Strona 1 z 1

CQ czyli wywołanie ogólne

PostNapisane: 24 lis 2018 16:32:35
przez SQ7BRH
Cześć szanownym forumowiczom.

Bartek (lat 50+) frotka A sport 2.0i z Radomia. Jak login wskazuje taki dziwny z drutami za oknem i słuchawkami na uszach czyli radioamator krótkofalowiec;) Na frotce oczywiście też las anten na drugi program polskiego radia, CB, UKF/VHF, KF (3,5 MHz).
Autko służy do jazdy na co dzień, do pracy, szkoły, sklepów...
W weekend'y zaś ciągnie zapiekankę (n126e) z kolejnymi radiostacjami i elektrownią słoneczną gdzieś przez krzaki nad wodę (jak najbliżej najlepiej na sam mokry piasek).
Boli trochę brak bagażnika bo ktoś mądry wsadził tam butlę 65L, a pod spodem zostawił nie potrzebnie małą cysternę na jakąś benzynę?! ;)
Z tym jednak według Was powinienem sobie poradzić pod koniec legalizacji butli:)
Zaleta największa: teściowa prawie nie daje rady wdrapać się na tylną kanapę- jakoś za nią nie tęsknię:)
Nie jestem więc zapalonym offroadowcem ale często wykorzystuję zdolności frotki.

Re: CQ czyli wywołanie ogólne

PostNapisane: 24 lis 2018 19:25:43
przez lysy
SQ7BRH napisał(a):Zaleta największa: teściowa prawie nie daje rady wdrapać się na tylną kanapę- jakoś za nią nie tęsknię:)


Wyrzuć kanapę i teściową masz z głowy :mrgreen:

Re: CQ czyli wywołanie ogólne

PostNapisane: 24 lis 2018 19:38:15
przez Rychu
Czesc kolego frotowiczu. Twoja wiedza na temat łącznosci radiowej napewno sie tu przyda wiec bądz przygotowany na wiele pytań w tym zakresie.
A zacznę ja; mam Canawa 583 czyli tani zestaw z anteną taki bacik 120 cm chyba , cewka w podstawie anteny.No i w miescie slabo zbiera moze 2 km ...co proponujesz by powiekszyc zasięg bo jest kiepsko...( jestem w tym temacie kompletnie zielony:)

Re: CQ czyli wywołanie ogólne

PostNapisane: 25 lis 2018 09:08:35
przez SQ7BRH
Cześć Rychu.
Mam akurat takie samo radio (bo jest małe) i takie współczesne tanie konstrukcje wspaniale moim zdaniem sprawdzają się na trasie. Tam zbyt duży zasięg może nawet sprawić przykrą niespodziankę. Pytając kiedyś o wlot do Radomia dostałem odpowiedź z trasy ze Zwolenia a nie z Kozienic (ok 15km w bok) i mógł być zonk;). Wracając jednak do naszego radia, ma trochę dodatkowych funkcji. Może za bardzo przykręciłeś rfgain (czułość odbiornika), może włączył Ci się tryb local, a może za bardzo przykręciłeś squelcha? Tyle o radiu, ale najważniejsza jest antena. I to wcale nie swr=1 tylko rezonans. SWR wskazuje tylko jak dobrze antena jest dopasowana do radia, a dopiero rezonans powoduje, że antena staje się nieomal wzmacniaczem. W dobrze zaprojektowanej i prawidłowo zainstalowanej antenie są one z reguły bardzo blisko siebie i wystarczy dostroić SWR. Reflektometry ma dużo ludzi ale już TDO czy analizator antenowy raczej tylko radioamatorzy czy profesjonaliści, musisz poszukać kogoś takiego. Liczy się też wysokość i miejsce zainstalowania, otoczenie (np obecność w pobliżu metalowych elementów) i sposób zainstalowania (magnes, uchwyt na klapę czy reling, dziura w metalowym dachu). Na magnesie niewiele anten chce pracować prawidłowo a w pozostałych przypadkach bardzo ważny jest dobry kontakt z masą (karoserią samochodu) w miejscu zainstalowania anteny.1,2 m dla CB radia to już wcale nie mało, są przecież w sprzedaży patyki po 40cm i też jakoś działają. Ważna jest jakość kabla antenowego, ważne jest prawidłowe zasilanie radia (najlepiej bezpośrednio z klem akumulatora). Ja mam antenę dv27 przykręconą do relingu oskrobanego z farby i w Radomiu 5km nie stanowi problemu, ale zleży to też od zabudowy miasta. Jak wjadę w wąskie uliczki zabudowane dość wysokimi kamienicami robi się troszkę gorzej. Pasmo obywatelskie jest pasmem niestrzeżonym jest tu więc dużo zakłóceń. No i współczesne radia mają być przede wszystkim tanie a nie dobre. Mimo, że czułość odbiorników jest porównywalna do konstrukcji z przed 20-30 lat to inne parametry: selektywność, dynamika, odporność na zakłócenia są gorsze i powodują spadek zasięgu.

Trochę wyszedł z tego elaborat, ale tak na finał:
1) podłącz radio bezpośrednio do akumulatora, sprawdź ustawienia radia z instrukcją, sprawdź ciągłość oplotu kabla antenowego.
2) jak nie pomogło poszukaj krótkofalowca- na pewno chętnie pomoże.

Re: CQ czyli wywołanie ogólne

PostNapisane: 25 lis 2018 14:33:10
przez Jake
Czesc Bartku,
milo Ci witac na forum amatora drutów i kabli ;)

VY 73 SQ9RFT :)

Re: CQ czyli wywołanie ogólne

PostNapisane: 25 lis 2018 22:02:11
przez Rychu
Kurcze dużo tych skrótów i specjalistycznych informacji nie do końca zrozumiałych jak dla mnie ..ale wyłuskałem kilka wskazówek, które wdroże
- antena z masą do karoserii (akurat mam plan wkręcić w tylną klapę bo na dachu haczy o gałęzie)
-przestudiowac ustawienia urzadzenia
-skonsultować sie bezposrednio z doradcą.
A co do radyjka to fajne super małe...
Dzięki za wskazowki.

Re: CQ czyli wywołanie ogólne

PostNapisane: 26 lis 2018 08:39:24
przez SQ7BRH
Cześć Kuba, wymieniaj pozwolenie i choć na 80' ;)
Rychu jak coś to dzwoń, telefon w stopce.

Re: CQ czyli wywołanie ogólne

PostNapisane: 26 lis 2018 09:35:44
przez oposs
Tu :arrow: viewtopic.php?f=6&t=52&p=268741#p268741 możecie dalej kontynuować dyskusję. Przeniosłem tam Wasze wypowiedzi