Strona 1 z 1

[B 3.2] Czujnik położenia przepustnicy check engine

PostNapisane: 25 lut 2009 14:31:39
przez Chris
Witam

Problem dotyczy kontrolki Check Engine. Posiadam Frontere 3.2 rocznik 2002. Zagazowana. Wczoraj „gazownik” wymienił wtryskiwacze gazu na nowe, ponieważ podobno cos tam zalewało gazem. Niestety problem nie został rozwiązany. Podłączył komputer do auta i wyskoczył błąd P1311. Wykasował go. Twierdził, że w tym wypadku instalacja gazowa nie ma żadnego wpływu na zapalanie się check engine. Prawdopodobnie ma rację, gdyż po wyłączeniu instalacji elektrycznej również zapala się check. I tu dziwna sprawa- check zapala się tylko podczas naciskania pedału gazu. Po odjęciu gazu gaśnie. Podłączyliśmy się komputerem do auta i sprawdziliśmy odczyt czujnika położenia przepustnicy TPS. Podczas dodawania gazu komputer nie zawsze pokazywał odczyt procentowy. Czasami pokazywał 0% a czasami wartości z pełnego zakresu. Tak jakby się „wieszał”. Czy to normalne ? Dodam jeszcze, że tydzień temu miałem wymieniane katalizatory i sondy lambda, gdyż jeden z katalizatorów był „pusty”. Do tego wszystkiego doszło jeszcze to, że samochód gasł na wolnych obrotach. Mechanik podmienił silnik krokowy, całą przepustnicę i dalej było to samo. Gaśnięcie auta przeszło samo po tym, jak pojeździliśmy autem bardzo ostro (tj. w górnych zakresach obrotów z prędkością około 170 km/h). Czy ktoś z was ma jakieś sugestie ? Może to jakiś kabel lub wtyczka ? Tylko która ?
Z góry dziękuje za podpowiedzi.....
Pozdrawiam
Chris

Re: Wskazania czujnika położenia przepustnicy+check

PostNapisane: 25 lut 2009 19:04:05
przez mazurkas007
skonczyl sie czujnik przepustnicy, albo jakis syf wpadl do srodka.
kupic nowy i wymienic, to nierozbieralne jest.

Re: Wskazania czujnika położenia przepustnicy+check

PostNapisane: 04 mar 2009 23:41:12
przez Chris
Całą przepustnice miałem podmienioną na inną i działo się tak samo. Check zapala się podczas dodawania gazu. Teoretycznie ta druga przepustnica również mogła być uszkodzona (ale raczej to mało prawdopodobne). A ten błąd 1311 co oznacza ?

Pozdrawiam
Chris

Re: Wskazania czujnika położenia przepustnicy+check

PostNapisane: 11 mar 2009 23:57:07
przez HeinzR
Ja bym obstawiał nieszczelności połączenia pomiędzy turbiną a kolektorem ssącym. Miałem kiedyś tak w Omedze 3L z gazem. Co się wszyscy mechanicy namęczyli i nic. Serwis Opla to nawet komputer chciał wymienić za jakieś kosmiczne pieniądze. W końcu sprzedałem ją w stanie w którym zapalała się lampka "check engine", brakowało jej połowy mocy i często gasła na wolnych obrotach. Kupił ją młody koleś za niewielkie pieniądze. Po odbiór przyjechał już z nową rurą gumową łączącą turbinę z kolektorem i wszystko jak ręką odjął. Chyba wiedział o co chodzi jak już ją kupował. Spróbuj się jej przyjrzeć, może po prostu niedociągnięte są opaski mocujące.

Pozdrawiam. Heinz

Re: Wskazania czujnika położenia przepustnicy+check

PostNapisane: 12 mar 2009 00:07:53
przez ADAM SP3WXO
A sprawdzany był przepływomierz?

Re: Wskazania czujnika położenia przepustnicy+check

PostNapisane: 12 mar 2009 11:22:14
przez Chris
Odnośnie nieszczelności pomiędzy turbiną a kolektorem ssącym - wydaje mi się, że benzyna 3.2 nie ma turbiny.
Przepływomierza jeszcze nie próbowałem podmieniać. Może faktycznie warto sprawdzić.

Dziękuje za wszystkie sugestie

Re: Wskazania czujnika położenia przepustnicy+check

PostNapisane: 12 mar 2009 20:51:56
przez HeinzR
Witam!
spróbuj jednak sprawdzić szczelność w układzie zasysania powietrza. Jeżeli jest nieszczelność objaw jest dokładnie taki sam jak przy uszkodzonym przepływomierzu (który jest w/g informacji powyżej w porządku) - komputer podaje za małą ilość paliwa w stosunku do zasysanego powietrza (części przechodzi poprzez nieszczelności poza pomiarem przepływomierza). Efektem jest za mała moc, gaśnięcie silnika na biegu jałowym i zapalanie się pomarańczowej lampki z ikoną silnika. Czasami powodem jest też uszkodzony czujnik pomiaru temperatury (termistor) zasysanego powietrza. To coś wielkości zapałki montowane w przepływomierzu. Masa powietrza w tej samej objętości jest jak wiadomo zależna od temperatury i to nawet liniowo. A proporcje masy powietrza do paliwa winny być takie same cały czas. Coś więcej na ten temat możesz podejrzeć pod linkiem: http://www.bmwm.beep.pl/serwis/przeplywomierz.htm. Co prawda jest to o silnikach w BMW ale zasada działania jest taka sama. Obstawiam, że w Twoim silniku przepływomierz jest tego pierwszego typu z klapą pomiarową i potencjometrem.

Pozdrawiam. Heinz

Re: Wskazania czujnika położenia przepustnicy+check

PostNapisane: 13 mar 2009 16:03:44
przez jack 2.2 dti
Błąd 1311 związany jest z kontrolą prądu zapłonu. Sprawdź na wtyku do sterownika X57 piny 67 i 68 a na wtyczce do modułu zapłony X84 piny F i G oraz przejści między nimi. A najlepiej to serwis :wink:

Re: Wskazania czujnika położenia przepustnicy+check

PostNapisane: 14 mar 2009 19:26:12
przez Chris
A tak po Polsku to gdzie jest sterownik X57 i moduł zapłonu X84 ?

Re: Wskazania czujnika położenia przepustnicy+check

PostNapisane: 15 mar 2009 12:46:57
przez jack 2.2 dti
X57 i X84 są to oznaczenia wtyczek ,

Re: Wskazania czujnika położenia przepustnicy+check

PostNapisane: 16 mar 2009 19:56:07
przez mazurkas007
Frotka 3.2 ma przepływomierz pojemnościowy, bez klapki.