przez JaGrab3 » 26 sie 2013 20:43:57
Dzięki za wklejki.
To jest tak, closed loop - czyli układ działa ze sprzężeniem zwrotnym od sond, czyli sonda pokazuje że bogato, korekta leci w dół, sonda pokazuje że ubogo, korekta idzie w górę (dodaje paliwa). Closed loop jest normalnym i pożądanym stanem dla wolnych obrotów, i dla małych i średnich obciążeń silnika.
Problem jest w momencie dużego obciążenia, np mocne przyspieszanie, wtedy mamy stan nieustalony, bo parametry zmieniają się tak szybko, że korekta nie może polegać na wskazaniu sond, wtedy mamy open loop. Open loop odpowiada nam stanowi nieustalonemu, czyli sterowni pobiera dawkę paliwa ze sztywnej mapy zakodowanej w ecu. Tutaj właśnie zawarty jest cały myk z ustawianiem LPG przy dużych obciążeniach. O ile sterownik LPG pozwoli w miarę dobrze dostroić nam parametry pracy LPG w trybie CL, ( jak działa nam sonda), to tryb OL juz jestesmy w stanie ogarnąć tylko na sondzie szerokopasnowej. Niektóre samochody w OL podają wskazania sondy np. dla sondy 0-1 wtedy wskazanie może lecieć nam na 0 albo na 1, wtedy lpg ustawiamy, żeby wskazanie leciało na 1 (bogato).
Szymon.ha, u Ciebie jest coś niedobrego, sam CE zanotował braki napięcia na sondzie 1B1, do tego masz wskazanie długoterminowej korekty, na 23% - oznacza to, że na 1 banku sonda wskazuje ZA ubogo, przez co wzbogaca, gdyby przekroczyła korekta 30% wtedy doszły by nowe błędy (fuel trim bank to lean ) itd.
Taki stan niekoniecznie może oznaczać padniętą sonde, może być np. nieszczelność na 1 banku, jakieś lewe powietrze z kolektora... ale to raczej mniej prawdopodobne, bo wtedy leciały by oba banki razem.
Nieszczelność na 1 banku często zdarza się jeżeli masz LPG zamontowane, i np. spadnie wężyk od wtrysku LPG, wtedy do kolektora leci lewe powietrze i masz takie jazdy - ale wtedy oczywiście na lpg nie da się jechać, na PB też szarpie.
Idąć dalej, wskazanie na banku 2 korekta 7,8% jest jak najbardziej prawidłowa - przez co można mniemać, że coś się złego dzieje z sondą 1.
Przykładowo u mnie (mam LPG) korekty długoterminowe zmieniają się od ok 5% na wolnych do ok 10%-12% podczas jazdy w zależności od obrotów i obciążenia. Jest to poniekąd dziwne, bo silnik ten ma dość duży zakres korekt (+-30%), gdzie np. w silnikach VAG CE świeci sie juz przy 10% korekty (o ile dobrze pamiętam) - i tam kolesie ustawiają tak, żę korekty są prawie zawsze na 0%.
W silniku isuzu próbowałem ustawiać LPG na korektę 0%, ale było to bez sensu, bo na samym PB, korekta jest ok 5-10% - tak więc wniosek jest taki, że ustawiamy LPG zawsze na taką korektę, jaką daje nam praca na PB. (dlatego nota bene wielu zaleca kasować mapy PB i zbierać na czysto przed ustawianiem LPG...
Ps. rozjazdy między bankami nie powinny byc większe niz 5%....
Tak się zastanawiam, ten komunikat open loop due to insufficient temperature - nie wiem czy to nie jest inrerpretacja programu, że sonda nie chodzi bo jest za zimna, dlatego sterownik przestawia się na OL...chociaż gogiel mówi, że chodzi o temp silnika....
Weź zobacz co zapisało się w tych zamrożonych ramkach, to jest status czujników w momencie wystąpienia CE.
Dobra tak czytam, ten komunikat może być mylący, jak sonda nie działa, to sterownik może myśleć, że silnik jest jeszcze za zimny... przez to takie błędy. Trzeba raczej zmienić sonde....
Czarny SIGNUM 2.0 Turbo, Astra II
Było: B 3.2 V6 Manual,Mitsubishi Galant Sport Edition,Carisma 1.6,civic 1.5


