Strona 1 z 2

[2.2] dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 12 lis 2011 18:06:03
przez matrix0070
Witam serdecznie po dosyć długim czasie nieobecności tutaj..
Od 3 tygodni mam dosyć poważny problem z moją Frotą. Mianowicie moje 2.2 DTI 116km w Sporcie 99r. po odpaleniu i rozgrzaniu na wolnych obrotach stuka/dzwoni. Dźwięk pojawił się ot tak, w przeciągu 1-2 dni, bez jakiegoś katowania silnika, po czym w ciągu raptem kolejnych 2-3 dni nasilił się do stanu obecnego. Objaw nie występuje na zimnym silniku, jest słyszalny po minimalnym rozgrzaniu, a bardzo wyraźnie gdy jest już gorący. W miarę zwiększania obrotów hałas niknie, podczas jazdy przy obciążeniu bądź na średnich obrotach da się go już tylko minimalnie wychwycić lub wcale. Silnik nie stracił na mocy, zapala normalnie. Wszystkie elementy "wokół" silnika, w komorze silnikowej i pod autem przebadane, wydech również, nic nie popuszczone co mogłoby być przyczyną. Trudno określić czy dźwięk wydobywa się z głowicy, bloku czy rozrządu. Wałkowałem parę wątków o tym temacie... możliwych przyczyn kilka... Jeździłem tak jeszcze parę dni, obecnie auto na razie stoi by większego spustoszenia nie narobić, w poniedziałek trafia do mechanika. Jakieś możliwe podpowiedzi....??? Hydro regulatory zaworów, prowadnica łańcucha rozrządu, napinacz łańcucha, panewki, sworznie na korbach, wałki wyrównoważające (o ile tutaj takie balansery występują bo ktoś coś pisał ale konkretnych informacji dogrzebać się nie mogę...)

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 13 lis 2011 21:06:38
przez robak
Witam ja bym postawił na rozrząd. Łańcuchy są bezawaryjne ale i one w pewnym momencie mają dość

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 14 lis 2011 09:59:51
przez matrix0070
możliwe że i to łańcuch... przebieg jeśli wierzyć licznikowi iż jest nieruszany to 237tys. Auto w moich rękach dwa lata. Dziś lub jutro po pracy dowiem się co mechanik rzecze..
Dodatkowo przydałoby się w jakichś sposób "odmulić" bo generalnie od samego momentu zakupu ten silnik nawet na tą wagę powinien bardziej śmigać a do 2tyś obrotów jest tak ociężały że poniżej tej wartości nie ma co się pchać. Ruszanie zawsze wydaje mi się tak mozolne jakbym ciągnął za sobą nie małą przyczepę. Auto nie kopci, dobrze odpala, filtr paliwa czysty. Dolot wyczyszczony, EGR się domyka, zresztą tak samo jest przy odpiętym, podpiętym wężyku. Pompa?... złe dawkowanie paliwa?... czy kiepskie rozpylanie przez wtryski.. słyszałem że ponoć istnieje zabieg zwany regulacją wtrysków.. może to to.. może taniej niż pompa... (elektronika +/- 500zł, elektronika i mechanika +/- 1500zł) jakiś dobry spec od diesli w Małopolsce?

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 14 lis 2011 11:25:42
przez RudeBoy
Jak muli na niskich obrotach/przy ruszaniu może być uwalona/zasyfiona przepływka.

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 15 lis 2011 03:41:23
przez kasalka
Jaka diagnoza?
Pytam bo miałem podobną sytuację-dziwne dzwonienie. Silnik pokrył się opiłkami i myslałem że to łożyska alternatora poleciał, tak było słychać. Okazało się że koło pasowe na wale. Guma się odkleiła. A niedawno (kilka tys. km. temu) wymieniałem.
PS jak macie dane łożysk do alternatora, piszcie proszę
Pozdrawiam Ł

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 15 lis 2011 07:44:40
przez matrix0070
Zwrócę więc uwagę również na przepływomierz. Co do diagnozy silnika, jeszcze nic nie wiem, dziś podjadę do mechanika...

-- Dodano Cz 17 lis 2011 22:27:09 --

Na dzień obecny sprawa wygląda następująco: auto po mechaniku który to stwierdza (bez przekonania) że to rozrząd i już chce wymieniać cały komplet (łańcuchy, napinacze, ślizgi). Nie wierzę mu do końca bo najlepszy mechanik jakiego ja uznaje to "zrób sobie sam" więc odebrałem Frote dziś, z ojcem ją 2 godziny temu sprawdzałem. A hałas ewidentnie dotyczy rzeczy ruchomej w silniku, na którą wpływa temperatura bo objaw występuje tylko na chociaż trochę zagrzanym silniku. Efekty:
1 Zrzucenie paska osprzętu-nic nie dało, dalej hałasuje
2 odkręcenie pokrywy zaworów-osłuch pracującego silnika i zaworów-to nie zawory/hydropopychacze (na 200% nie to, dźwięk nie niesie się stamtąd)
3 ślizgi górnego łańcucha ok, brak gdziekolwiek śladów obijania się łańcucha o obudowę.
4 odkręcenie, sprawdzenie i porównanie obydwu napinaczy (dolny i górny) - to nie one, pracują tak samo, porównywalnie zachowują się na ścisk.
5. dolnych prowadnic nie sprawdzałem ale wnioskuje że to również nie one ponieważ gdyby były uszkodzone, pęknięte, hałas byłby od razu po zimnym rozruchu.
6. idąc tym tropem od góry na dół zrzuciłem osłony pod miską i jedyne co mi się nasuwa na myśl, bo dźwięk tam się nasila (dzwonienie, ojciec nawet określił jako pisk :shock: ), to to ustrojstwo zwane tudzież "pompą olejową" która w tym silniku wygląda tak dziwacznie super skomplikowana i rozbudowana jak chyba w żadnym innym. Nie ściągałem jeszcze michy a jedynie oglądałem inne pompy od 2.2 dti na allegro, być może problem tkwi w napędzie tejże pompy lub układzie z nią związanym. Jak dorwę czasu będę grzebał dalej... tylko czasu brak... Teraz pytania :)
1Czy to całe to jest tylko pompa czy też te wałki balansujące? http://moto.allegro.pl/pompa-olejowa-op ... 66979.html
2Czy napęd/łańcuch pompy oleju ma gdzieś jakiś napinacz?
3.Czy dużo roboty ze rzuceniem miski (w sensie czy minie się to z przednim mostem) czy pół podwozia trzeba rozebrać? :(

-- Dodano Cz 24 lis 2011 08:13:27 --

I co? Nikt z forumowiczów nie ruszał miski olejowej w 2.2 dti???....

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 24 lis 2011 20:14:32
przez Kogut
To są te wałki wyrównoważające, most trzeba opuszczać.

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 24 lis 2011 22:44:50
przez matrix0070
Dałem sobie radę, sam, bez cudownych mechaników.Nie tyle że most w dół bo to oczywiste, ale i trzeba silnik dźwignąć w górę, np na żurawiu bo blokuje znów miedzy silnikiem a maglownicą. Skrzynię również żeby miska się przecisnęła bo trzyma "czoło" skrzyni a musi opaść dość sporo by się minąć z ustrojstwem tzn, wałkami wyrównoważającymi. Jestem i zadowolony i wkurzony. Wkurzony na porażkę inżynierską jaką są silniki GM 2.0/2.2 DTI i ich osprzęt na ale to w końcu tylko opel, a szczęśliwy bo zaoszczędziłem na rozrządzie nie słuchając porad mechanika, to co dzwoniło to rozpadł się ślizg od łańcuszka pompy oleju z wałkami balansującymi. Łańcuch szczególnie na wolnych obrotach po rozgrzaniu, rozrzedzeniu oleju gdy pompa już nie stawiała takiego oporu tłukł się o metalowy "szkielet" ślizgu.I w zasadzie to potrzebny mi sam ten ślizg mocowany na 3 śrubki do obudowy pompy. Druga strona czyli łyżwa napinająca i napinacz jest ok. Z tego co patrzyłem na allegro po pompach to muszą być jakby dwie wersje tych ślizgów (takie same wymiary i mocowanie). Mój (może z jakieś pierwszej serii tych silników) jest gorzej rozwiązany bo ślizg jest jako tako metalowy a plastikową ma tylko cieniutką nakładkę (którą znalazłem w misce olejowej) i ta nakładka przez cudownych inżynierów jest źle zaprojektowana bo ślizgający się po niej łańcuch zamiast ją "dociskać" to "zabiera/podrywa" ją z mocowania (mocowanie coś w stylu nasuń z jednej strony i zatrzaśnij na drugim końcu). Druga, myślę że poprawiona wersja tychże ślizgów (na allegro same takie) to już cały plastikowy gruby element mocowany do obudowy pompy. Samego ślizgu nigdzie nie dokupię, no ale najtańszą pompę (nawet padniętą) na allegro, byle z nowszą, poprawioną wersją ślizgu i przekładka. UWAGA na dwa zonki w tym "cudownym" silniku. Kwestia prawidłowego montażu wałków balansujących względem wału, oraz jak już ktoś będzie ściągał miskę, musi najpierw ściągnąć tę dolną zbiorczą metalową, bo tam są "ukryte" jeszcze dwie śruby od dużej aluminiowej misy.

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 25 lis 2011 22:00:39
przez darek1978
witam. matrix jak czytam twoj opis problemu z metalicznym odglosem przy pracy silnika to mam wrazenie ze mam to samo ;). jakis rok temu wsiadlem do auta i od razu mi do ucha wpadl taki odglos metaliczny w czasie pracy silnika. ile to ja mechanikow objechalem i 0 efektu, diagnoz mialem chyba z 10 ale nikt nie umial namierzyc problemu ;), dalem sobie spokoj rok juz z tym metalicznym odglosem jezdze i powiem szczerze ze sie do niego juz przyzwyczailem ;) duzo cie wyszla naprawa tego problemu? pozdrawiam darek ;)

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 26 lis 2011 07:54:06
przez matrix0070
Naprawa wyszła mnie tylko koszt najtańszej używanej pompy oleju (nawet paścia) byle z dobrym ślizgiem koniecznie całym plastikowym i nerwy na rozwiązania techniczne i serwisowe związane z tym silnikiem :) koszt używki z przesyłką 100zł i flaszka za pożyczenie żurawia do silników od kumpla. W uszczelki pod miski nie zamierzam inwestować bo sobie frontera na nie nie zasłużyła :razz: , dostanie uszczelniacz wysokotemperaturowy i powinien się sprawdzić. Robię wszystko sam bo wszyscy mechanicy wokół to dupa nie mechanicy. Ja z tym problemem auto użytkowałem krótko, może miesiąc... łańcuszek nie ucierpiał, metalowy rdzeń ślizgu prędzej by się mógł wytrzeć z tego co widziałem po zużyciu...

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 06 sty 2012 20:22:32
przez adek
Witam
U mnie także słychać dziwny dźwięk dobiegający z komory silnika podczas jazdy, niby świst niby przycierajace łożysko albo pada turbosprężarka.Dźwięk pojawia nagle , zanika i znowu jest. Na postoju nie słychać :?

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 07 lut 2012 22:56:57
przez darek1978
matrix a powiedz ty mi czy po zrobieniu tej operacji ten cudny metaliczny dzwiek ucichl? ;)

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 09 lut 2012 13:09:56
przez matrix0070
tak, po tej robocie niepożądany dźwięk wyeliminowałem. Teraz jest tak jak dawniej, czyli słychać zwykłego diesla ;) niestety dopada mnie inna zmora... zaczyna się zapowietrzać jak postoi cały dzień... ale to nie ten temat

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 10 lut 2012 18:10:14
przez darek1978
matrix bo ja tez sie z takim podobnym dzwiekiem mecze od dawna i u kazdego mechanika jak mowie co si estalo u ciebie to patrza n amnie jak na kosmite hehehe , powiedz mi czy miales tak ze po nocy np teraz w zime jak sie odpali maszyne to bylo u ciebi od razu slychac te dzieki? bo u mnie jest tak ze po zimnej nocy jak odpale to metalicznego odglosy nie mam dopiero po paru minutach tak jakby sie olej rozgrzal i dopiero zaczyna dzwonic to cos ;) tez tak miales? pozdrawiam

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 14 cze 2012 21:03:55
przez matrix0070
u mnie też dopiero po rozgrzaniu zaczynało dzwonić, rzęzić, 3-5min kiedy olej się trochę rozgrzał. Wtedy pompa olejowa miała mniejszy opór bo olej już nie był tak gęsty i łańcuch napędzający był mniej naprężony przez co obijał się o metalowy rdzeń ślizgu co powodowało wyraźny stukot lub "dzwonienie"

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 13 paź 2012 20:06:57
przez spiekacz
Matrix 0070 jak je wymieniałeś czy masz jakiś patent na ustawienie tych wałków bo ja u siebie chcę zrobić ten sam manewr co ty, wałki pasują od vectry c tylko nigdzie nie mogę znaleźć jak to dziadostwo ustawić a ustawić na pewno trzeba i to w miarę dokładnie.

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 28 paź 2012 12:39:27
przez matrix0070
z wałkami to żadna filozofia, na jeden obrót wałem wałki obracają się 2 razy, czyli jest zachowana symetria wyważenia, inaczej być nie może, wagi od wałków niech sobie leżą na dole a wał ustawiamy np na pierwszy tłok kiedy jest u samej góry, ważne żeby nie był np w połowie. Z tego co pamiętam to wykorbienia wału są takie że zawsze mamy 2 tłoki u góry, 2 tłoki na dole więc jak ustawimy w ten sposób do 1 cylindra od str rozrządu to potem obracając wałem i sprawdzając ustawienie, pozostałe też powinny grać względem przeciwwagi na wałkach.

Tu kawałek o wałkach i ich ustawieniu do pierwszego GMP http://forum.opel24.com/topic/25972-Walki-rownowazace/

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 6a7dd.html

Re: 2.2 DTI dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 05 gru 2012 11:55:38
przez darek1978
witam wszystkich. matrix miales racje z tymi stukami ;) ja tez tak mialem , nikt nic nie potrafil zdzialac ;) az z moim mechanikiem postanowilismy sprawdzic twoja teorie ;) wymienialem slizg na lancuchu i ... cisza ;) slychac poczciwego ropniaczka ;)

pozdrawiam ;)

Re: [2.2] dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 20 lut 2013 16:19:42
przez pio15-p1
Witam. Dzięki serdeczne matrixoo70 za konkretną informację. Borykałem się z tym problemem od dłuższego czasu. Żaden z mechaników nie był w stanie postawić diagnozy. W oparciu o twoje wskazówki bez problemu udało się usunąć uciążliwą usterkę. Masz u mnie DUŻE piwo :beer: . Pozdrawiam.

Re: [2.2] dzwoni/stuka na wolnych obrotach

PostNapisane: 21 lut 2013 09:39:17
przez matrix0070
każdy taki post cieszy :) bankructwo i przymieranie głodem wszystkim wróżbitom mechanikom, sami sobie (na i dzięki forum) radzimy najlepiej! :)