Strona 1 z 1

[All] oświetlenie dachowe

PostNapisane: 13 gru 2012 19:51:25
przez rochas
witam :) jak w temacie poszukuje fachowca/majsterkowicza od przeróbek elektrycznych kupiłem jakiś czas temu 4 lampy na dach :) nadszedł czas żeby je zamontować i tutaj mam kilka pytań do kogoś z doświadczeniem :)
mam do dyspozycji kilkanaście przekaźników po rozbiórce starego TOLLEDO z 93 roku i mam nadzieję że się przydadzą :) bo nie chcę sie pakować w inne koszty np. nowe przekaźniki itp. :0 ale do pytań
1. które przekaźniki z Seata (golf, vento, octavia będzie to samo) są od lamp ?? są na nich numerki najróżniejsze ale zero opisu (w każdym razie nic nie znalazłem)
2. jak to ustrojstwo podłączyć żeby :
- świeciły wszystkie na raz (załączały się na raz) dla błyśnięcia czyli 1-2-3-4 na raz na jednym wyłaczniku
- świeciły parami znaczy dwie skrajne i dwie środkowe załaczały się w taki właśnie sposób czyli 1-4 i 2-3 na dwóch oddzielnych wyłącznikach

- ile trzeba podłączyć obwodów ??
- jak to wszystko połączyć żeby nie spalić auta ??
- jakie tanie przełączniki można dostać żeby działało to wszystko poprawnie i sprawnie ?? ew. od czego pasują i dadzą się bez drastycznych cięć wpasować??

Re: szykuje sobie dachowe i potrzebuje pomocy fachowca

PostNapisane: 13 gru 2012 22:16:32
przez drech
Ad. 1. Powinieneś poszukać najprostszych przekaźników z 4 lub 5 stykami. Jeżeli seat ma opisane styki w standardowy sposób, to powinieneś znaleźć przekaźniki ze stykami nr 85 i 86 (sterowanie) oraz 30 i 87 (obwód główny)
Ad. 2. Jeżeli chcesz włączać halogeny po 2 szt., to potrzebujesz dwóch przekaźników. Ale po kolei.
- żeby błysnąć dachowymi razem z długimi, musisz podpiąć obwody sterowania za włącznikiem długich (czyli pomiędzy włącznikiem a żarówką)
- żeby włączać oddzielnie halogeny, trzeba dodać po jednym włączniku pomiędzy włącznikiem długich a stykiem każdego z przekaźników.
Do tak przygotowanych obwodów sterowania trzeba podłączyć obwody główne tj. kolejno: "+", bezpiecznik, styk 30, styk 87, para halogenów (1, 4 lub 2, 3), "-".

Tak przygotowana instalacja pozwala na działanie dalekosiężnych tylko i wyłącznie przy włączaniu świateł długich, co wg mojej wiedzy jest jedynym możliwym sposobem zgodnego z prawem podłączenia świateł dalekosiężnych. Jeżeli jednak będziesz chciał włączać halogeny bez długich (poza drogami publicznymi), należy dodać kolejny włącznik od "+" z akumulatora do obwodów sterujących przekaźników.

Jeżeli potrzebujesz schematu, daj znać - narysuję. Jeżeli jednak niezbyt wiesz co do czego podłączyć, to zastanów się czy nie lepiej oddać samochód elektrykowi. Każdy, nawet początkujący elektryk sobie z tym poradzi.
Powodzenia!

Re: szykuje sobie dachowe i potrzebuje pomocy fachowca

PostNapisane: 13 gru 2012 22:32:06
przez RudeBoy
Dawałem kiedyś na forum schemat jak sobie podłączyć takie halogeny wraz z dodatkowym przełącznikiem pozwalającym wybrać czy halogeny mają świecić oddzielnie czy razem z długimi...

Re: szykuje sobie dachowe i potrzebuje pomocy fachowca

PostNapisane: 14 gru 2012 11:31:06
przez rochas
zenek12 napisał(a):Ad. 1. Powinieneś poszukać najprostszych przekaźników z 4 lub 5 stykami. Jeżeli seat ma opisane styki w standardowy sposób, to powinieneś znaleźć przekaźniki ze stykami nr 85 i 86 (sterowanie) oraz 30 i 87 (obwód główny)
Ad. 2. Jeżeli chcesz włączać halogeny po 2 szt., to potrzebujesz dwóch przekaźników. Ale po kolei.
- żeby błysnąć dachowymi razem z długimi, musisz podpiąć obwody sterowania za włącznikiem długich (czyli pomiędzy włącznikiem a żarówką)
- żeby włączać oddzielnie halogeny, trzeba dodać po jednym włączniku pomiędzy włącznikiem długich a stykiem każdego z przekaźników.
Do tak przygotowanych obwodów sterowania trzeba podłączyć obwody główne tj. kolejno: "+", bezpiecznik, styk 30, styk 87, para halogenów (1, 4 lub 2, 3), "-".

Tak przygotowana instalacja pozwala na działanie dalekosiężnych tylko i wyłącznie przy włączaniu świateł długich, co wg mojej wiedzy jest jedynym możliwym sposobem zgodnego z prawem podłączenia świateł dalekosiężnych. Jeżeli jednak będziesz chciał włączać halogeny bez długich (poza drogami publicznymi), należy dodać kolejny włącznik od "+" z akumulatora do obwodów sterujących przekaźników.

Jeżeli potrzebujesz schematu, daj znać - narysuję. Jeżeli jednak niezbyt wiesz co do czego podłączyć, to zastanów się czy nie lepiej oddać samochód elektrykowi. Każdy, nawet początkujący elektryk sobie z tym poradzi.
Powodzenia!

wielkie dzięki odezwę sie jak juz poskładam wszystko w całość :)
mam jeszcze pytanko techniczne : dysponuję cała tablica z przekaźnikami, czy da się ja w jakiejś części wykorzystać ?? pociąć w kawałki i mieć już gotowe ze stykami itd ... czy kupować kostki o podobnej "mapie" styków ??
pozdrawiam !!!

Re: szykuje sobie dachowe i potrzebuje pomocy fachowca

PostNapisane: 14 gru 2012 17:08:15
przez drech
Można wykorzystać, ale raczej będziesz miał z tym więcej roboty niż pożytku. Wycinanie, lutowanie, a wszystko żeby podpiąć cztery kable do przekaźnika. Skocz lepiej do elektronicznego i kup sobie wsuwki które pozakładasz na kable. Jak pokażesz sprzedawcy przekaźnik, to na pewno coś Ci dobierze
A skrzynkę bezpieczników zawsze można sprzedać na allegro