Strona 1 z 4

[All] halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 16 lis 2011 21:35:05
przez bomaly5
Założyłem halogeny na dach, podłączyłem je tak aby świeciły razem z drogowymi bez żadnych dodatkowych włączników , wszystko jest ok halogeny zmostkowałem, puściłem jeden przewód (1x1.5) i podpiąłem sie pod przednie halogeny te w grilu i tu się robi problem :wsciekly: Po paru sekundach przepala się bezpiecznik więc zmieniłem na większy 30. Teraz przepala po minucie świecenia. Co może być nie tak :niewiem: Dać grubszy przewód czy od każdego halogena puszczać oddzielny przewód? Pomocy :banan?:

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 16 lis 2011 21:41:30
przez brum
Przekaźnik załóż.

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 17 lis 2011 01:05:02
przez Balkandriver
bomaly5 napisał(a):Założyłem halogeny na dach, podłączyłem je tak aby świeciły razem z drogowymi bez żadnych dodatkowych włączników , wszystko jest ok halogeny zmostkowałem, puściłem jeden przewód (1x1.5) i podpiąłem sie pod przednie halogeny te w grilu i tu się robi problem :wsciekly: Po paru sekundach przepala się bezpiecznik więc zmieniłem na większy 30. Teraz przepala po minucie świecenia. Co może być nie tak :niewiem: Dać grubszy przewód czy od każdego halogena puszczać oddzielny przewód? Pomocy :banan?:

Popełniłeś kilka błędów.
Ale, żeby Ci pomóc, napisz, ile tych halogenów zainstalowałeś i o jakiej mocy żarówki tam są.
A tak ogólnie:
-podpiąłeś się pod fragment istniejącej instalacji, bez dodatkowego włącznika - błąd, bo instalacja fabryczna fronter na dzwonkowych kablach to porażka i nic sensownego, dodatkowego nie wytrzyma, palenie bezpieczników to norma. Chwała Bogu, bo inaczej zapaliły by Ci się kable.
-zrobiłeś podłącz bez przekaźnika(jak słusznie napisał @brum)
-należy pociągnąć własną instalację, osobną do tych świateł, z wyłącznikiem, z przekaźnikiem, za nim przewód 2,5mm/2 plusowy do halogenów (zmostkowanie zależy od ich ilości), masa, dobrze umiejscowiona, tę możesz zmostkować, ale kabel wspólny min. 2,5mm/2!
- kabel 1,5mm/2 to ... kicha!
- zaprzestań eksperymentów w powiększaniu mocy bezpiecznika, bo zanim on zadziała, pójdzie Ci dym z instalacji.
Podstawa, ile źródeł światła.
A jeśli już robisz rampę nad dachem, to warto przystosować jej instalację do włożenia żarówek o mocy 100W w każdym halogenie.

Oczywiście usłyszysz głosy, że to niehomologowane, że nie wolno i takie tam łunijne łkania. Nie przejmuj się - Twoje światła, Twoja taka potrzeba, Ty masz widzieć i oświetlać, co chcesz. Dlatego osobny włącznik i tyle w temacie zakazów.

BALKANDRIVER

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 17 lis 2011 01:12:44
przez JJKILLER
brum napisał(a):Przekaźnik załóż.

A jeszcze lepiej dwa, jeden na dwa halo, i drugi na halo.

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 17 lis 2011 14:05:43
przez bomaly5
No to czeka mnie przeróbka :( Mam 4 halogeny i każdy o mocy 55W. Dzięki za podpowiedz :beer:

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 17 lis 2011 22:39:06
przez Balkandriver
Zrób, jak radzi JJKILLER.
Na bardzo szybko i nieładnie, ale daję Ci schemat podłączeń poniżej.
Zastosuj przekaźniki z dwoma końcówkami 87.

Podłączenie przekaźników:
Zasilanie 12V - styk nr 30
Napięcie z włącznika - styk nr 85
Masa - styk nr 86
Wyjście na halogeny - styki nr 87
Aha, nie naniosłem na szkic - ale pomiędzy 12V z aku, a włącznikiem daj bezpiecznik.

No i trochę kabelków, no i do roboty :D :>:

BALKANDRIVER

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 09:03:52
przez jrzeuski
Balkandriver napisał(a):Aha, nie naniosłem na szkic - ale pomiędzy 12V z aku, a włącznikiem daj bezpiecznik.
Na zasilanie przekaźników tym bardziej (tylko odpowiednio mocniejszy).

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 11:23:47
przez bomaly5
Wielkie DZIĘKI za pomoc, :beer: teraz jak znajde jakiś garaż to zabieram się do roboty. Trochę szkoda bo chciałem mieć razem podłączone z drogowymi ale teraz wiem że nie da sie chyba zeby kłaść całą nową instalacje a to nie wchodzi w gre :killer: Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 11:32:34
przez RudeBoy
Ale pewnie, że się da a nawet powinno się tak zrobić.
Według przepisów halogeny dalekosiężne mogą zapalać się tylko wtedy gdy świecą światła drogowe!

Zamiast + po wyłączniku ze schematu weź + ze sterownia przekaźnika świateł drogowych. Co spowoduje, że jak włączysz długie to dodatkowo wysterują się Twoje przekaźniki od halogenów.

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 11:38:50
przez jrzeuski
bomaly5 napisał(a):Trochę szkoda bo chciałem mieć razem podłączone z drogowymi ale teraz wiem że nie da sie
Ależ to żaden problem! Możesz podłączyć przekaźniki do włącznika długich. To dużo mniej kombinowania niż dorobienie osobnego włącznika. Obecny bezpiecznik i instalacja powinny spokojnie uciągnąć jeszcze jeden czy dwa przekaźniki. A jeśli nie chcesz zwiększać obciążenia włącznika i instalacji, to podłącz przekaźniki na wyjście oryginalnego przekaźnika długich (w skrzynce pod maską). Takie kaskadowe połączenie przekaźników spowoduje co prawda pewne opóźnienie włączania świateł na dachu, ale to tylko ułamki sekund.

Inna sprawa to sens takiego rozwiązania, bo jak komuś na drodze będziesz chciał mignąć długimi...

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 11:45:17
przez RudeBoy
jrzeuski napisał(a):Inna sprawa to sens takiego rozwiązania, bo jak komuś na drodze będziesz chciał mignąć długimi...


sens jak sens...
Nie wolno dalekosięgów podpinać na oddzielnym obwodzie. Muszą świecić razem z długimi. Inaczej auto przeglądu nie powinno przejść... formalnie rzecz jasna.

Ja to będę robił tak, że do halogenów dalekosiężnych będzie oddzielny wyłącznik ale załączenie jego będzie skutkowało zaplaniem halogenów tylko w sytuacji gdy załączone są długie.
Dzięki temu można będzie błysnąć długimi bez walenia halogenami a i wsio zgodne z przepisami.

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 11:50:59
przez JJKILLER
RudeBoy napisał(a):...Według przepisów halogeny dalekosiężne mogą zapalać się tylko wtedy gdy świecą światła drogowe...

Według przepisów, światła montowane na dachu (robocze) mogą być montowane tylko i wyłącznie na pojazdach technicznych - specjalistycznych, i mogą być wykorzystywane tylko podczas wykonywania prac przez takie pojazdy. Więc zgodnie z prawem Frotka - jako pojazd niespecjalistyczny, wyposażona w takowe być nie może (wyjątkiem są takie, które np. służą w straży pożarnej itp., i są do tego homologowane).
Inaczej sprawa wygląda w realu, choć trafiają się diagności, którzy za takie oświetlenie potrafią nie podbić przeglądu.

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 12:00:13
przez jrzeuski
RudeBoy napisał(a):Ja to będę robił tak, że do halogenów dalekosiężnych będzie oddzielny wyłącznik ale załączenie jego będzie skutkowało zaplaniem halogenów tylko w sytuacji gdy załączone są długie.
Zwłaszcza, że takie podłączenie jest banalnie proste. Ja już sobie nawet przygotowałem tak instalację tylko na dachu wciąż pusto. Wykorzystałem włącznik i przekaźnik od przeciwmgielnych na kangurze, bo i tak ich nie mam.

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 12:19:48
przez RudeBoy
JJKILLER napisał(a):
RudeBoy napisał(a):...Według przepisów halogeny dalekosiężne mogą zapalać się tylko wtedy gdy świecą światła drogowe...

Według przepisów, światła montowane na dachu (robocze) mogą być montowane tylko i wyłącznie na pojazdach technicznych - specjalistycznych, i mogą być wykorzystywane tylko podczas wykonywania prac przez takie pojazdy. Więc zgodnie z prawem Frotka - jako pojazd niespecjalistyczny, wyposażona w takowe być nie może (wyjątkiem są takie, które np. służą w straży pożarnej itp., i są do tego homologowane).
Inaczej sprawa wygląda w realu, choć trafiają się diagności, którzy za takie oświetlenie potrafią nie podbić przeglądu.


To co napisałeś to totalna bzdura powtarzana przez nieznających przepisów.
Oczywiście, że można mieć halogeny dalekosiężne na dachu.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)

http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0262.htm
Polecam załącznik Nr6.
Wszystko w temacie.
Dla jasności halogeny dalekosiężne to inaczej światła drogowe.

Jeśli chodzi o halogeny dalekosiężne to można mięć parę na dachu i jest to zgodne z przepisami.

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 12:38:36
przez JJKILLER
Może i masz rację, nie neguję tego bo nawet sam się przymierzam do takiego oświetlenia, tylko zamocowanego do bagażnika wyprawowego, którego jeszcze nie mam.
Będąc w tym roku na przeglądzie zapytałem diagnostę o legalność takiego oświetlenia, ten wyjął z szuflady Prawo o ruchy drogowym i pokazał mi to co napisałem. Dlatego napisałem że w realu to wygląda zdecydowanie inaczej.
I nie pisz mi "To co napisałeś to totalna bzdura powtarzana przez nieznających przepisów" bo to było dokładnie z przepisów...

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 12:42:18
przez jrzeuski
JJKILLER napisał(a):I nie pisz mi "To co napisałeś to totalna bzdura powtarzana przez nieznających przepisów" bo to było dokładnie z przepisów...
A mało to w polskim prawie przepisów, które można interpretować dowolnie? Get real ;-)

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 13:01:31
przez JJKILLER
RudeBoy napisał(a):ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)

http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0262.htm

Załącznik 6
Pozycja 1 - Drogowe - "2 lub 4, ponadto jeśli pojazd jest wyposażony w 4 światła chowane, dopuszcza się 2 dodatkowe światła drogowe do ostrzegawczej sygnalizacji świetlnej"
czyli 2 tak jak we frotce, lub 4 tak jak w starych Polonezach lub Fiat 125p, a nie 4 drogowe na dachu.
Pozycja 20 - Robocze - "-" (czyli brak)
"35) Światła dodatkowe, jeśli występują, powinny być umieszczone na możliwie największej wysokości pozwalającej na spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na szerokości pojazdu i symetrii świateł oraz nie niżej niż 600 mm ponad światłami obowiązkowymi." (drogowymi)
Owymi przepisami sam już sobie kolego odpowiedziałeś. W przypadku dalszych wątpliwości radzę zapytać w wydziale komunikacji, stacji diagnostycznej, policji.

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 13:30:12
przez RudeBoy
JJKILLER napisał(a):Załącznik 6
Pozycja 1 - Drogowe - "2 lub 4, ponadto jeśli pojazd jest wyposażony w 4 światła chowane, dopuszcza się 2 dodatkowe światła drogowe do ostrzegawczej sygnalizacji świetlnej"
czyli 2 tak jak we frotce, lub 4 tak jak w starych Polonezach lub Fiat 125p, a nie 4 drogowe na dachu.
Pozycja 20 - Robocze - "-" (czyli brak)
"35) Światła dodatkowe, jeśli występują, powinny być umieszczone na możliwie największej wysokości pozwalającej na spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na szerokości pojazdu i symetrii świateł oraz nie niżej niż 600 mm ponad światłami obowiązkowymi." (drogowymi)
Owymi przepisami sam już sobie kolego odpowiedziałeś. W przypadku dalszych wątpliwości radzę zapytać w wydziale komunikacji, stacji diagnostycznej, policji.


Czytanie ze zrozumieniem się kłania... :D

Światła drogowe 2 masz standardowo w każdym aucie. Możesz dodatkowo założyć dwa drogowe (dalekosiężne). Ja nie pisałem że można mieć 4 drogowe na dachu.

Ty chyba czegoś tu nie rozumiesz? Jakim cudem doszukałeś się tu zakazu montażu dodatkowych świateł drogowych na dachu auta? :D
Zacytowany przez Ciebie wyjątek 35) dotyczy świateł tylnych :)

Rzecz w tym, że ja rozmawiałem z diagnostą na ten temat i dwa dodatkowe halogeny dalekosiężne na dachu są 100% legalne.

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 15:03:46
przez bomaly5
Może na przepisach się nie znam ale raz dostałem mandat tylko że w niemczech, bo w mojej ciężarówce były halogeny x6 szt. i policjant powiedział że moge je mieć tylko muszą być zasłonięte. Nie wiem jak jest w polsce ale pewnie podobnie , więc na przegląd można zakładać jakieś kapselki. :dyskusja:

Re: halogeny dalekosiężne

PostNapisane: 18 lis 2011 15:04:47
przez RudeBoy
u nas podobnie...
jak więcej niż 2 dodatkowe to pozostałe musisz mieć zasłonięte