BEZET napisał(a):kolega coś nie do końca wie chyba o co chodzi, olej w skrzyni automatycznej wymienia sie jak w manualu tyle ze:
moze być filtr (np, w misce olejowej skrzyni)
stan oleju sprawdza sie po odpaleniu silnika
Olej najczęściej wlewa sie poprzez bagnet, i tu niespodzianka, często gdy nie ma bagnetu moze sie okazać ze producent skrzyni nie przewiduje wymiany aż do naprawy głównej skrzyni biegów. miałem tak z bmw, 400 tyś km skrzynia pada bo olej sie zużył a serwis mówi WOW ładny wynik zrobiła...
litr oleju do takiej skrzyni to około 150 zł, najlepiej szukać info u producenta/serwis. Jesli twój serwis nie kuma o co chodzi to książka telefoniczna w dłoń i dzwoń do serwisów w wiekszych miastach. Ktoś w końcu bedzie znał specyfikacje producenta. Jesli skrzynie zrobił GM to prawie pewne ze oleju tak łatwo nie zmienisz. pozdrawiam
ojoj uwaga
we frotce w automacie nie ma bagnetu, a olej trzeba zmieniać !!!!!!!!!!!!!
wymienia się go tzw. metodą dynamiczną
zaleca się wymianę co 30000, lub 60000 km (w zależności od rodzaju oleju)
jeśli auto jest eksploatowane w ciężkim ternie, lub do ciągnięcia lawet olej należny zmieniać co 15000 km
ja osobiście wymieniam olej w silniku i skrzyni co 10000 km
a w mostach i reduktorze co 5000 km (więcej nie wytrzymuje)
również co 5000 km smaruje kalamitki na wałach
oczywiście może się zdarzyć że podczas jednej zabawy weekendowej auto tak dostanie w d...ę, że olej we wszystkich podzespołach nadaję się do wymiany (jest spalony, przegrzany)
dlatego warto sprawdzać stan techniczny oleju po każdym mocniejszym wypadzie w teren
a po każdym bardzo głębokim brodzeniu (zazwyczaj takim gdzie utkniemy na dość długo) trzeba sprawdzić czy woda nie dostała się przez simeringi do oleju, jak tak to też trzeba zmienić