Witamy !



Bagażnik dachowy, mój projekt v.1.0

Wszystko o przeróbkach Frontery

Bagażnik dachowy, mój projekt v.1.0

Postprzez RudeBoy » 13 lis 2011 23:00:47

Nienawidzę zimy!!
A zima nie ubłagalnie zbliża się i tak sobie wykoncypowałem, że do wiosny zmotam sobie bagażnik do froty.

Funkcje jakie ma pełnić:
- transportowa w przypadku mini wypraw (na Kamczatkę się frotom nie wybieram)
- punkt montażu i zarazem osłona dla halogenów
- punkt montażu światełka roboczego na tył
- punkt zaczepu dla odciągów przeciw kniejom
- miejsce na łopatę i HL
- nośnik tablicy rej. bo w przyszłości pojawi się łincz i na zderzaku miejsca będzie mało

Podstawowe założenia:
- wykonanie w 100% samodzielne
- ma być stosunkowo lekki bo planowany do froty Sport
- przy zachowaniu lekkości musi być w miarę solidny
- montowany bezpośrednio do relingów aby był jak najniżej
- prosty w naprawie :)
- odporny na warunki atmosferyczne

Zbierając to do kupy myślę o zbudowaniu bagażnika z profili aluminiowych łączonych za pomocą blachy aluminiowej i nitów alu. zrywalnych. Wstępnie myślałem o profilach kwadratowych 25mm o grubości ścianki 2mm i do tego na elementy złączne blacha i kątowniki alu ryfel 1,5-2mm.

Wymiary projektowanego bagażnika to 155x114mm w obrysie zewnętrznym. Wysokość tylko 11cm. Ma być niski aby malutkiego auta nie przytłaczać.

Mocowanie poprzez 4 lub 6 U-boltów bezpośrednio do relingów.

Zapotrzebowanie materiału:
ok. 24mb profilu aluminiowego 25x25mmx2mm
ok. 0,7m2 blachy aluminiowej ryflowanej lub gładkiej 1,5 lub 2mm grubości.
ok 0,5mb kątownika aluminiowego 50x50mmx2mm
ok 450 nitów aluminiowych zrywalnych

Koszt tego powyżej ok. 450zł

Potrzeba też trochę narzędzi:
- wkrętarka lub precyzyjna wiertarka
- dobra piła do aluminium
- nożyce do blachy
- dobre wiertła i to nie jedno bo dziur do wywiercenia setki
- nitownica

Waga gotowego bagażnika oscylować będzie w okolicy 15kg.

Bagażnik projektowany pod zastosowanie małych płaskich halogenów 114x48mm. Oczywiście można by dać inne normalne większe ale wtedy bagażnik musiał by być znacznie wyższy.

No i teraz chciałem Was zaprosić do dyskusji i poznać Wasze opinie i uwagi na temat tego kurnika.

Poniżej wizualizacja Kurnika w wersji 1.0.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Grzechu

I would rather push my Land Rover than drive a jeep
jest Land Rover Discovery II Td5 - miłość przyjdzie z czasem
była Frontera B Sport 2.2dti - lift 3" + BL 1" BFG MT KM2 32", stal, winch, osłony i inne fanty
Avatar użytkownika
RudeBoy
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 7357
Obrazki: 21
Dołączył(a): 17 kwi 2011 00:58:19
Pochwały: 91
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez jrzeuski » 14 lis 2011 08:54:26

Ja bym jednak poszedł w śruby (M3 lub M4) niż nity. Moim zdaniem w terenie nity się rozciągną (zwłaszcza, jeżeli bagażnik nie będzie pusty) i zacznie się wszystko rozpadać.

Wizualizacja :>:
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez Odoll » 14 lis 2011 09:50:57

Aluminium da się spawać .
Kupiłem bordo frote,
kupiłem bordo frote,
bende se nią jeździł,
lasem polem błotem.
Avatar użytkownika
Odoll
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 2978
Obrazki: 2
Dołączył(a): 22 maja 2010 10:00:37
Lokalizacja: Gdańsk
Pochwały: 10
Województwo: Pomorskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez jrzeuski » 14 lis 2011 10:54:00

Jeśli to ma być home-made, to spawania aluminium nie widzę. No i budżet by trzeba zwiększyć.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez RudeBoy » 14 lis 2011 11:23:16

Spawania aluminium odpada. Wyspawanie takiego czegoś to koszt ok 1000zł!! Abstrakcja.

Skręcany śrubkami M3 czy M4 nie będzie lepszy. Śruby w takich konstrukcjach mają tendencję do samoodkręcania się.
W przypadku profili skręcanie jest o tyle trudniejsze, że dokręcając zgniatasz profil...
Jakąś opcją były by wkręty ale tu też nie ma gwarancji trwałego połączenia no i po obrobieniu otworu ponownie się wkręta nie wkręci w to samo miejsce.
Grzechu

I would rather push my Land Rover than drive a jeep
jest Land Rover Discovery II Td5 - miłość przyjdzie z czasem
była Frontera B Sport 2.2dti - lift 3" + BL 1" BFG MT KM2 32", stal, winch, osłony i inne fanty
Avatar użytkownika
RudeBoy
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 7357
Obrazki: 21
Dołączył(a): 17 kwi 2011 00:58:19
Pochwały: 91
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez jrzeuski » 14 lis 2011 12:40:16

RudeBoy napisał(a):Skręcany śrubkami M3 czy M4 nie będzie lepszy. Śruby w takich konstrukcjach mają tendencję do samoodkręcania się.
Są podkładki sprężynujące i kleje do gwintów. Kłopot raczej w tym, że profile zamknięte trzeba wiercić i skręcać na wylot. Wyjściem może być użycie ceowników. Masa spadnie, ale i sztywność też. Więc może jednak pójść w stal i pospawać? :niewiem: A może ktoś potrafiłby to przeliczyć przekroje i rozstaw profili, żeby uzyskać te same parametry wytrzymałościowe co przy aluminium i wtedy porównałoby się wagę? Może nie różniłaby się zbytnio, ale za to koszt byłby znacznie niższy?

PS. Mosiądz chyba można lutować. Tylko czy wytrzymałby naprężenia w terenie?
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez RudeBoy » 14 lis 2011 13:48:00

jrzeuski napisał(a):Są podkładki sprężynujące i kleje do gwintów. Kłopot raczej w tym, że profile zamknięte trzeba wiercić i skręcać na wylot. Wyjściem może być użycie ceowników. Masa spadnie, ale i sztywność też. Więc może jednak pójść w stal i pospawać? :niewiem: A może ktoś potrafiłby to przeliczyć przekroje i rozstaw profili, żeby uzyskać te same parametry wytrzymałościowe co przy aluminium i wtedy porównałoby się wagę? Może nie różniłaby się zbytnio, ale za to koszt byłby znacznie niższy?


No i właśnie ze względu na to wiercenia na przestrzał i skręcania wystającymi śrubami i nakrętkami wstępnie założyłem nitowanie.
Można jeszcze rozważyć nity stalowe zamiast aluminiowych...

jrzeuski napisał(a): Więc może jednak pójść w stal i pospawać? :niewiem: A może ktoś potrafiłby to przeliczyć przekroje i rozstaw profili, żeby uzyskać te same parametry wytrzymałościowe co przy aluminium i wtedy porównałoby się wagę? Może nie różniłaby się zbytnio, ale za to koszt byłby znacznie niższy?


Pewnie, masa stalowego zbyt wiele większa by nie była przy zachowanie podobnego obciążenia. Jednak policzyć tego to za nic w świecie nie policzę... zupełnie nie moja branża.
Grzechu

I would rather push my Land Rover than drive a jeep
jest Land Rover Discovery II Td5 - miłość przyjdzie z czasem
była Frontera B Sport 2.2dti - lift 3" + BL 1" BFG MT KM2 32", stal, winch, osłony i inne fanty
Avatar użytkownika
RudeBoy
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 7357
Obrazki: 21
Dołączył(a): 17 kwi 2011 00:58:19
Pochwały: 91
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez FROTERKA » 14 lis 2011 13:50:54

Czytałeś wszystko na forum o samodzielnie wykonanych bagażnikach?
...ja w tym czasie trochę pośpię, tym bezruchem się napieszczę...

Tak, mężczyźni jeżdżą lepiej niż kobiety. Ale ilu potrafi prowadzić auto w szpilkach...

Ogranicza mnie tylko pojemność i maksymalny moment obrotowy!

Po pierwsze: opony, po drugie: opony, po trzecie... kierowca !

Obrazek
Avatar użytkownika
FROTERKA
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 6111
Dołączył(a): 12 sie 2007 15:54:07
Lokalizacja: Poznachowice Górne
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez RudeBoy » 14 lis 2011 14:06:32

FROTERKA napisał(a):Czytałeś wszystko na forum o samodzielnie wykonanych bagażnikach?


Na tym i na wielu innych :)
Grzechu

I would rather push my Land Rover than drive a jeep
jest Land Rover Discovery II Td5 - miłość przyjdzie z czasem
była Frontera B Sport 2.2dti - lift 3" + BL 1" BFG MT KM2 32", stal, winch, osłony i inne fanty
Avatar użytkownika
RudeBoy
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 7357
Obrazki: 21
Dołączył(a): 17 kwi 2011 00:58:19
Pochwały: 91
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez FROTERKA » 14 lis 2011 14:15:04

Świetnie :D to jeszcze proponuję zadać właścicielom pytanie, co by zmienili/ulepszyli w swoich bagażnikach po danym okresie użytkowania. Wiem z własnego (mężowego) doświadczenia, że "teraz jak bym robił to..."
...ja w tym czasie trochę pośpię, tym bezruchem się napieszczę...

Tak, mężczyźni jeżdżą lepiej niż kobiety. Ale ilu potrafi prowadzić auto w szpilkach...

Ogranicza mnie tylko pojemność i maksymalny moment obrotowy!

Po pierwsze: opony, po drugie: opony, po trzecie... kierowca !

Obrazek
Avatar użytkownika
FROTERKA
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 6111
Dołączył(a): 12 sie 2007 15:54:07
Lokalizacja: Poznachowice Górne
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez RudeBoy » 14 lis 2011 14:29:38

Przyznam, że trochę właśnie liczyłem na jakieś uwagi od tych co już trochę pojeździli ze swoimi konstrukcjami... 8:)
Grzechu

I would rather push my Land Rover than drive a jeep
jest Land Rover Discovery II Td5 - miłość przyjdzie z czasem
była Frontera B Sport 2.2dti - lift 3" + BL 1" BFG MT KM2 32", stal, winch, osłony i inne fanty
Avatar użytkownika
RudeBoy
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 7357
Obrazki: 21
Dołączył(a): 17 kwi 2011 00:58:19
Pochwały: 91
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez adrianee36 » 14 lis 2011 15:02:36

ja teraz cos takigo dłubie tylko ze zdecydowałem sie na stalowy z rurek fi 18mm , jak bedzie etap koncowy to zapodam fotki, tez do sporta robie.
Avatar użytkownika
adrianee36
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 3030
Obrazki: 3
Dołączył(a): 24 lis 2010 21:36:46
Lokalizacja: chełmek
Pochwały: 9
Województwo: Małopolskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez grzesiu911 » 14 lis 2011 17:00:14

http://www.metale.pl/kalkulator.php?w=p
Można poprzeliczać masę aluminium, stali na mb, czy jakiegokolwiek innego stopu.
Taka propozycja luźno rzucona, bo nie znam się. Może dół zrobić stalowy, z kątowników, jako "podłoga" dospawać do kątowników płaskowniki. Zawsze stal twardsza trochę. Górę natomiast już aluminiową, dla odciążenia całości choćby w paru procentach. Raczej i tak mocowanie będzie za pomocą pasów jakichś, więc się nic nie powinno rozjeżdzać i konstrukcja byłaby chyba mocniejsza.
Pozdro.
grzesiu911
 

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez Odoll » 14 lis 2011 17:41:07

jrzeuski napisał(a):Jeśli to ma być home-made, to spawania aluminium nie widzę. No i budżet by trzeba zwiększyć.

RudeBoy napisał(a):Spawania aluminium odpada. Wyspawanie takiego czegoś to koszt ok 1000zł!! Abstrakcja.


:shock: :niewiem: :shock: Co wy za bzdury opowiadacie :shock: Jak nie można spawać aluminium w domu ( garażu ) ? a ta cena :shock: no chyba że wliczyłeś w nią zakup spawarki :niewiem: ale to i tak by taniej wyszło bo trzeba dokupić kilka elektrod i wszystko .
Kupiłem bordo frote,
kupiłem bordo frote,
bende se nią jeździł,
lasem polem błotem.
Avatar użytkownika
Odoll
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 2978
Obrazki: 2
Dołączył(a): 22 maja 2010 10:00:37
Lokalizacja: Gdańsk
Pochwały: 10
Województwo: Pomorskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez RudeBoy » 14 lis 2011 18:15:49

Odoll napisał(a):
jrzeuski napisał(a):Jeśli to ma być home-made, to spawania aluminium nie widzę. No i budżet by trzeba zwiększyć.


:shock: :niewiem: :shock: Co wy za bzdury opowiadacie :shock: Jak nie można spawać aluminium w domu ( garażu ) ? a ta cena :shock: no chyba że wliczyłeś w nią zakup spawarki :niewiem: ale to i tak by taniej wyszło bo trzeba dokupić kilka elektrod i wszystko .


No ja spawać aluminium nie potrafię i wolał bym się nie uczyć na bagażniku :wink:
Odoll napisał(a):
RudeBoy napisał(a):Spawania aluminium odpada. Wyspawanie takiego czegoś to koszt ok 1000zł!! Abstrakcja.



Odwiedziłem dwa warsztaty ślusarskie które zajmują się spawaniem aluminium i po okazaniu projektu taka była kwota za wyspawanie tego... Długo podnosiłem szczenę z podłogi...
Grzechu

I would rather push my Land Rover than drive a jeep
jest Land Rover Discovery II Td5 - miłość przyjdzie z czasem
była Frontera B Sport 2.2dti - lift 3" + BL 1" BFG MT KM2 32", stal, winch, osłony i inne fanty
Avatar użytkownika
RudeBoy
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 7357
Obrazki: 21
Dołączył(a): 17 kwi 2011 00:58:19
Pochwały: 91
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez kawaMX » 14 lis 2011 18:24:04

Odoll masz rację da się to pospawać w domowych warunkach , ale zapominasz o jednym , że alu trzeba umieć spawać , to nie jest jak ze stalą ,że każdy da radę.
Co do tematu to bardzo fajny projekt , też myślę o kurniku tylko ze stali i spawanego , bo mam dostęp do spawarki i stali co znacznie ułatwia realizację projektu...
Avatar użytkownika
kawaMX
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 96
Dołączył(a): 13 paź 2009 12:42:04
Lokalizacja: wawa-ursus
Województwo: Mazowieckie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez FROTERKA » 14 lis 2011 19:18:19

Więc po rozmowie z B.:
a/ on ma teraz koncepcję siatki zgrzewanej na spód zamiast dwóch-trzech belek poprzecznych,
b/ cienkościenne profile zamknięte stalowe są łatwiejsze do spawanie niż aluminiowe i wagowo niewiele się różnią,
c/ nity są lepsze niż śruby ale my mamy wszystko spawane, przykręcone do relingów czterema śrubami 6mm,
d/ im większy bagażnik tym lepszy,
e/ nie wiem, czy to planowe w wizualizacji ale nachylenie Twojego bagażnika względem dachu wygląda tak \ a lepiej byłoby tak / ze względu na opływowość kształtu (gałęzie).
...ja w tym czasie trochę pośpię, tym bezruchem się napieszczę...

Tak, mężczyźni jeżdżą lepiej niż kobiety. Ale ilu potrafi prowadzić auto w szpilkach...

Ogranicza mnie tylko pojemność i maksymalny moment obrotowy!

Po pierwsze: opony, po drugie: opony, po trzecie... kierowca !

Obrazek
Avatar użytkownika
FROTERKA
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 6111
Dołączył(a): 12 sie 2007 15:54:07
Lokalizacja: Poznachowice Górne
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez nightman » 14 lis 2011 19:32:57

Odoll napisał(a): :shock: :niewiem: :shock: Co wy za bzdury opowiadacie :shock: Jak nie można spawać aluminium w domu ( garażu ) ? a ta cena :shock: no chyba że wliczyłeś w nią zakup spawarki :niewiem: ale to i tak by taniej wyszło bo trzeba dokupić kilka elektrod i wszystko .

Prześlij z łaski swej fotkę pospawanego aluminium w domowych warunkach bo aż jestem ciekaw - zaznaczam pospawanego a nie polutowanego pastami z allegrogo :D Chałupniczo to chyba jedynie TIG wchodzi w grę bo elektrodami to raczej posmarkane będzie a nie pospawane...
Avatar użytkownika
nightman
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1392
Obrazki: 0
Dołączył(a): 21 mar 2008 15:54:28
Lokalizacja: SBI
Pochwały: 10
Województwo: Śląskie
Samochód: Mam kilka Frotek :)

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez FROTERKA » 14 lis 2011 19:40:08

Migomatem można pospawać aluminium w warunkach domowych również.
...ja w tym czasie trochę pośpię, tym bezruchem się napieszczę...

Tak, mężczyźni jeżdżą lepiej niż kobiety. Ale ilu potrafi prowadzić auto w szpilkach...

Ogranicza mnie tylko pojemność i maksymalny moment obrotowy!

Po pierwsze: opony, po drugie: opony, po trzecie... kierowca !

Obrazek
Avatar użytkownika
FROTERKA
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 6111
Dołączył(a): 12 sie 2007 15:54:07
Lokalizacja: Poznachowice Górne
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: Projekt Kurnik v.1.0

Postprzez Odoll » 14 lis 2011 19:49:00

nightman : Mój ojciec całe zawodowe życie spawał , zanim poszedł na emeryturę zdążył zrobić prawie wszystkie uprawnienia na spawanie ( zabrakło mu 1 żeby mieć wszystkie jakie tylko można uzyskać w Polsce )
Większość tych umiejętności zdążył wykorzystać w praktyce zawodowej ( praca ponad 20l na platformie wiertniczej ) , wzrok ma w miarę dobry , rękę pewną , spawarkę w garażu więc spawanie nie ma raczej dla niego tajemnic.
Kiedyś mnie zaskoczył jak pospawał żeliwo , myślałem że tego się NIE DA zrobić , a jednak :shock: ...fakt , pospawał to w pracy ,nie w domu ale jednak :1:
Kupiłem bordo frote,
kupiłem bordo frote,
bende se nią jeździł,
lasem polem błotem.
Avatar użytkownika
Odoll
Nadszyszkownik
Nadszyszkownik
 
Posty: 2978
Obrazki: 2
Dołączył(a): 22 maja 2010 10:00:37
Lokalizacja: Gdańsk
Pochwały: 10
Województwo: Pomorskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Następna strona

Powrót do Motanie Fronter



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości