Demontujemy plastikową pokrywę silnika 3 śruby nakładką Torx E 30 (nr 5)
Pod pokrywą znajduje się wiązka (nr 6) którą należy wypiąć
Następnie gumowy wąż (nr 1) oraz złączkę i wężyk na regulatorze ciśnienia (nr 2)
Wypiąć z zaworu EGR wężyk i go wykręcić, na tym etapie wstępnie można ocenić jak dużo jest nagaru.
Wypinamy na pokrywie złączkę bez konieczności odkręcania samego gniazda
Wykręcamy przewody od wtrysków z pompy i bloku kluczem płaskim 17 (nr 4)
Można wypiąć kostkę z pompy (nr 5) aby wykręcić przewody od wtrysków ale ja wykręciłem bez wyciągania choć później i tak ją wyciągnąłem przez co urwałem jeden z czterech chwytaków
Aby ściągnąć kostkę z pompy należy od strony silnika wdusić dwa wystające bolce aby kość odeszła.
Odkręcamy pokrywę kluczem Torks E 11
Po zdjęciu pokrywy ukazuje się wstrząsający widok
Co oczywiście trzeba dokładnie wyczyścić najpierw nożykiem a potem wypłukać, ja to zrobiłem benzyną.
Niestety to nie koniec wstrząsów
Prawie nie używane
nawet nakrętek nie widać.
Wstępnie należy wyczyścić nakrętki aby móc korpus wykręcić. Należy uważać aby żaden paproch nie wpadł nam do środka. Skrobiąc nakrętki pomagałem sobie odkurzaczem przykładając rurę pod śrubokręt dzięki czemu każdy paproch był wysysany przez odkurzacz
W rezultacie wyszło tak
Po wykręceniu nakrętek należy delikatnie korpus ściągnąć.
Dokładnie wyczyścić i wymyć. W przegrodach (czego nie widać) znajdują się delikatne przepustnice, na nie trzeba uważać aby nie uszkodzić.
Najgorsze że kanały trzeba szczególnie dokładnie i z starannością wyczyścić oraz uważać aby paprochy nie wpadły na na tłoki. Są dość twarde i wole nie myśleć co by się stało jak by wpadło. Przy czyszczeniu użyłem odkurzacza jak przy czyszczeniu nakrętek.
Po dokładnym wyczyszczeniu i odtłuszczeniu, zakładamy nową uszczelkę (15zł) (nr 1)
Dokręcamy już wyczyszczony korpus
(teraz coś widać
)
Na korpus zakładamy nową uszczelkę z fotografii powyżej (24zł) (nr 2) dokręcamy dość mocno nakrętki wcześniej niewidzialne
Zakładamy korpus zwracając uwagę aby nic nam pod nią nie podeszło przy dokręcaniu.
Dokręcamy przewody tylko przy pompie nie myląc otworów ale przy bloku silnika do końca nie dokręcamy
Wpinamy kostkę do pompy (jeśli ją wypięliśmy)
Dokręcamy wyczyszczony zawór EGR
Oraz pozostałe elementy wcześniej wyciągnięte/wypięte.
Po skręceniu całego kolektora, należy silnik odpowietrzyć, w tym celu kręcimy rozrusznikiem nie dłużej jak 10-15s i do momentu aż z niedokręconych przewodów zacznie lać paliwo i po kolei je dokręcamy jak zacznie lać. No chyba że ktoś ma zamontowaną elektryczną pompkę paliwa
Jeździmy przez jeden dzień bez pokrywy i sprawdzamy czy nic nam nie cieknie.
NARZĘDZIA:Torx gwiazdka wewnętrzna E30
Torx gwiazdka zewnętrzna T11
(co do tych Torksów to nie jestem pewien ale jutro się upewnię i ew. poprawię)
Klucz płaski 17
śrubokręt płaski
nożyk
papier ścierny
benzyna do czyszczenia
odkurzacz
Naprawa zajęła mi 3,5godz w dwie osoby To nie jest nic trudnego i polecam ten zabieg, dlaczego ??? a to chyba widać na zdjęciach Oczywiście oprócz tego że pomagał mi kumpel to korzystałem z koła ratunkowego w postaci "telefon do przyjaciela" dzięki maciar PS.To są Te sławne wężyki przelewowe które należy też wymienić przy okazji aby mieć spokój w zimę.
Jeżeli komuś to pomoże to proszę za moje wypociny pomagasa