Strona 1 z 1

[B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 01 lis 2012 17:24:46
przez drech
Poszukuję przyczyn nadmiernej paliwożerności (ostatnio 26l LPG/100km) mojej froty. Odkryłem dzisiaj, że mam niepodpięty przepływomierz. Czy mógłby ktoś wrzucić zdjęcie wtyczki lub jej opis (kolor wtyczki i kabli) żebym mógł znaleźć i podłączyć prawidłową?

EDIT:
Cóż, skoro nikt nie ma przepływomierza :wink: przejrzałem kilka aukcji na allegro i znalazłem skąd wychodzi właściwa.
Opiszę swoje dotychczasowe zmagania, może kiedyś przydadzą się potomnym. Zaktualizowałem więc tytuł wątku.

Pacjent: Frontera B 3.2 B+LPG automat
Dolegliwość: nadmierny apetyt (LPG 26l/100km, benzyny wolałem nie sprawdzać :wsciekly: )
Wszystkie objawy są takie same na LPG i benzynie. Na wstępie wykluczam więc wady układów zasilania paliwami

Zakupiłem więc ELM 327 i chronologicznie wyglądało to tak:

P0102: mass or volume air flow circuit low input
No i nic w tym dziwnego - przepływka odpięta. Po podłączeniu silnik odpala, ale nie wkręca się na obroty i występują następne błędy

P0171, P0174: fuel trim too lean (bank 1 i 2)
Czyli za bogata mieszanka. Znalazłem nieszczelność w dolocie - odpowietrzenie pokrywy zaworów parzystego rzędu. Tymczasowo zaślepiłem wężyk, delikatnie pomogło. Silnik zaczął się wkręcać nieco wyżej niż wolne obroty, tak do 1500 obr/min.

Po w/w operacjach, bez przepływki zwróciłem uwagę na różnicę w poziomach korekt krótko i długoterminowych pomiędzy rzędami cylindrów. Może więc świece nierówno pracują? Kupione Bosch FR6KI332S (0 242 240 653) za 31 zł/szt. w sklepie atmil.pl Na marginesie polecam sklep - zamówiłem świece w środę ok. 22, dostałem paczkę w piątek.
Efekt: bez podpiętej przepływki lepsza praca powyżej 3500 obr/min, z przepływką dalej do 1500 obr. Powyżej 3500 obr. i tak rzadko mam potrzebę zaglądać. Poszukiwań ciąg dalszy.

Następnie wymieniłem przepływkę. I tu pierwszy spektakularny sukces: silnik pracuje w pełnym zakresie obrotów :D
Żeby nie było zbyt pięknie znowu zaczęło mi wywalać P0171 i P0174. Posunąłem się więc do przodu, ale do celu jeszcze daleko.
Przepływkę wymieniłem wczoraj, więc na kolejne efekty mojej pracy trzeba będzie poczekać, ale z pewnością je opiszę.

W międzyczasie dwa razy pojawił mi się błąd P0154 (oxygen sensor circuit no activity detected bank 2 sensor 1). W nieprawidłowej pracy tej sondy upatruję przyczyny nierównych korekt pomiędzy rzędami cylindrów. Sonda już zakupiona, niedługo znajdzie się we właściwym miejscu.

Czekam na Wasze sugestie, być może przeoczyłem coś istotnego.

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 21 lis 2012 17:20:29
przez z0mbie
Sprawdzałeś szczelność kolektorów ssących?
Ze świecami nie kombinuj, bo szkoda kasy i można źle trafić (gdzieś jest wątek dotyczący świec).
Sondom warto poprowadzić osobną, dobrą masę (nie pamiętam, pod który przewód).
W razie czego został jeszcze czujnik położenia przepustnicy i taki mały elektrozaworek obok niego - lubi się zacierać.
Tak w ogóle kiedyś miałem problem z wysokimi obrotami, tzn. zbierał się do ok. 2tys. i potem nawet kaszlaki mnie wyprzedzały :wink:
Okazało się, że pompa paliwa dawała za małe ciśnienie.
Szczęście, że koło mnie mieszka Kolega "Koniec". Bez tego Frotowego magika nic bym nie znalazł :)

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 25 lis 2012 14:31:55
przez JaGrab3
fuel trim too lean
masz za dużo powietrza w dolocie, trzeba sprawdzić szczelność kolektora.
Wężyk gumowy do ucha, i lecisz wokoło czy gdzieś nie psyka.

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 25 lis 2012 22:33:43
przez drech
Po tygodniu od wykonania wszystkich opisanych przeze mnie czynności mogę stwierdzić, spalanie spadło już do 22l LPG. Normalnie pewnie bym odpuścił, ale skoro komputer pokazuje za bogatą mieszankę, to będę szukał dalej. Tylko ten ciągły brak czasu...
Nieszczelności będę szukał w pierwszej kolejności, ale planowałem trochę inaczej tj. zamknąć połączenie przepływomierz - filtr powietrza i dmuchnąć trochę wiatru ze sprężarki. Próbował ktoś takiej metody?
Wątek o świecach przeczytałem podobnie jak i dużą część innych wątków na tym forum. Nie mam najlepszej opinii o NGK, więc postanowiłem spróbować w Boscha. Jest OK, na pewno wymiana świec była potrzebna.
Dzięki za podpowiedzi. Liczę, że pomoże wymiana sondy i uszczelnienie dolotu. Oczywiście zdam relację z poczynionych postępów.

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 25 lis 2012 22:39:42
przez JaGrab3
Napisz mi tu, jakie ci pokazuje komp chwilowe spalanie podczas pracy na biegu jałowym?
Oczywiście chodzi o ciepły silnik.

U mnie jest to 1.2-1.3, a spalanie gazu mam po mieście dość niskie jak na ten silnik, bo w 15L sie mieszczę.

Co do twojego błedu:
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/ ... /p0171.php

Ten komunikat oznacza, że masz mieszanke ZA UBOGĄ. Co oznacza, że komputer dowala ci benzyny, tak zeby w połączeniu z powietrzem mieszanka była prawidlowa.
Sa 2 opcje:
1. Masz nieszczelność w dolocie - sądząc po spalaniu, to ogromną np. wężyk odłączony od pvc, dlatego idzie masa powietrza i silnik leje paliwem.
2. Masz uwalone sondy lambda i wskazują cały czas mieszanke za ubogą, przez co silnik dalej dolewa paliwa.... - to jest bardziej prawdopodobne

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 02 gru 2012 18:19:01
przez drech
Spalanie chwilowe na ciepłym silniku na neutralu mam 1,6 na benzynie i 1,8-1,9 na LPG.
15l LPG po mieście :shock: I to po Krakowie. Byłbym zachwycony takim wynikiem. Kupując frotę liczyłem na 18l i gdy uzyskam taki wynik to uznam go za bardzo dobry. Wszystko co poniżej 18 potraktuję jako niespodziewany bonus.
Jaką masz skrzynię: manualną czy automatyczną? Ja mam automat - sprzęgło hydrokinetyczne potrzebuje dodatkowych litrów do pracy.

Wracając do dotychczasowych dokonań, w tym tygodniu udało mi się wymienić sondę, którą komputer czasami wskazywał jako wadliwą (bank 2). Przed wymianą korekty krótkoterminowe były o kilka % wyższe na 2. banku. Po wymianie jest odwrotnie. Szykuję się więc na zakup i wymianę drugiej lambdy. Szkoda, że nie kupiłem od razu dwóch :wsciekly:
Efekty: 21 LPG / 100km, ale nie wiem czy to z powodu wymiany sondy czy zwykłego przypadku.

I oczywiście moje błędy oznaczają ZA UBOGĄ mieszankę. Dzięki za zwrócenie uwagi, dobrze myślałem tylko źle napisałem :D

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 02 gru 2012 19:39:33
przez JaGrab3
czy wogóle sondy ci oscylują?

Nie wiem czy sonda to jest główna przyczyna, mi tutaj pasuje jak cholera lewe powietrze....

Skrzynie mam manualną, stąd też spalanie na pewno niższe.

Spalanie chwilowe, 1.8 to ja mam jak silnik jest zimny jeszcze, lub jak jest ciepły i włącze klime.

Przy temp. ok 5st, odpalam i chwilowe spalanie mam ok 5l/h, i szybko spada, by po ok 1min, być ok 2.5.

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 03 gru 2012 23:44:09
przez drech
JaGrab3 napisał(a):czy wogóle sondy ci oscylują?

Sondy oscylują, chociaż nie jestem w stanie stwierdzić czy w 100% prawidłowo. Używam EasyOBD, napięcia podczas odczytu danych na żywo latają w zakresie 0,1V-0,9V. A to raczej dobry objaw. Masz jakiś soft, który pokazuje wykres napięć w czasie?

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 04 gru 2012 00:29:18
przez JaGrab3
http://lorenclothes.pl/download/OBDII.rar
ScanMasterELM.
W cracku wykrywa niby wirusa, ale to normalne, bo 90%antywirów, traktuje crack jako program hackerski. Ten akurat jest czysty, mimo, że antywir może miec z nim problem.

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 17 cze 2013 17:35:44
przez rebelmen
nie wiem czy ktos tutAJ zaglada ale chciałbym pociagnąc temat,po zakupie ELM327 i pierwszym pomiarze wyszły mi błędy : P0171, P0174 i P1171. Po 3 dniach znowu pojawiła sie kontrolka MIL i odczytało błąd P0174. Przy odczycie wskazań okazało sie że wskazania : napiecie czujników 2 o2 1-ego i 2-ego Banku sa na stałym poziomie 0,44V natomiast napiecia czujników 1 o2 1-ego i 2-ego Banku wariują od 0,12V-0,14V do nawet powyżej 1V, czy ktos podpowie mi co to moze znaczyć? bede wdzieczny za odpowiedz.

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 17 cze 2013 18:54:44
przez JaGrab3
1. czy masz gaz
2. Jakim progamem sprawdzales?
3. drugie sondy u mnie tak samo śpią na 0.4
pierwsze sondy maja oscylowac 0-1, czy tam 0.15-1V.
te błedy mają związek ze wskazaniem sond, mogły paść i pokazują niskie napięcie, komp będzie wzbogacał (zobacz na jakim poziomie masz long term na 1 i 2 banku) a sonda jak leży, dostanie komunikat, fuel trim to lean, czyli za ubogo.
Efekt pali jak cholera....

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 17 cze 2013 23:46:30
przez drech
rebelmen napisał(a):nie wiem czy ktos tutAJ zaglada

Fakt, temat delikatnie umarł - brak czasu na siedzenie i eksperymentowanie przy samochodzie. Póki co 20l LPG w mieście na ATkach mnie zadowala.
Jak miałem padniętą sondę, to wywaliło mi w pierwszej kolejności P0154, więc może u Ciebie nie będzie tak źle :glaszcze: Po udzieleniu odpowiedzi na pytania JaGrab3 doprecyzuj czy błędy wyskakują Ci na benzynie. Jeżeli tak, to czekają Cię poszukiwania nieszczelności w dolocie i/lub wymiana sond. Jeżeli na benzynie jest OK, to już duży sukces i możesz mieć tylko LPG do regulacji.

BTW macie 4 sondy? Ja mam tylko dwie, ale ciekawy jestem czy nie da się tych pierwszych zamienić z drugimi. W prosty sposób dałoby się wykluczyć uszkodzenie tych pierwszych.

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 18 cze 2013 17:44:14
przez rebelmen
ok,jak tylko zrobie pomiary to napisze, bo to co pomierzyłem było na LPG i programem TorquePro, przed wykasowaniem błędów i pierwszym przejeżdzie na całym zbiorniku gazu wyszło mi spalanie 18l po mieście, na drugim zbiorniku i stosunku 30% miasto 70% trasa 15,2l więc tragedii nie ma (chyba) ale intryguje mnie to na pewno bedę chciał te błędy wyeliminować...odezwe sie a tymczasem dziekuje

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 25 lis 2013 22:02:30
przez bomba78
Ja bym kupił od razu plaka i psikał po przewodach gumowych ;-) u mnie spalanie na początku 26l po uszczelnieniu i założeniu snorka 14 ;-) i CE zgasł . Dodam ze jezdze tylko na lpg ;-) paliwo jest odlaczone calkowicie a w baku sachara :-P

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 04 lip 2016 21:54:30
przez xEndriUx
co dokładnie oznacza błąd P1171 ?
bo taki ostatnio błąd mi wykazało gdy pojechałem na kompa po zaświeceniu checku,
ale opisu tego błędu nie było więc nie wiem gdzie szukać przyczyny.

-- 05 lip 2016 17:02:16 --

" za mało gazu/paliwa podczas przyspieszania"
czy to taka odpowiedź dobra? ;)

-- 05 lip 2016 17:07:49 --

jeszcze jedno mnie martwi - mianowicie co jakiś czas zaświeca mi się kontrolka abs
(akurat wtedy gdy pojechałem z checkiem to się nie świeciła, ale też nie było jej w ogóle w pamięci kompa że błąd takowy się pojawił)
podczas nawet leciutkiego hamowania i gdy się zapala to czuć przez chwile zatrzęsienie pedała.

Re: [B 3.2] nadmierne spalanie

PostNapisane: 05 lip 2016 22:58:20
przez drech
xEndriUx napisał(a):co dokładnie oznacza błąd P1171 ?
bo taki ostatnio błąd mi wykazało gdy pojechałem na kompa po zaświeceniu checku,
ale opisu tego błędu nie było więc nie wiem gdzie szukać przyczyny.

-- 05 lip 2016 17:02:16 --

" za mało gazu/paliwa podczas przyspieszania"
czy to taka odpowiedź dobra? ;)

Dobra. Gdy silnik pracuje na obrotach powyżej 3-3,5 tys rpm korzysta ze stałych map nie korzystając ze wskazań sond. Jednakże sondy wciąż pracują i ecu odczytuje parametry. P1171 oznacza, że podczas pracy na stałych mapach mieszanka była za uboga. W przypadku pracy na benzynie warto zwrócić uwagę na prawidłowe ciśnienie na listwie wtryskowej. W przypadku lpg warto sprawdzić wydajność reduktora i wtrysków oraz mapy lpg.
xEndriUx napisał(a):-- 05 lip 2016 17:07:49 --

jeszcze jedno mnie martwi - mianowicie co jakiś czas zaświeca mi się kontrolka abs
(akurat wtedy gdy pojechałem z checkiem to się nie świeciła, ale też nie było jej w ogóle w pamięci kompa że błąd takowy się pojawił)
podczas nawet leciutkiego hamowania i gdy się zapala to czuć przez chwile zatrzęsienie pedała.

Nie wiem jakiego kabla używasz, ale mi nigdy nie udało się pogadać z absem. Przypuszczam, że potrzebny jest tech2.