Witamy !



[All] Geometria kół - problem

Re: jakie Ciśnienie w oponach .... :)

Postprzez Pawel » 04 lis 2010 21:25:47

brum napisał(a): :offtopic:

...ale to nie tylko ja... :?
...albo Ty jesz, albo Ciebie jedzą...
Obrazek
A 3,1 TDI Long '95
bike MTB wegług własnej specyfikacji...
Citroen C8 HDI
honda transalp xl600v
bmw f650st
w razie w: 696445799
Avatar użytkownika
Pawel
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4398
Obrazki: 11
Dołączył(a): 23 mar 2008 20:02:00
Lokalizacja: Giżycko
Pochwały: 10
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Samochód: Frontera A 2.8TDI Long 1995-1996

Re: jakie Ciśnienie w oponach .... :)

Postprzez lanbo » 05 lis 2010 01:40:55

:oops: :oops: :oops: nie mogłem znaleść :oops: :oops: :oops:

Cztery kąty

Najważniejsze w geometrii są cztery wartości: kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół.
Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje wówczas szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia. Pochylenie i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy decyduje natomiast o stabilności samochodu w czasie jazdy, wpływa bowiem na jego sterowalność. Nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje niestabilność auta w czasie jazdy. Właściwa zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia w ogóle stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia.
Avatar użytkownika
lanbo
Starszy Nałogowiec
Starszy Nałogowiec
 
Posty: 367
Obrazki: 0
Dołączył(a): 01 cze 2009 21:05:26
Lokalizacja: Węgrów -Warszawa
Pochwały: 5
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: jakie Ciśnienie w oponach .... :)

Postprzez FROTERKA » 11 lis 2010 17:55:06

jrzeuski napisał(a):Szukam tych blaszek

Weź szlifierkę i sobie dorób z porządnej blachy.
...ja w tym czasie trochę pośpię, tym bezruchem się napieszczę...

Tak, mężczyźni jeżdżą lepiej niż kobiety. Ale ilu potrafi prowadzić auto w szpilkach...

Ogranicza mnie tylko pojemność i maksymalny moment obrotowy!

Po pierwsze: opony, po drugie: opony, po trzecie... kierowca !

Obrazek
Avatar użytkownika
FROTERKA
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 6111
Dołączył(a): 12 sie 2007 15:54:07
Lokalizacja: Poznachowice Górne
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: jakie Ciśnienie w oponach .... :)

Postprzez nightman » 11 lis 2010 17:57:01

FROTERKA napisał(a):Weź szlifierkę i sobie dorób z porządnej blachy.

Nie ma to jak praktyka :mrgreen:
Avatar użytkownika
nightman
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1392
Obrazki: 0
Dołączył(a): 21 mar 2008 15:54:28
Lokalizacja: SBI
Pochwały: 10
Województwo: Śląskie
Samochód: Mam kilka Frotek :)

Re: Geometria kół - problem

Postprzez FROTERKA » 11 lis 2010 18:38:38

To był cytat z mojego męża, złośliwcze. :lol:
...ja w tym czasie trochę pośpię, tym bezruchem się napieszczę...

Tak, mężczyźni jeżdżą lepiej niż kobiety. Ale ilu potrafi prowadzić auto w szpilkach...

Ogranicza mnie tylko pojemność i maksymalny moment obrotowy!

Po pierwsze: opony, po drugie: opony, po trzecie... kierowca !

Obrazek
Avatar użytkownika
FROTERKA
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 6111
Dołączył(a): 12 sie 2007 15:54:07
Lokalizacja: Poznachowice Górne
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: Geometria kół - problem

Postprzez nightman » 11 lis 2010 19:05:21

Hahhaha - zgadłem :mrgreen:, lecz nie chciałem być aż tak złośliwy....
Avatar użytkownika
nightman
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1392
Obrazki: 0
Dołączył(a): 21 mar 2008 15:54:28
Lokalizacja: SBI
Pochwały: 10
Województwo: Śląskie
Samochód: Mam kilka Frotek :)

Re: Geometria kół - problem

Postprzez JJKILLER » 16 lis 2010 11:01:31

http://img268.imageshack.us/i/podkadki.png/
Tu jest akurat Frotka B, ale czy w A geometrię pionową też ustawia się takimi samymi blaszkami (od 11 do 15) :?:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Miód jest dla mięczaków , prawdziwi twardziele żują pszczoły
http://bynajmniej.pl/bynajmniej-to-nie-przynajmniej
Avatar użytkownika
JJKILLER
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4204
Obrazki: 13
Dołączył(a): 14 cze 2009 11:40:19
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 35
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Geometria kół - problem

Postprzez jrzeuski » 16 lis 2010 11:03:53

Tak. Chyba skorzystam z rady i sam je sobie wystrugam z blachy.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Geometria kół - problem

Postprzez JJKILLER » 16 lis 2010 11:22:58

Jacek, jak będziesz je motał to zrób dokładny rysunek, podaj wymiary i daj w temacie. Jak będę przekładał górne sworznie pod wahacz i pojadę na geometrię to wolę mieć komplecik takich podkładek ze sobą, bo stacja obsługi vs. Frotka jakoś nie nastraja mnie zbyt optymistycznie :?
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Miód jest dla mięczaków , prawdziwi twardziele żują pszczoły
http://bynajmniej.pl/bynajmniej-to-nie-przynajmniej
Avatar użytkownika
JJKILLER
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4204
Obrazki: 13
Dołączył(a): 14 cze 2009 11:40:19
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 35
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Geometria kół - problem

Postprzez jrzeuski » 16 lis 2010 12:06:41

Na stacji obsługi zrobią :shock: i rozłożą ręce jak nie będziesz miał tych podkładek. Ponoć idzie je dostać w sklepach Opla, ale tanie nie są i trzeba wziąć komplet, bo diabli wiedzą, które akurat się przydadzą. Jest też ryzyko, że po dorzuceniu podkładek pod sworzeń jeden komplet podkładek nie wystarczy.

Dlatego ja zamierzam poprawić kąt pochylenia koła przy pomocy poziomicy i własnych podkładek. Ich kształt jest mało ważny, chodzi o grubość. Tyle, że takie Y-kształtne można wsunąć bez wykręcenia do końca śrub od wahacza. Jak się dobrze wymierzy, ile ma wynosić dystans, to można wpakować i zwykłe okrągłe podkładki, ale lepiej ustawiać kąt metodą prób i błędów podkładkami różnej grubości a Y-kształne są do tego po prostu wygodne. Ale pewnie takich nie będzie mi się chciało rzeźbić i skończę na U-kształtnych :mrgreen:

PS. Kąt po pikuś, gorzej, że po lifcie rozstaw przednich kół się wyraźnie zmniejsza i trzeba kombinować felgi z niskim ET lub dystanse, bo samochód od przodu wygląda jakoś dziwnie.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Geometria kół - problem

Postprzez Kristoffer » 17 lis 2010 19:51:21

Ja te blaszki kupiłem używane z rozbiurki,zapłaciłem z 50pln za sporą ilość.
Faktycznie po przełożeniu swożnia i zrobieniu podkładki pod niego by podnieść wachacz do góry trochę ich trzeba tam wsadzić.
Kąty też ustawialiśmy na pozimnicę no i oczywiście felgi z mniejszym ET założyłem +13 standardowa felga oparła mi się wewnętrznym rantem o wachacz.
Frontera B Sport RS
Ratownik XTR
lift IRONMAN 3"
Dotz Dakar 15 ET+12J7
BFG AT 31x10.5
http://www.facebook.com/groups/519662818045283/
Avatar użytkownika
Kristoffer
Starszy Przesiadywacz
Starszy Przesiadywacz
 
Posty: 265
Obrazki: 16
Dołączył(a): 04 gru 2008 13:25:57
Lokalizacja: Płock
Pochwały: 1
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: Geometria kół - problem

Postprzez JJKILLER » 17 lis 2010 19:55:14

A orientujesz się jaką grubość trzeba wsadzić przy samym przełożeniu swrznia pod wahacz :?:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Miód jest dla mięczaków , prawdziwi twardziele żują pszczoły
http://bynajmniej.pl/bynajmniej-to-nie-przynajmniej
Avatar użytkownika
JJKILLER
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 4204
Obrazki: 13
Dołączył(a): 14 cze 2009 11:40:19
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 35
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Geometria kół - problem

Postprzez Kristoffer » 17 lis 2010 21:56:19

Z samym sworzniem nie składałem tego odrazu, poszła podkładka w kształcie pół księżyca o grubości 20mm pomiędzy sworzeń a wachacz.

A tych blaszek tam z tyłu dosyć sporo poszło z jakieś 20-25mm łącznie.
Frontera B Sport RS
Ratownik XTR
lift IRONMAN 3"
Dotz Dakar 15 ET+12J7
BFG AT 31x10.5
http://www.facebook.com/groups/519662818045283/
Avatar użytkownika
Kristoffer
Starszy Przesiadywacz
Starszy Przesiadywacz
 
Posty: 265
Obrazki: 16
Dołączył(a): 04 gru 2008 13:25:57
Lokalizacja: Płock
Pochwały: 1
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: Geometria kół - problem

Postprzez brum » 17 lis 2010 22:10:51

Piszecie że chcecie dokładać podkładki, jeśli przełożycie sworzeń i dacie podkładkę pod wahacz. U mnie bo dodaniu podkładki pod wahacz, koło górą wyszło na zewnątrz(robiło się V). Czyli było trzeba ująć podkładek z wahacza żeby koło się wyrównało i weszło górą w nadkole.
3.0 V6... '97...Federal Couragia MT 32", przedni most sztywny, winda, zderzak a'la Calmini, Snorkel, AVM...
Obrazek
Avatar użytkownika
brum
Maruda
Maruda
 
Posty: 9336
Obrazki: 2
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:47:16
Lokalizacja: Chechło
Pochwały: 59
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Geometria kół - problem

Postprzez jrzeuski » 18 lis 2010 09:54:42

B ma inne (krótsze) górne wahacze niż A, więc ilość podkładek będzie inna i reakcja na zmianę geometrii też.

W A po przerzuceniu sworznia pod wahacz góra koła idzie na zewnątrz (jak pisze Dawid). Tym bardziej im więcej podkręci się przód na drążkach. Górny wahacz niebezpiecznie zbliża się wówczas do felgi przy ET38. U mnie bez podkładki pod sworzeń zostało 2-3mm odstępu (świetnie wtedy wahacz zbiera błoto z felgi :twisted: ). Z podkładką by już haczyło i żeby tego uniknąć potrzebne są dystanse lub felga z niższym ET.

Mocowanie górnego wahacza jest od wewnątrz ramy zatem, żeby przesunąć go do środka, by zniwelować odchylenie koła na zewnątrz to trzeba dodać podkładek. Można wyliczyć ile: tyle ile koło się odchyla od założonej płaszczyzny (opisana w serwisówce), bo kąt wahacza pozostanie praktycznie ten sam.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Geometria kół - problem

Postprzez Kristoffer » 18 lis 2010 17:36:41

Dokładnie tak jest jak piszesz.Albo dystansy albo felgi z mniejszym ET u mnie była wymjana felg bo akurat fajne alusy się trafiły,choć teraz chcę zakupić jednak stalowe.
Frontera B Sport RS
Ratownik XTR
lift IRONMAN 3"
Dotz Dakar 15 ET+12J7
BFG AT 31x10.5
http://www.facebook.com/groups/519662818045283/
Avatar użytkownika
Kristoffer
Starszy Przesiadywacz
Starszy Przesiadywacz
 
Posty: 265
Obrazki: 16
Dołączył(a): 04 gru 2008 13:25:57
Lokalizacja: Płock
Pochwały: 1
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: Geometria kół - problem

Postprzez jrzeuski » 06 mar 2011 21:12:37

JJKILLER napisał(a):Jacek, jak będziesz je motał to zrób dokładny rysunek, podaj wymiary i daj w temacie.
No i sobie dzisiaj wystrugałem parę tych podkładek z blachy 2,5mm. Oryginały mają 3cm szerokości a wycięcie na śrubę ma 15mm szerokości i 20mm wysokości. Reszta wedle własnego widzimisię, ale oryginał jest zwężany i tak sobie też wyciąłem, żeby wyglądały na oryginały :boss:

Do odkręcenia śrub wahacza (klucz 22) trzeba zdjąć koło i unieść przód tak, żeby górny wahacz oparł się na ograniczniku. Inaczej kiepski dostęp do śrub jest a i tak potrzebna przedłużka jakieś 40cm, żeby nie kręcić w nadkolu. Nie wykręcać śrub do końca :!: Tylko tyle, żeby wsunąć blaszki. Żeby włożyć blaszki trzeba podlewarować zwrotnicę, żeby zrobił się luz (albo zbić górny sworzeń). Po całej operacji trzeba założyć z powrotem koło i przejechać się kawałek zanim zrobi się pomiar czy ilość blaszek jest już właściwa. Jeśli nie, to zabawa od nowa.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Geometria/zbieżność kół - odświeżenie tematu

Postprzez XII » 21 cze 2011 21:41:02

Witam,
Mam pewien problem z moją Frotką. Mianowicie po wymianie opon zauważyłem, że z prawej strony z przodu przyciera mi oponę... Nie jest to przycieranie normalne ponieważ nie zdziera bieżnika od strony styku z asfaltem tylko bok bieżnika od strony zewnętrznej i tylne (prawej połowy bieżnika) - zawsze dwie boczne ścianki kostki przy górnej krawędzi ze strony prawej i tylnej tej kostki (wszystkich kostek) - efekt wyokrąglenia krawędzi kostki bieżnika na dwóch ściankach - najpierw było to zdzieranie krawędzi - takie farfroce gumowe, które da się oderwać lub same odlatują... (nie wiem czy dobrze i zrozumiale to wytłumaczyłem)
Czym może być to spowodowane? Zbieżnością czy kątami nachylenia?

Gdyby mógł ktoś mi zasugerować jak ustawić zbieżność i nachylenie kół, żeby takie rzeczy zniwelować. Bardzo bym prosił :) Ktoś zasugerował mi żeby wszystko co się da ustawić na 0 (pochył, zbieżność... żaden plus, żaden minus, tylko na 0...)

Dodatkowo chciałbym się dowiedzieć co powoduje np.za duża rozbieżność lub za duża zbieżność lub nieprawidłowy kąt na plus lub minus.

Pozdrawiam.
XII
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 80
Dołączył(a): 11 lut 2011 23:18:26
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Re: Geometria/zbieżność kół - odświeżenie tematu

Postprzez wikked » 21 cze 2011 21:46:24

jedź na kontrolę zbieżności. Tył jest sztywny z racji mostu i wahaczy które są nieregulowane. Jeśli problem jest, to w przodzie. Zanim zaczniesz cokolwiek robić to sprawdź ciśnienie w oponach.
wikked
 

Re: Geometria/zbieżność kół - odświeżenie tematu

Postprzez XII » 21 cze 2011 22:06:01

Ciśnienie mam we wszystkich ~2.3

Czy jeśli z przodu będzie dobrze wyregulowana zbieżność i kąt nachylenia - tj. będą mieścić się w normach (wyczytałem, że dla Frotki B to zbieżność +-0,2 a kąt nachylenia +-0,3 - co by to nie znaczyło) to nie powinno nic się dziać z oponami na przodzie? Czy tylna geometria może wpływać na nieprawidłowe zdzieranie się przednich opon mimo, że koła z przodu będą mieściły się w normach?

Zrobię fotkę tego co mi się dzieje z gumą może to wada gumy...
Jutro jadę na geometrię do warsztatu w celu sprawdzenia i wyregulowania... Dam znać jak będę po. ale dziś wolałbym się dowiedzieć na pewno jakie kąty trzeba ustawić...

Przyznam się szczerze, że... Byłem już u 2ch fachowców :/ którzy mierzyli mi zbieżność na urządzeniu najazdowym... jeden nawet mi regulował na podstawie wyników z tego urządzenia - mam wrażenie, że pogorszył sprawę nawet, a gada, że jest OK... a obaj mieli sprzęt precyzyjny który zakłada się na kola i podłącza do kompa ale.. się nie chciało czy co? Co za parciarze.
XII
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 80
Dołączył(a): 11 lut 2011 23:18:26
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Sport 1998-2004

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zawieszenie i układ kierowniczy



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości