Strona 1 z 1

Zaworek pompy oleju-późno gasnąca kontr. oleju -ROZWIĄZANIEI

PostNapisane: 30 paź 2015 12:49:14
przez Nix2
Witam

Zakładam nowy temat stricte o zaworku pompy oleju i lampce ciśnienia oleju gasnącej z opóźnieniem, bo tematów
o słabym ciśnieniu oleju jest trochę, ale tu problem jest inny.

Na zimnym silniku zawsze lampka świeci się kilka- kilkanaście sekund po czym gaśnie mimo, że pompa ma dobrą wydajność po jakiejś chwili. To wskazuje na nieszczelność zaworka- tłoczka pompy.
Obrazek
Tak to wygląda, tłoczek to nr 7, sprężyna go dociskająca to 8.

Możecie to potwierdzić ?
pzdr Nix

Re: [A2.0] Zaworek pompy oleju a późno gasnąca lampka oleju

PostNapisane: 30 paź 2015 13:02:24
przez jrzeuski
Pompa oleju nie ma żadnego tłoczka, to gerotor (https://en.wikipedia.org/wiki/Gerotor). U mnie też kontrolka się świeci do 15 sekund od odpalenia silnika. Gaśnie szybciej jak dodam gazu, ale raczej wolę mu nie utrudniać pracy na sucho ;-) Trochę się poprawiło po oczyszczeniu smoka jak robiłem remont silnika. Przy tej okazji oglądałem też pompę czy nie jest wytarta, ale nie było śladów. Doszedłem więc do wniosku, że to może być kwestia czujnika. Jest zaolejony, może igła chodzi za ciężko :niewiem: Nie miałem manometru, żeby sprawdzić ciśnienie oleju, ale wskaźnik w zegarach jak już się ruszy, to dochodzi do 3/4 skali na zimnym. Kiedyś potrafił dojść do maxa. Może jak jeszcze zmienię olej to coś się poprawi.

Re: [A] Zaworek pompy oleju a późno gasnąca lampka oleju

PostNapisane: 30 paź 2015 13:04:21
przez Nix2
To luknij na fotę, bo spóźniłem się z jej publikacją. Spotyka też się nazwę "ZAWÓR" :)
Zawór-tłoczek nadmiarowy/upustowy/regulacji ciśnienia - takie nazewnictwo się spotyka.

Re: [A] Zaworek pompy oleju a późno gasnąca lampka oleju

PostNapisane: 30 paź 2015 13:10:05
przez eric
Z tego co wiem wystepuje w każdej A posiadającej chłodnice oleju.
W B tez bywaja stare czujniki a sie to nie zdarza jesli silnik w dobrej kondycji

Re: [A] Zaworek pompy oleju a późno gasnąca lampka oleju

PostNapisane: 30 paź 2015 13:14:26
przez Nix2
Znaczy się co występuje ? Tłoczek czy "zjawisko niegaśniecia na zimnym'" ?

Ja nie mam chłodnicy oleju, tłoczek mam :)

Re: [A] Zaworek pompy oleju a późno gasnąca lampka oleju

PostNapisane: 30 paź 2015 13:20:13
przez jrzeuski
W bloku na dole przy misce jest tłoczek ze sprężynką, który działa jako ciśnieniowy zawór przelewowy. Otwiera się jak ciśnienie dawane przez pompę oleju jest za duże. U mnie raz "zapomniał" się zamknąć i silnik stanął. Na szczęście ruszył znowu jak ostygł, ale najpierw zawór trzeba było odblokować, czyli zdjąć miskę i go wydłubać do wyczyszczenia. Jak ten zawór się zatnie, to ciśnienie oleju się w ogóle nie wytworzy. Będziesz czekał i czekał aż kontrolka zgaśnie a ona nie zgaśnie tylko silnik ;-)

Natomiast w podstawie podstawie filtra oleju przystosowanej do podłączenia chłodnicy oleju znajduje się inny zawór, termiczny, który puszcza olej do chłodnicy jak za bardzo się rozgrzeje.

Re: [A] Zaworek pompy oleju a późno gasnąca lampka oleju

PostNapisane: 30 paź 2015 14:20:32
przez Nix2
Nie!
Nie w bloku ale w pompie oleju -luknij na fotkę, ten KANAŁ pod nakrętką z lewej strony - to tu jest ten tłoczek i jego sprężyna. Ale widać to też wyraźnie
na fotce w pierwszym poście. Mówimy o pompie do C20NE/SE/LET itp oczywiście.
Obrazek

Jestem właśnie po naprawie - podłożyłem pod nakrętkę ( skróciłem sprężynę ) dystans 4mm i lekko przeleciałem tłoczek papierkiem 2000 wodnym,
bo miał małe ryski.

Efekt ? EUREKA !!!! TO JEST TO !!!
Odczekałem 4 godziny i teraz lampka gaśnie po ok 3 sekundach !!! A było TAK SAMO JAK U CIEBIE jrzeuski, gasła po ok. 18 sekundach jeśli silnik postał ze 2 godziny lub więcej
A więc jest znaczna poprawa!

Ale idealnie to dalej nie jest.

pzdr! Nix

Re: Zaworek pompy oleju-późno gasnąca kontr. oleju -ROZWIĄZA

PostNapisane: 30 paź 2015 14:52:42
przez jrzeuski
Na fotkę nie zerknę, bo ten serwer mam zablokowany, ale racja, że zawór przelewowy w 2.0 jest gdzie indziej niż u mnie w VM. Tym niemniej zasada działania jest ta sama. Super, że pomogło. A przed naprawą jakie miałeś ciśnienie oleju jak kontrolka gasła?

Re: Zaworek pompy oleju-późno gasnąca kontr. oleju -ROZWIĄZA

PostNapisane: 30 paź 2015 16:01:47
przez Nix2
Ciśnienie oleju przed naprawą i po jest takie samo, no może ciut ciut lepsze PO naprawie, ale to
może być efekt placebo.

Tym niemniej ciśnienie było i jest DOBRE, tj. mierzyłem manometrem na nagrzanym silniku i obrotach 2500 rpm i wynosiło ok. 4,5 bara

Naprawa zmieniła TYLKO czas po którym pojawia się ciśnienie - z 18 sekund na 3 sekundy.

A działo się tak z powodu NIESZCZELNOŚCI owego tłoczka. Silniejsza sprężyna poprawiła szczelność i tyle.
Bo tłoczek ma zamykać szczelnie upust oleju czy tam by=pass oleju dotąd , aż ciśnienie przekroczy graniczną, zadaną wartość.
Tłoczek - zawór ma numer Opla [6 46 776]

Tak wygląda lekko porysowany tłoczek
Obrazek

Tłoczek -zawór współpracuje z gniazdem zaworu tą powierzchnią czołową - ZAZNACZONĄ STRZAŁKĄ.
Innymi słowy TU jest przylgnia która "trzyma szczelność" .

W pompie ( bez jej wyjmowania) nie da się poprawnie poprawić gniazda zaworu ( aluminiowe??) tak aby szczelność tłoczek-gniazdo była 100%,
a chcę zamknąć sprawę na 100%, więc chcę dotoczyć nowy tłoczek, najlepiej nadaje się teflon do tego celu.
toczek teflonowy, czyli taki, który się nie zaciera, ale i może się "dopasować" do zwykle nieco zużytego
gniazda i w rezultacie uszczelnić połączenie.

A tu oferowano taki tłoczek:
http://www.mickey-ga...lnikow-c20xelet


To w takim razie U Ciebie @jrzeuski też jest taka sprężyna, podłóż pod nią ( z jednej lub drugiej strony, łatwiej pod korek) np. 4 szt jednogroszówek i sprawdź :)
Ale jak już odkręcisz korek, luknij proszę jak ten kanał wygląda w środku, czy widać na końcu "gniazdo" - przylgnię no i jak będziesz mógł zapodaj fotkę.
Twoje Objawy wskazują że po zwiększeniu nacisku sprężyny też się czas bez ciśnienia poprawi.

No i co jak co, ale pochwałę to powinienem dostać co ? :D :D :D
----------------------------------------
Czy ktoś ma może zapasową lub rozebraną pompę ( dowolną, byleby z tłoczkiem) i
mógłby zapodać fotki jak ten kanał wygląda w środku, gniazdo zaworka itp ?

pzdr! Nix

Re: Zaworek pompy oleju-późno gasnąca kontr. oleju -ROZWIĄZA

PostNapisane: 06 lis 2015 12:46:33
przez jrzeuski
Nix2 napisał(a):To w takim razie U Ciebie @jrzeuski też jest taka sprężyna, podłóż pod nią ( z jednej lub drugiej strony, łatwiej pod korek) np. 4 szt jednogroszówek i sprawdź :)
Ale jak już odkręcisz korek, luknij proszę jak ten kanał wygląda w środku, czy widać na końcu "gniazdo" - przylgnię no i jak będziesz mógł zapodaj fotkę.
Twoje Objawy wskazują że po zwiększeniu nacisku sprężyny też się czas bez ciśnienia poprawi.
U mnie to nie takie proste, bo żeby dostać się do zaworu, to trzeba zdjąć miskę, czyli albo wywalić przedni most albo unieść silnik. Tak czy siak robota na pół dnia przynajmniej, więc zmienię tylko olej i może to coś poprawi. Zaglądałem tam przy okazji remontu silnika i zbytnich analogii do C20NE bym się nie dopatrywał, ale zasada działania jest ta sama: tłoczek w kanale i sprężyna. Fotkę mógłbym zrobić w zapasowym silniku rozebranym do cna, może będzie mi się chciało w weekend pobrudzić i odwrócić blok do góry nogami ;-)

Re: Zaworek pompy oleju-późno gasnąca kontr. oleju -ROZWIĄZA

PostNapisane: 06 lis 2015 14:26:25
przez Nix2
Ta prośba o fotki już nieaktualna, bo mam pompę Toprana ( od silnika 1,4) która miała mieć TEN SAM
tłoczek.

No i tłoczek jest "prawie" ten sam, bo uszczelnienie jest inne, tu jest na stożku.
Tak wygląda, i do C20NE się nie przyda, zmierzę jednak sprężynę i porównam ze starą.
Obrazek

A tłoczek chcę wytoczyć z teflonu.
pzdr! Nix

Re: Zaworek pompy oleju-późno gasnąca kontr. oleju -ROZWIĄZA

PostNapisane: 13 lis 2019 16:25:04
przez maniach
Powitac. Mam podobny problem z tym ze u mnie lampka nie gasnie calkiem tylko sie zarzy. A wskazowka od cisnienia oleju wedruje na zimnym silniku do 3/4skali. Czy to moze byc problem samego czujnika czy tak jak wyzej opisujecie problem tego zaworka?? Silnik 2.0 8v bezyna

Re: Zaworek pompy oleju-późno gasnąca kontr. oleju -ROZWIĄZA

PostNapisane: 14 lis 2019 10:56:57
przez jrzeuski
Jeśli wskaźnik działa (reaguje na zmiany ciśnienia od obrotów i temp silnika), to masz problem z czujnikiem albo po prostu kabel do kontrolki gdzies uwalony lub ma słaby styk.

Re: Zaworek pompy oleju-późno gasnąca kontr. oleju -ROZWIĄZA

PostNapisane: 14 lis 2019 17:16:13
przez maniach
Wskaznik dziala na zimnym silniku pokazuje 3/4 skali potem jak sie zagrzeje to na wolnych obrotach pokazuje troszke ponad polowe. Kable sprwadzalem az do grubej wiazki i wydaja sie ok. A czy te kable ida prosto do komputera silnika? Czy jest jeszcze jakies ustrojstwo po drodze bo mam problem tez z wolnymi obrotami po wymianie silnika krokowego na nowy dalej ich niemam a wszystko co jest mozliwe zostalo sprawdzone. Czyli jak wskaznik od oleju reaguje to smarowanie jest w calym silniku i mozna bez obaw jezdzic?