Witamy !



Alternatywny alternator

Wszystko o przeróbkach Frontery

Alternatywny alternator

Postprzez jrzeuski » 12 lut 2014 17:57:13

Założyłem wyciągarkę i zacząłem myśleć nad wymianą alternatora na wydajniejszy. Mam fabryczny 90A. Na Alledrogo pełno alternatorów od 120A do nawet 200A. Z tym, że każdy ma inne mocowania i napęd (różne rolki) a te najmocniejsze także sprzęgło (po co?). Gdyby to była tylko kwestia zbudowania odpowiedniej podpory, to byłby pewnie pikuś, ale u mnie alternator jest razem z pompą podciśnienia. Nie rozbierałem tego jeszcze (bo wciąż działa), ale nie są zintegrowane tylko pracują na wspólnym wałku napędzanym jedną rolką. Normalnie rolka jest zaraz przy alternatorze a u mnie pomiędzy jest jeszcze ta pompa. Ktoś już coś kombinował w takim zestawie jaki jest w 2.5TDS? Od jakiego auta alternator udało się wstawić? Czy trzeba było dorabiać nowy wałek?

Byłem rozpytać w firmie specjalizującej się w regeneracji rozruszników i alternatorów, ale mi nie pomogli, bo musiałbym wiedzieć czego szukam (numer EPC lub model/rocznik auta). Dowiedziałem się za to (tak jak zresztą przypuszczałem), że uczynienie alternatora wydajniejszym to nie jest tylko kwestia wymiany diód ani nawet całego regulatora a uzwojenie to zniesie. Czyli trzeba przeszczepiać cały alternator chyba,że dałoby się przełożyć tylko same bebechy do obecnego korpusu, ale to pewnie za piękne, żeby było możliwe :(

PS. O akumulator się nie obawiam, bo mam teraz 92Ah, czyli dużo większy niż fabryka dawała.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Alternatywny alternator

Postprzez adrianee36 » 12 lut 2014 19:06:26

ale po co ci taki altek 200A ? ? z tego co wiem to wiekszos przy wyciagarkach ma standardowe 100-120A i styka, chyba ze ty masz jakas wyciagarke szatana na 8-10Ton .
Avatar użytkownika
adrianee36
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 3030
Obrazki: 3
Dołączył(a): 24 lis 2010 21:36:46
Lokalizacja: chełmek
Pochwały: 9
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Alternatywny alternator

Postprzez Cuba » 12 lut 2014 19:12:47

Silnik TDsa jak się domyślam to ten sam co np: w BMW E39 TDs skoro tak to mocowania powinny być te same, a wiem że tam w zależności od wyposażenia były stosowane nawet 140A
Cuba
Fanatyk Ekstremalny
Fanatyk Ekstremalny
 
Posty: 620
Obrazki: 0
Dołączył(a): 14 sie 2011 19:58:28
Lokalizacja: Prudnik
Pochwały: 3
Województwo: Opolskie
Samochód: Frontera B 2.2i Sport 1998-2004

Re: Alternatywny alternator

Postprzez szymon.ha » 12 lut 2014 19:15:11

Cuba napisał(a):Silnik TDsa jak się domyślam to ten sam co np: w BMW E39 TDs skoro tak to mocowania powinny być te same, a wiem że tam w zależności od wyposażenia były stosowane nawet 140A


No to źle się domyślasz, to nie ten silnik. Idąc tym tokiem, to wszystkie Tdi to też to samo?
Avatar użytkownika
szymon.ha
Diler
 
Posty: 3515
Obrazki: 2
Dołączył(a): 08 mar 2009 23:03:38
Pochwały: 16
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera B 3.2 V6 Long 1998-2004

Re: Alternatywny alternator

Postprzez ali » 12 lut 2014 19:19:07

Musisz znajść model z pompą vacum co moze byc trudne i z taką sama rolką. Reszta to tylko kwestia mocowanie które można zmotać.
Avatar użytkownika
ali
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 3672
Obrazki: 2
Dołączył(a): 05 lis 2012 17:31:11
Lokalizacja: KMY
Pochwały: 16
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: Alternatywny alternator

Postprzez Odoll » 12 lut 2014 20:47:12

ali napisał(a):Musisz znajść model z pompą vacum co moze byc trudne i z taką sama rolką. Reszta to tylko kwestia mocowanie które można zmotać.

rolke te można zmotać , problem to ta wacum pompa
adrianee36 napisał(a):ale po co ci taki altek 200A ? ? z tego co wiem to wiekszos przy wyciagarkach ma standardowe 100-120A i styka, chyba ze ty masz jakas wyciagarke szatana na 8-10Ton .

Adrian , niestety ale NIE styka , wyciągniesz kilka razy kogoś lub siebie z błota i w aku zaczyna brakować prądu , dopuki silnik działa to jezcze jest OK ,ale jak zgaśnie to możesz nawet nie odpalić .
Popatrz ile potrafi wyssać winda z aku :
Szybkość zwijania liny i pobór prądu na pierwszym zwoju

Obciążenie liny (kg)...... Prędkość liny (m/min)...... Pobór prądu (A)
bez obciąż.......................... 9,7.............................. 85
1814................................. 6,1.............................. 158
2722................................. 4,2.............................. 231
3629................................. 3,3.............................. 302
4536................................. 2,7.............................. 371
5450................................. 2,3.............................. 450
Kupiłem bordo frote,
kupiłem bordo frote,
bende se nią jeździł,
lasem polem błotem.
Avatar użytkownika
Odoll
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 2978
Obrazki: 2
Dołączył(a): 22 maja 2010 10:00:37
Lokalizacja: Gdańsk
Pochwały: 10
Województwo: Pomorskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Alternatywny alternator

Postprzez lychasc » 12 lut 2014 21:06:05

Zresztą widać po wskaźniku woltomierza jak wyciągarka idzie w ruch to spadek konkretny
https://www.youtube.com/user/lychasc
Lift 2'', Body lift 2", MT 32'', Dragnon 12000 LBS, Snorkel, Amortyzator skrętu, Mosty z froty B, Zderzak na bazie Calmini
Avatar użytkownika
lychasc
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 405
Dołączył(a): 22 maja 2011 15:10:40
Lokalizacja: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Alternatywny alternator

Postprzez Cuba » 12 lut 2014 21:18:06

szymon.ha napisał(a):No to źle się domyślasz, to nie ten silnik. Idąc tym tokiem, to wszystkie Tdi to też to samo?

Skoro źle się domyślam to pewnie mocowania nie pasują, a odnośnie Tdi nie mam żadnego toku myślenia :D
Cuba
Fanatyk Ekstremalny
Fanatyk Ekstremalny
 
Posty: 620
Obrazki: 0
Dołączył(a): 14 sie 2011 19:58:28
Lokalizacja: Prudnik
Pochwały: 3
Województwo: Opolskie
Samochód: Frontera B 2.2i Sport 1998-2004

Re: Alternatywny alternator

Postprzez jrzeuski » 12 lut 2014 21:19:32

Czyli ustaliliśmy, że:
a) wsadzenie mocniejszego altka ma sens
b) łatwiej będzie znaleźć Świętego Graala
c) w teren należy wozić pełen bagażnik akumulatorów. Koniecznie naładowanych :D

A teraz poproszę coś czego nie wiedziałem przed założeniem tego wątku ;)
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Alternatywny alternator

Postprzez drech » 12 lut 2014 21:25:54

Zostaw stary alternator, ale nie podlaczaj kabli - bedziesz mial vacuum pompe i pozostanie Ci tylko dolozyc drugi alternator.
Opinia większości nie jest równoznaczna z prawdą.
drech
Podszyszkownik
Podszyszkownik
 
Posty: 1033
Obrazki: 2
Dołączył(a): 30 paź 2011 18:04:25
Lokalizacja: Lublin
Pochwały: 19
Województwo: Lubelskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Alternatywny alternator

Postprzez ali » 12 lut 2014 21:27:29

drech napisał(a):Zostaw stary alternator, ale nie podlaczaj kabli - bedziesz mial vacuum pompe i pozostanie Ci tylko dolozyc drugi alternator.


Najlepsze rozwiazanie, wywalić klimę i dać altek bez vacum pompy, taki można za grosze kupić na alledrogo.
Avatar użytkownika
ali
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 3672
Obrazki: 2
Dołączył(a): 05 lis 2012 17:31:11
Lokalizacja: KMY
Pochwały: 16
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: Alternatywny alternator

Postprzez brum » 12 lut 2014 23:02:36

ali napisał(a): wywalić klimę i dać altek bez vacum pompy,

Chyba nie wiesz gdzie jest sprężarka w 2.5 :mrgreen:
3.0 V6... '97...Federal Couragia MT 32", przedni most sztywny, winda, zderzak a'la Calmini, Snorkel, AVM...
Obrazek
Avatar użytkownika
brum
Maruda
Maruda
 
Posty: 9336
Obrazki: 2
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:47:16
Lokalizacja: Chechło
Pochwały: 59
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Alternatywny alternator

Postprzez jrzeuski » 12 lut 2014 23:16:04

Dokładnie, nie dość, że jakby była jeszcze trochę niżej, to by odpadła na pierwszej muldzie to do tego jest napędzana wałem. Wstawienie tam alternatora to skazanie go na śmierć w pierwszej kałuży.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Alternatywny alternator

Postprzez ali » 12 lut 2014 23:22:29

brum napisał(a):
ali napisał(a): wywalić klimę i dać altek bez vacum pompy,

Chyba nie wiesz gdzie jest sprężarka w 2.5 :mrgreen:



Masz rację, nie wiem :mrgreen: Zapomniałem sie na moment o jakim silniku mówimy. Ale ciekawe że nowsze wersje maja normalnego altka, bez pompy vacum
Avatar użytkownika
ali
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 3672
Obrazki: 2
Dołączył(a): 05 lis 2012 17:31:11
Lokalizacja: KMY
Pochwały: 16
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera B 2.2DTI Long 1998-2004

Re: Alternatywny alternator

Postprzez s4e » 13 lut 2014 10:04:50

Dorób drugie mocowania najwyżej jak możesz, nawet robiąc mały telewizorek na masce, żeby się zmieścił. Altek dużo dłużej pożyje. Tanie i stosunkowo mocne/świeże są z PSA silników HDI, mają po 150A i można wybrać taki bez tłumika. Starego alternatora nie musisz odłączać, potrzebna Ci będzie tylko dodatkowa kontrolka do wzbudzenia i porządny przewód do akumulatora. No i oczywiście akumulator żelowy, bo ołowiowe w połączeniu z wyciągarką to jakieś nieporozumienie.
vitamog
Avatar użytkownika
s4e
Nałogowiec
Nałogowiec
 
Posty: 345
Dołączył(a): 14 lis 2008 13:40:37
Lokalizacja: lubelskie
Województwo: Lubelskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: Alternatywny alternator

Postprzez jrzeuski » 13 lut 2014 10:36:17

s4e napisał(a):Dorób drugie mocowania najwyżej jak możesz, nawet robiąc mały telewizorek na masce, żeby się zmieścił. Altek dużo dłużej pożyje.
W 2.5 alternator fabrycznie jest bardzo wysoko (m.in. dlatego wciąż żyje mimo kilku lat upalania i topienia), więc najlepiej wstawić większy w jego miejsce. Innego miejsca zresztą nie ma, zobacz sobie jak przebiega pasek klinowy i rury od intercoolera. Teoretycznie mógłbym dać alternator nad silnik, bo po bodylift zrobiło się sporo miejsca między pokrywą zaworów a maską, ale paska tam nie poprowadzę. Pomijam kwestię znalezienia odpowiedniego, bo w 2.5 jest pojedynczy pasek 8-rowkowy, który napędza wszystko. Jest też miejsce za obecnym alternatorem, ale nie da się go przerobić na przelotowy, żeby oba pracowały na tym samym wałku, bo z tyłu jest regulator. Przemyślałem już dawno różne opcje i dlatego szukam zamiennika albo sposobu wyciśnięcia więcej z obecnego.
No i oczywiście akumulator żelowy, bo ołowiowe w połączeniu z wyciągarką to jakieś nieporozumienie.
A to czemuż? Co takiego ma żelowy poza kosmiczną ceną? Obecnego ołowiowego chętnie bym się pozbył, bo wiecznie się z niego elektrolit wylewa na przechyłach, ale już się do tego przyzwyczaiłem. Litr elektrolitu kosztuje parę złotych a akumulator żelowy kilkaset, więc wybór jest prosty.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Alternatywny alternator

Postprzez s4e » 13 lut 2014 11:12:43

Żelowy przede wszystkim ma większy prąd rozruchu, wolniej się rozładowuje, a nawet jeśli już padnie to bardzo szybko się ładuje i rozładowanie do 0 nie robi na nim wrażenia. Jest szczelny jak już zauważyłeś. Kosztuje więcej, ale na dłużej starczy. Poza tym, jeśli zwiniesz 2-3 długości liny wyciągarki pod obciążeniem ołowiowy akumulator jest już dętka, żelowemu wystarczy parę minut przerwy i można jechać dalej. :boss: A chyba zdajesz sobie sprawę, że wyciągarka pracująca poniżej 12V zdechnie szybciej niż zakładasz? Co do alternatora, możesz napędzić go dodatkowym kołem dołożonym do innego akurat pasującego, np pompy wspomagania (nie wiem jaki jest rozkład osprzętu w 2.8 ) :boss:
vitamog
Avatar użytkownika
s4e
Nałogowiec
Nałogowiec
 
Posty: 345
Dołączył(a): 14 lis 2008 13:40:37
Lokalizacja: lubelskie
Województwo: Lubelskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: Alternatywny alternator

Postprzez jrzeuski » 13 lut 2014 11:56:47

Mówimy o 2.5. W 2.8 sprawa jest prosta, bo tam są 2 zwykłe paski klinowe. U mnie jest pasek wieloklinowy i dołożenie rolki nic nie da, bo wokół plątanina rur: do/od chłodnicy wody, do/od intercoolera, do/od chłodnicy klimy, do/od chłodnicy oleju a między tym wszystkim lata śmigło wiskozy. Ręki nie ma gdzie wcisnąć a żeby wymienić pasek, to trzeba trochę rozebrać. Na dodatkowy alternator ja tu szans nie widzę.

Akumulator żelowy wolniej się rozładowuje? Przecież tempo rozładowania zależy od poboru prądu a czas do całkowitego rozładowania od pojemności akumulatora. Z tego co się orientowałem żelowe mają z reguły mniejszą pojemność przy tych samych gabarytach. Chociaż ten jest całkiem niezły http://allegro.pl/akumulator-zelowy-12v ... 40945.html Ale prąd rozruchu ma tylko 500A. Odpowiadający mu akumulator ołowiowy ma 700-800A (a miałem też taki co w papierach miał 900A). Wiadomo, że spadek napięcia zmniejsza osiągi wyciągarki i właśnie dlatego alternator powinien być jak najmocniejszy, żeby temu przeciwdziałać w trakcie jej pracy. Po zakończonej akcji alternator ma tylko doładować akumulator, ale w tym dodatkowa wydajność mu nie pomoże, o ile nie jest obciążony innymi odbiornikami.

Żelowy szybciej się ładuje? Szybciej niż go alternator karmi? ;-) Ten z przykładu ma maksymalny prąd ładowania 20A. To 5 godzin ładowania od zera do pełna, ale w praktyce dużo więcej, bo nie utrzyma się takiego prądu. Zalecany jest 5A, czyli doba ładowania. Tyle co w ołowiowym, ale żelowy chyba nie wybucha po potraktowaniu go nadmiernym prądem ładowania ;-)

Zgadzam się, że żelowy jest trwalszy, ale według mnie to nie rekompensuje jego ceny przy moim użytkowaniu. Na ołowiowy standardowo jest 2 lata gwarancji a w warunkach terenowych przy pracy z wyciągarką pewnie i tak żaden tyle nie przeżyje. Zatem początkowa inwestycja to 300-500zł a potem wymiany gwarancyjne za free. Za żelowy trzeba dać drugie tyle na starcie.

Dyskusje o wyższości żelowych zostawmy dla innych wątków. Tu chcę się dowiedzieć czy jest jakaś nadzieja na więcej niż 90A z alternatora czy muszę o tym zapomnieć i radzić sobie z tym co jest.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Alternatywny alternator

Postprzez RudeBoy » 13 lut 2014 12:09:46

Widzę, że niektórych fantazja ponosi konkretnie :)

Po pierwsze. Wyciągarkę ma zasilać akumulator a nie alternator. Nie ma możliwości aby wyciągarka pracująca na pełnym obciążeniu była zasilana z alternatora. Ten alternator musiał by być wielkości wiadra i zżerał by połowę mocy silnika.

Po drugie. Akumulator ma być sprawny. Oczywiście że najlepszy będzie żelowy pozwalający na głębokie rozładowanie. Jednak wcale nie musi być żelowy. Na 100% aku musi być sprawne i w dobrej kondycji. Jakieś tople, Tesco będą licho znosić wyciągarkę, ale już akumulatory wyższej klasy spokojnie sobie poradzą i wcale nie muszą mieć 100Ah.

Po trzecie alternator 120A to nie jest mały alternator i taki w zupełności wystarcza. Szukanie na siłę większego niż 120A to absurd :)

Po czwarte. Porządne podłączenie wyciągarki. Przez byle jakie kable i słabo zarobione złącza na kablach są potężne straty energii i potem winda działa chwilę... albo bardzo słabo.
Grzechu

I would rather push my Land Rover than drive a jeep
jest Land Rover Discovery II Td5 - miłość przyjdzie z czasem
była Frontera B Sport 2.2dti - lift 3" + BL 1" BFG MT KM2 32", stal, winch, osłony i inne fanty
Avatar użytkownika
RudeBoy
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 7357
Obrazki: 21
Dołączył(a): 17 kwi 2011 00:58:19
Pochwały: 91
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: Alternatywny alternator

Postprzez s4e » 13 lut 2014 12:13:37

No cóż, skoro pokazujesz aku do UPSa, widać nic się nie znam, a te wszystkie autka to na farta po prostu chodzą :boss:
vitamog
Avatar użytkownika
s4e
Nałogowiec
Nałogowiec
 
Posty: 345
Dołączył(a): 14 lis 2008 13:40:37
Lokalizacja: lubelskie
Województwo: Lubelskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Następna strona

Powrót do Motanie Fronter



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron