Witamy !



[A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Wszystko co dotyczy elektryki w naszych frotkach

[A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez Nix2 » 05 lis 2014 19:44:45

Witam

Mam do wymiany kolumnę kierowniczą - komplet z krzyżakami( zużyte krzyżaki ale i potężne luzy na łożyskach w samej kolumnie)
Mam już dobrą używkę, ale ta nowa jest bez regulacji pochylenia - czy da się zamontować ją na podkładkach dystansowych tak, żeby była
o ok. 2cm niżej niż fabrycznie ?

Drugi problem- stacyjka: Najprościej wymieniłbym samą wkładkę stacyjki, ale co wtedy z immobiliserem?

Trzecia kwestia: Czy bez ściągacza poradzę sobie ze ściągnięciem koła kierownicy ? Popsikam WD40 i może zejdzie? Czy też jest inny sposób?

pzdr Nix
Dawniej : Kia Sportage I 2.0i 4WD, Hyundai Tucson CRDI 4WD
Obecnie : Opel Frontera A Sport 2.0i LPG
Nix2
Przesiadywacz
Przesiadywacz
 
Posty: 236
Dołączył(a): 03 lis 2014 19:20:12
Lokalizacja: Sulechów
Województwo: Lubuskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez brum » 05 lis 2014 19:52:14

2. Niema immo w kluczyku tylko w pestce, więc możesz przekładac.
3. Odkręć śrubę i obij kierownicę mocno pięścią dookoła, Jak nie puści to dwie śruby M8 i zejdzie
3.0 V6... '97...Federal Couragia MT 32", przedni most sztywny, winda, zderzak a'la Calmini, Snorkel, AVM...
Obrazek
Avatar użytkownika
brum
Maruda
Maruda
 
Posty: 9336
Obrazki: 2
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:47:16
Lokalizacja: Chechło
Pochwały: 59
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez jrzeuski » 06 lis 2014 10:08:32

1. Regulacja wysokości to była w kolumnie po 95r. (nowa deska). Chcesz powiedzieć, że masz taką w starszym roczniku? Jeśli tak, to kup taką samą a nie fabryczną od Twojego modelu.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Odp: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez brum » 06 lis 2014 15:06:08

Przed 95 też były regulacje.
3.0 V6... '97...Federal Couragia MT 32", przedni most sztywny, winda, zderzak a'la Calmini, Snorkel, AVM...
Obrazek
Avatar użytkownika
brum
Maruda
Maruda
 
Posty: 9336
Obrazki: 2
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:47:16
Lokalizacja: Chechło
Pochwały: 59
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez Nix2 » 06 lis 2014 16:52:47

Mam regulację i mam rocznik 1995 ( wersja I 1991-95, resory itp.).

W kolumnie jednak ktoś grzebał, bo wyciągnąłem całość, rozebrałem i wyleciało nawet 10groszy podłożone chyba "na szczęście" z kolumny. Za to nie ma w ogóle łożyska "dolnego" kolumny czyli tego w miejscu grodzi czołowej, jest tylko guma uszczelniająca niemiłosiernie wyrobiona bo "robiła" za całe łożyskowanie. Mam wielki luz w miejscu składania wałka kolumny kierowniczej i dlatego rzęźbię. Ktoś dał dxxx....py montująca taką kolumnę.

Nową kolumnę mam bez regulacji i będą problemy z pasowaniem bo różnice są takie
1. kol. bez regulacji nie ma uchwytu mocowanego w okolicy pedału hamulca
2. wałek kol. bez regulacji ma inny wymiar ( grubszy) niż z regulacją, zatem łożysko górne w obudowie stacyjki jest inne
3. cała stacyjka jest inna, mimo że kostka elektryczna pasuje, bębenek- wkład stacyjki w wersji bez regulacji jest ustawiony pod kątem w stosunku do osi kierownicy, w wersji z regulacją dokładnie prostopadle.
Mocowanie stacyjki też inne, co za tym idzie kołnierz do mocowania stacyjki też inny.
4. Wkład stacyjki inny- nie pasuje podmiana całego wkładu, choć różnica to "tylko" długość tego wystającego "wodzika" wkładu.

pzdr Nix
Dawniej : Kia Sportage I 2.0i 4WD, Hyundai Tucson CRDI 4WD
Obecnie : Opel Frontera A Sport 2.0i LPG
Nix2
Przesiadywacz
Przesiadywacz
 
Posty: 236
Dołączył(a): 03 lis 2014 19:20:12
Lokalizacja: Sulechów
Województwo: Lubuskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: Odp: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez brum » 06 lis 2014 18:28:45

4. Da się zamienić bo ja założyłem od starszej
3.0 V6... '97...Federal Couragia MT 32", przedni most sztywny, winda, zderzak a'la Calmini, Snorkel, AVM...
Obrazek
Avatar użytkownika
brum
Maruda
Maruda
 
Posty: 9336
Obrazki: 2
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:47:16
Lokalizacja: Chechło
Pochwały: 59
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez Nix2 » 06 lis 2014 22:18:17

Ok, ale zamieniłeś kolumnę z regulacją na taką bez regulacji ???

Przed chwilą próbowałem założyć tę kolumnę bez regulacji i okazuje się że jest ona za krótka ok 1,5cm-2 cm ( mowa o długości właściwej kolumny tj. od mocowań przy kierownicy do mocowań
w grodzi czołowej) Oczywiście mocowanie krzyżaka w komorze silnikowej też nie sięga- brakuje takiej samej długości.

Będę zatem naprawiał moją oryginalną regulowaną kolumnę, główny problem to brak łożyska wałeczkowego "w dole" kolumny a więc od strony grodzi czołowej...

pzdr Nix
Dawniej : Kia Sportage I 2.0i 4WD, Hyundai Tucson CRDI 4WD
Obecnie : Opel Frontera A Sport 2.0i LPG
Nix2
Przesiadywacz
Przesiadywacz
 
Posty: 236
Dołączył(a): 03 lis 2014 19:20:12
Lokalizacja: Sulechów
Województwo: Lubuskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: Odp: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez brum » 06 lis 2014 22:19:23

Stacyjke się da zamienić.
3.0 V6... '97...Federal Couragia MT 32", przedni most sztywny, winda, zderzak a'la Calmini, Snorkel, AVM...
Obrazek
Avatar użytkownika
brum
Maruda
Maruda
 
Posty: 9336
Obrazki: 2
Dołączył(a): 05 lip 2007 23:47:16
Lokalizacja: Chechło
Pochwały: 59
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez Nix2 » 06 lis 2014 22:20:27

Sorki - nie zauważyłem że chodzi o zamianę wkładu stacyjki... niestety nie mogę edytować posta.

-- Dodano 07 lis 2014 01:50:49 --

Chyba wiem dlaczego kolumna jest "za krótka"... auto ma podniesioną budę, więc odległość od grodzi czołowej do ramy gdzie jest element przekładni kierowniczej
też jest większa... może tak być ? Jak sprawdzić o ile podniesiona jest buda i co da się zrobić w tej sytuacji z kolumną?

pzdr Nix
Dawniej : Kia Sportage I 2.0i 4WD, Hyundai Tucson CRDI 4WD
Obecnie : Opel Frontera A Sport 2.0i LPG
Nix2
Przesiadywacz
Przesiadywacz
 
Posty: 236
Dołączył(a): 03 lis 2014 19:20:12
Lokalizacja: Sulechów
Województwo: Lubuskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez jrzeuski » 07 lis 2014 09:49:05

Przy bodylifcie kolumna się wydłuża na wielowypuście. Jest schowany pod manszetą, widać go pod maską. Zapasu tam jest tyle, że bodylift 2" nie stanowi problemu. Zajrzyj pod auto między ramę a budę to zobaczysz czy są tam same poduszki czy jeszcze wałki dystansowe świadczące o bodylifcie (o grubość wałka).
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez Nix2 » 07 lis 2014 11:24:54

U mnie manszety już nie ma, ale wygląda to tak jak na obrazku i zaciskając wielowypust=wieloklin tylko na jednej części ryzykujemy wypadnięcie/zerwanie połączenia w razie obciążeń np. w terenie...
Widać rowek- miejsce na śrubę blokującą wysunięcie obu części. Zyskałbym tak ok. 2cm, na upartego jest to jakieś rozwiązanie, ale żeby zrobić to zgodnie ze sztuką to potrzebowałbym ok. 4cm długości więcej.
Obrazek
pzdr Nix

PS. Buda jest podniesiona o 5 cm, sprawdzałem.
Dawniej : Kia Sportage I 2.0i 4WD, Hyundai Tucson CRDI 4WD
Obecnie : Opel Frontera A Sport 2.0i LPG
Nix2
Przesiadywacz
Przesiadywacz
 
Posty: 236
Dołączył(a): 03 lis 2014 19:20:12
Lokalizacja: Sulechów
Województwo: Lubuskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez jrzeuski » 07 lis 2014 12:07:54

Zgadza się, mi raz to wypadło przy ostrym szarpnięciu w bok. Trudno, bierzesz klucz 12, odkręcasz kolumnę od podłogi, składasz obie części, skręcasz i jedziesz dalej. Ale jak znajdziesz tokarza, który ci to wydłuży, to daj mu zarobić. Mam starą kolumnę w garazu i nie mam pomysłu jak rozłączyć krzyżak. Chyba na gorąco był trzpień wkładany :niewiem:
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez Nix2 » 07 lis 2014 12:24:19

Mam jeszcze jeden problem z moją kolumną:
Fotka przedstawia dolną część obudowy kolumny ( mocowanie do grodzi czołowej) i TU właśnie powinno być łożysko wałeczkowe jako podparcie dolne właściwego drążka kolumny.
U mnie jest to tworzywo- guma.
Obrazek
Zostawiać czy dobierać łożysko ?
pzdr Nix
Dawniej : Kia Sportage I 2.0i 4WD, Hyundai Tucson CRDI 4WD
Obecnie : Opel Frontera A Sport 2.0i LPG
Nix2
Przesiadywacz
Przesiadywacz
 
Posty: 236
Dołączył(a): 03 lis 2014 19:20:12
Lokalizacja: Sulechów
Województwo: Lubuskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez jrzeuski » 07 lis 2014 20:11:14

W mojej starej kolumnie wygląda to tak:
2297
Nie mam kompletnie pomysłu jak wyciągnąć to łożysko, nawet ten uszczelniacz nie chce wyleźć. Żeby całość wybić od drugiej strony rury, to trzebaby najpierw powycinać spawy, żeby dało się zdjąć regulator kąta pochylenia. Z kolei wyjęcie krzyżaka z wałkiem, do którego się przykręca kierownicę też wymaga cięcia spawów a do tego tuleja jest przyspawana do wałka w takim miejscu, że flexem się nie podejdzie :shock: Może jakby najpierw odciąć spawy trzymające kołnierz, to się zrobi dostęp :niewiem: Ciekawe, że inaczej nie da się wydobyć łożyska kulkowego, które pod nim siedzi, więc jak ono padnie, to lepiej szsukać sprawnej kolumny, bo naprawa choć możliwa to :killer: :killer: :killer:

Za to bez problemów wyciągnąłem pręt z gniazdem (na fotce manszeta już zdjęta):
2296
Wystarczyło odkręcić śrubą mocującą wieloklin na krzyżaku i wyszło. Przedłużenie to żaden problem nawet w warunkach garażowych: wystarczy przeciąć przy gnieździe i wspawać kawałek rury. Może kiedyś sobie to zrobię skoro mam na czym poćwiczyć :D
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A] Wymiana kolumny kierowniczej - parę problemów

Postprzez Nix2 » 07 lis 2014 22:42:53

W mojej "nowej" kolumnie łożysko wygląda tak samo i tak samo nie dałem rady go wyjąć, dałem więc spokój ( nowego łożyska o tych wymiarach także nie dostałem w "Agromie") - założyłem
więc pierścień ślizgowy taki jaki był, posmarowałem odpowiednio i złożyłem wszystko do kupy. Mam więc "starą" kolumnę ale zregenerowaną i teraz w pełni sprawną.

Oczywiście z racji podwyższonej budy wieloklin przy przekładni zapięty jest tylko na połowę ( jak rozważalliśmy wyżej ) a i tak możliwy luz poosiowy kolumny jest ledwo ok. 5-7mm, mam nadzieję że większych wahnięć buda w stosunku do ramy nie robi.

Jest bardzo dobrze jeśli chodzi o luzy kierownicy- są praktycznie niewyczuwalne.
Dzięki bardzo za pomoc, problem z głowy :)

pzdr Nix

PS. A "nową" kolumnę oddam lub sprzedam ( zakupiona na allledrogo) ale ta sztuka trafiła mi się się w b. dobrym stanie, zero luzów i z działającą stacyjką - szkoda, ale trudno - nie podpasowała i tyle :)
Dawniej : Kia Sportage I 2.0i 4WD, Hyundai Tucson CRDI 4WD
Obecnie : Opel Frontera A Sport 2.0i LPG
Nix2
Przesiadywacz
Przesiadywacz
 
Posty: 236
Dołączył(a): 03 lis 2014 19:20:12
Lokalizacja: Sulechów
Województwo: Lubuskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995


Powrót do Elektryka



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości