Zaczęła się jesień a co za tym idzie niskie temperatury więc najwyższa pora zrobić to co odkładałem od momentu zakupu samochodu, wymienić te nieszczęsne uszczelnienia trawersów a przy okazji wyczyścić kolektor dolotowy (zaczęła czasem mrugać kontrolka CE).
Zacząłem od zakupy potrzebnych części, czyli:
- Uszczelnicze trawersów
- Oringi wtryskiwaczy
- Dwie uszczelki kolektora ssącego
- Uszczelka dekla zaworów zostaje stara (można dać starą na silikonie)
- Uszczelka pompy Vacum ( można dac stara na silikonie)
- Przewód gumowy 3x7mm do przelewów i podciśnień - mi weszło około 4mb
- Trzy trójniki do wyżej wymienionego wężyka
Potrzebne narzędzia:
Klucz nasadowy Torx E10 oraz E12
klucz płaski Torx E10
Klucz nasadowy 10mm
Kluczpłaski 17mm
Kombinerki
Obcinaczki
Srubokręty płaskie i krzyżakowe
Opaski zaciskowe
Strzykawka 100ml
Plus jakiś zestaw do mycia kolektora i skrobania z sadzy - co kto lubi
Odkurzacz z cienka końcówką - do wyciągania kwałaków sadzy z kanałów w głowicy
kompresor z końcówką do dmuchania - do finalnego przedmuchania kanałów i usunięcia oleju z głowicy
Zaczynamy:
UWAGA: zgodnie z zasadami BHP wszystkie prace mechaniczne w komorze silnika poprzedzamy zdjęciem klemy minusowej z akumulatora.
1. Odkręcamy ten plastikowy dekielek z napisem Eko Muł ( ja nie mam więc mniej roboty )
2. Warto zrobić zdjęcia na których bedzie widać jak prowadzone są węzyki od podciśnień i inne przewody aby potem nie kombinować
3. Zdejmujemy wąż idący od kolektora do inter colera (śrubokręt lub kluczyk nasadowy 6mm)
4. Odpinamy odmę od dekla (kombinerki)
5. Ściągamy wężyk podciśnieniowy z turbiny
Uploaded with ImageShack.us
6. Odpinamy wiązkę od pompy wtryskowej, trzeba wyciągnąć czerwone zabezpieczenie w strone nadkola (może iść ciężko) a następnie wyciągnąć wtyczkę w kierunku grodzi
Uploaded with ImageShack.us
7. Odkręcamy mocowanie wiązki do kolektora (klucz 10mm)
8. Odpinamy wtyczkę od czujnika na kolektorze
9. Mocujemy wiązkę gdzies przy nadkolu aby nie przeszkadzała (ja użyłem klasycznej gumy do mocowania ładunku)
10. Zdejmujemy podciśnienia z EGR i ze sterowania klapami na kolektorze
11. Odkręcamy i wyciagamy zawór EGR (klucz E10)
12. Ściągamy gumowe przewody nadmiarowe z wtryskiwaczy i pompy (kombinerki) - warto zdjąć w całości aby mieć wzór do zrobienia nowych
13. Demontujemy przewody wysokiego ciśnienia z wtryskiwaczy i pompy (klucz płaski 17mm)
Ten punkt jest ważny więc dam dodatkowy opis. Przewody sa spięte parami za pomocą stalowych zacisków, ich nie ruszamy. Radzę w pierwszej kolejności popuścić przewody na wtryskiwaczach tak aby sżły ręką nakrętki a następnie odkręcić kluczem górna parę z pompy a następnie ręka odkręcamy z wtryskiwaczy 1 oraz 2 i wyciagamy, uważamy aby nie pogiąć rurek i nie poniszczyć końcówek. Analogicznie postępujemy z drugą parą. (Warto na czas demontażu i montażu wyjąć bagnet od oleju, będzie więcej miejsca)
Uploaded with ImageShack.us
14. Odkręcamy i zdejmujemy dekiel kolektora (8 x klucz E10)
15. Naszym oczom ukaże sią taki syf
16. Czyścimy szpilki z sadzy (ja przytkałem otwory kolektora papierem ale nie trzeba bo to bez sensu)a następnie odkręcamy (klucz 10mm) i zdejmujemy cały ten kolektor z klapami. Zobaczymy kanały ssące w głowicy które nie sa nic lepsze od kolektora
Wszystko ładnie czyścimy za pomocą skrobaków, śrubokrętów i chemii różnej maści, ja podczas czyszczenia kanałów w głowicy odciągałem wszystko odkurzaczem a potem tylko przedmuchałem sprężonym powietrzem. Trzeba uważać na czujnik w deklu kolektora i klapy aby ich nie uszkodzić. Po wyczyszczeniu wszystko ładnie na półeczkę niech sobie schnie a my sprawdźmy przy okazji czy działa siłownik klap i zawór EGR. W tym celu za pomocą wężyka podpinamy do nich strzykawkę i zaciągamy powietrze, EGR powinien sie zacząć chować a klapy powinny sie zamykać.
Przystępujemy to wymiany legendarnych uszczelnień trawersów
17. Odkręcamy a następnie zdejmujemy dekiel zaworów (klusz E10)
18. Odkręcamy opaskę i zdejmujemy grubą rurę z Vacum pompy.
19. Odkręcamy Vacum pompę (klucz płaski torx E10 )
20. Zabezpieczamy łańcuch na kole zębatym za pomocą opasek samozaciskowych
21. Odkręcamy i zdejmujemy panewki wałka rozrządu (klucz torx E12) - znaczymy je aby założyć w te same miejsca
22. Po odkręceniu ostatniej panewki ściągamy pompę Vacum i odpinamy od niej cienki przewód podciśnieniowy.
W efekcie naszej pracy wałek rozrządu podniesie się nam ładnie do góry
23. Odkręcamy pojedynczo widoczne na foto śruby (wpierw usuwamy zalegający koło trawersa olej za pomocą strzykawki, szmatki lub sprężonego powietrza)przytrzymujące
trawersy (klusz E10) a następnie lekko unosimy koniec trawersa i popychamy go w kierunku nadkola. Powinien się z lekkim oporem wysunąć.
24. Pod wałkiem rozrządu pokaże sie nam ten nieszczęsny uszczelniacz który należy delikatnie podważyć z dwu stron śrubokrętami i wyjąc do góry.
Trawers ze śrubą, starym uszczelniaczem i zestawem nowych uszczelnień
25. Zmieniamy oring na trawersie (potem lekko nacieramy go olejem)
26. Zakładamy nowy uszczelniacz na wtryskiwacz (ja lekko natarłem jego ścianki olejem) powinien wskoczyć wyczuwalnie na swoje miejsce.
27. Wsuwamy trawers uważając aby nie przeciągnąć go po uszczelniaczu oraz aby nie uszkodzić oringa
28. Przykręcamy śrubę trawersa za pomoca nasadki z przedłużką trzymana bezpośrednio w ręce (bez żadnych pokrętek) aż do wyczuwalnego oporu.
29. Zakładamy na klucz pokrętkę i dokręcamy jeszcze o jeden pełny obrót.
30. Czynności od 23 do 29 wykonujemy dla każdego z trawersów.
Śrub trzymających trawersy więcej już nie ruszamy !!!
31. Montujemy wszystko w kolejności odwrotnej jest tego sporo więc bez pośpiechu aby o niczym nie zapomnieć.
Odpowietrzanie
Nie ma co wierzyć w różne mity i bajki (sam zrobiłem się w konia ) jest tylko jeden sposób.
1.Włączamy zapłon w samochodzie
2. Popuszczamy nakrętki na przewodach pierwszego i drugiego wtryskiwacza
3. Odpinamy gumowy wężyk powrotny z pompy
4. na miejsce wężyka wpinamy za pomocą innego przewodu strzykawkę i zaczynamy wyciągać z tamtąd powietrze/paliwo, po wyciągnięciu około 0.5l powinno juz iść samo
paliwo bez powietrza/piany
5. Demontujemy strzykawkę i zapinamy wężyk tak jak było pierwotnie
6. Wsiadamy do samochodu i kręcimy rozrusznikiem, powinien zapalić.
7. Dokręcamy popuszczone wtryski
8. Można jeszcze próbować podczas pracy silnika popuścić i dokręcić dwa kolejne co przyspieszy odpowietrzenie.
9. Cieszymy się palącym na dotyk samochodem
Moje refleksje:
Warto wymienić gumowe przewody nadmiarowe razem z trójnikami bo kosztują grosze a będzie spokój oraz przejrzeć i ewentualnie wymienić przewody podciśnieniowe.
Podczas czyszczenia kolektorów założyć gumowe rękawice bo ciężko sie domyć z tej sadzy. Użyć nowych uszczelek do pompy vacum ( myslałem że puszcza mi simering na wale a okazało się że cieknie z pod pompy)