar użytkownika
Pawel
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4398
Obrazki: 11
Dołączył(a): 23 mar 2008 20:02:00
Lokalizacja: Giżycko
Pochwały: 10
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Samochód: Frontera A 2.8TDI Long 1995-1996

Re: Wiatrak chłodnicy

Postprzez Pavlo » 05 wrz 2009 08:53:02

dzięki :D
Pavlo
 

Re: Wiatrak chłodnicy

Postprzez Pawel » 05 wrz 2009 12:01:11

Najprostrza metoda... Odkręcić wiatrak, koło i zmienić pasek na krótszy, a na chłodnicę "wieszasz" mocnego elektryka... Tak Krynek maił w Jeepie i działało bardzo dobrze...
...albo Ty jesz, albo Ciebie jedzą...
Obrazek
A 3,1 TDI Long '95
bike MTB wegług własnej specyfikacji...
Citroen C8 HDI
honda transalp xl600v
bmw f650st
w razie w: 696445799
Avatar użytkownika
Pawel
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4398
Obrazki: 11
Dołączył(a): 23 mar 2008 20:02:00
Lokalizacja: Giżycko
Pochwały: 10
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Samochód: Frontera A 2.8TDI Long 1995-1996

Zamiana Visco na elektryki

Postprzez Tormod » 01 maja 2010 10:45:50

Witam
A mianowicie po długich przebojach z sprzęgłem wiskotyczne we frocie 2,5tds doszedłem do wniosku że lepiej będzie wymienić wisco z wentylatorem na elektryki.
Planuję założyć wentylatory z obudową od froty 2,2DTI i wstawić TERMOSTAT CYFROWY z regulacji histerezy temperaturowej.

Obrazek
Obrazek


Teraz drodzy klubowicze zwracam się do was o pomoc jakie są wymiary obudowy wentylatorów od froty 2,2 dti bo nie mam pojęcia chodzi mi o wysokość, szerokość, grubość
Tormod
 

Re: Zamiana Visco na elektryki

Postprzez mikrusik » 01 maja 2010 12:07:33

Świetny pomysł!

Ja dałem takie zadanie mojemu mechanikowi.
Wisko pada co pewien czas, a z tego co mówili posiadacze frotek to porażka :? technoloiczna.
Maniek 220 już parę sztuk wymienił.
Na sztywno się nie da, bo mogą łożyska polecieć czy cos takiego?
Mnie intersowała chłodnica o wystarczającej wymianie cieplnej dla modelu z 2.0 w benzynie.
Jak coś znajdzie mój mechanolog by wszczepić, to się powalczy, ale nie kosztem przebudowy całego auta.
Z racji mojej małej wiedzy w temacie może coś o tym regulatorze napiszesz?
Ta zdjęcie co zamieściłeś to chłodnica od 2,2 td, ciekawe jak później z weżami?
Czy mocowania są podobne?
Ciekawe jak to rozwiązali w isuzu? Te poprawki opla czasem nie były przemyślane :cry:
Powodzenia
mikrusik
 

Re: Zamiana Visco na elektryki

Postprzez Jarek sp3swj » 01 maja 2010 13:17:43

W cąłkiem dobrej cenie ... http://www.allegro.pl/search.php?us_id= ... ostat&fb=1

za tą kase to nie warto samemu siegac po lutownicę :-)

Kilka porad - jeżeli pozwolisz ;-)
( jak to wiesz to fajnie... jak nie . może na coś ci się przydadza moje uwagi)

- na obydwa wentylatory załóż dwa nie niezależne przekaźniki 12V motoryzacyjne
- dopiero tymi przekaźnikami steruje twój termostat
- zrób "krótki obwód zasilania - grube kable
- zasilanie wprost z AKU - po wylączeniu stacyjki musi czsami się wychłodzić
- z tego co pamiętam to 2,2i ma wentylatory pracujące szybko i wolno - zależnie od potrzeby

Jeżeli robisz taką rewolucje to przydął by sie mądrzejszy termostat - bo jak widze planujesz DWA wentylatory

Histereza to jedno... .. warto by miec dwa progi załączania wentylatorów ... drugi (bliżej wylotu schłodzonego ) załącza się jak jeden nie daje rady

dwa czyjniki temp na wejściu i wyjściu chłodnicy... a co jak szalec to szaleć ;-)

nie pamiętam gdzie jest oryginalnyczujnikzamontowany w 2.2dti

będziesz musiał te czujniki temp ( scalacak DS1820 ) dobrze zabezpieczyc i i raczej wymienic kabel na kabel EKRANOWANY (trzy sygnałowe + ekran) o odpowiedniej odporności klimatycznej/temperaturowej. Odczy temp z tego scalaka to nie pomiar napięcia .. tylko "cyfrowe gadanie" procka ze scalakiem i w otoczeniu silnika może byc róznie bo bedziesz mial efektywnie ze 2,5 metra kabla !!! A jak coś niezagada ugotujesz silnik.

Sam dobry kabel jakbys musiał kupić to palę PLN bedzie... do tego rurki osłaniajac ekable... przekaźniki.... włącznikawaryjnego włączania wentylatoró na wypadek awarii elektorniki..... i drugie 80 pln wydasz na osprzęt..


Sprawdź w katalogu jaka jest gorna granica temp dla układu DS1820 która go nie zniszczy .... pod maską jest czasami bardzo ciepło



Zastanów się czy nie lepiej ci po prostu użyć tradycyjnych dwóch "mechanicznych" termików do sterowania wentylatorami
dobranych na dwie kolejne temperatury...

:gears: :gears: :gears: :gears: :gears: :gears: :gears:
/Jarek Poznań
4x4 zawsze najlepsze :-) --- ... błękitne foto z sentymentu ... była też srebrna LONG :-)
Avatar użytkownika
Jarek sp3swj
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 2001
Obrazki: 1
Dołączył(a): 12 kwi 2008 22:57:17
Lokalizacja: Poznań
Pochwały: 12
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Następna strona

Powrót do Układ chłodzenia i ogrzewania, klimatyzacja



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość