Przejrzałem z grubsza tematy przez ostatnie kilka godzin w dniu dzisiejszym, ale w dalszym ciągu mam wiele niewiadomych, może pomożecie (?)
Zakładam temat w tym dziale, bo nie do końca wiedziałem gdzie go przyporządkować (w razie czego proszę administrację o przeniesienie tematu do bardziej odpowiedniego działu).
Zakupiłem kilka dni temu Fronterę Sport 2.2 DTI 120 KM z 2003 r w wersji Olympus o przebiegu niecałe 100.000 km (wszelkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że przebieg jest oryginalny, podobnie z bezwypadkowością auta).
W drodze powrotnej po zakupie (z Warszawy do Tychów), jak i do dnia dzisiejszego zaczęły mnie zastanawiać pewne rzeczy, głównie dlatego, że wcześniej jeździłem średniej wielkości samochodami osobowymi bez napędu 4x4 i jest to dla mnie przejście na zupełnie inny rodzaj samochodu.
1. Wracając do domu zauważyłem (w koleinach naszych pięknych dróg), że auto bardzo trudno się prowadzi, ciężko utrzymać jazdę na wprost, a przy puszczeniu kierownicy i dodaniu jeszcze delikatnie gazu, uciekało mi na potęgę na prawą stronę. O gwałtownym hamowaniu w koleinach z prędkości np. 80-90 km/h nawet nie wspominam, bo doznałem ciężkiego szoku, jak samochód lata na boki. Potem sprawdzałem to jeszcze na drodze bez kolein i było dużo lepiej (samochodu nie ściąga na bok, a i przy gwałtownym hamowaniu zachowuje się znacznie lepiej). Rozumiem, ze to wszystko co opisałem powyżej to kwestia większych i szerszych kół niż tych do których byłem przyzwyczajony w zwykłych osobówkach ?
2. Co powinienem posprawdzać (wiem, że to trochę musztarda po obiedzie, bo auto jest już kupione), żeby bezawaryjnie pojeździć tym samochodem ? Nie zakładam dla niego dużych przebiegów, bo jest to drugi samochód w rodzinie, ale pewnie z 7-8 tyś km rocznie będę robił.
3. Opony są w słabym stanie, przednie do wymiany koniecznie w przeciągu 1-2 miesięcy, tylne trochę lepsze, ale z tzw. innej parafii niż przednie, więc chciałbym za jakieś 2 miesiące kupić 4 szt. nowych opon. Co możecie polecić w rozsądnej cenie ? Czy do tego typu samochodów kupuje się również osobno komplet opon zimowych a na lato letnie, czy też można załatwić sprawę jakimś jednym nowym kompletem opon wielosezonowych. Jak na razie nie przewiduję wjeżdżania w ostry teren, 10-20% zakładanego przebiegu rocznego o którym wspomniałem powyżej to będzie zjazd z drogi asfaltowej.
4. Czy te modele Frontery mają ocynkowaną karoserię ? Tych takich różnych pytań mam wiele, głównie z tego powodu, ze znacznie więcej informacji można uzyskać o samochodach wyprodukowanych np. w roku 1999, o tych po ostatnim faceliftingu czyli np. rocznik 2003 jest już w internecie dużo mniej informacji (większość informacji dotyczy też silnika o mocy 115 KM, a nie 120 KM)
5. Irytuje mnie jak na razie strasznie, że jak wpuszczam pasażera na tylne siedzenie, to fotel kierowcy potem muszę ponownie regulować (odległość od kierownicy i kąt oparcia pleców). Nie ma na to jakiejś rady (poza wpuszczaniem pasażera prawą stroną), czy jestem trochę tępy

6. W drodze powrotnej po zakupie trochę potestowałem auto pod względem przespieszeń, prędkości maksymalnej, spalania etc. Przyspiesza przyzwoicie (choć wstępnie planuję zachipowanie go, ale o tym w kolejnym punkcie), jechała za mną żona Xsarą Picasso 1.8 benzyna i miała poważne problemy z dogonieniem Frontery. Ładnie idzie na trasie pod górkę na 5-tym biegu z prędkości 100 km/h po wciśnięciu pedału gazu do dechy w miarę szybko robi się 130 km/h. Jest jednak drobny problem, przy wciśnięciu pedału gazu do dechy jadąc np. 100 km/h na 5-tym biegu pojawia się efekt (nie wiem jak to nazwać), jakby auto dostawało co 2 sekundy delikatnego kopniaka. Nie jest to nic bardzo uciążliwego, ale wcześniej z czymś takim się nie spotkałem w innych autach.
7. Chciałbym trochę podkręcić parametry silnikowe samochodu, znalazłem na internecie ofertę firmy Godula (tylko, że dotyczy silnika 115 KM), co o tym myślicie -> http://www.godula.pl/?page=tuning_ch_oferta&run=det&id=506 Czy wzrośnie spalanie, bo słyszałem różne opinie, niektórzy twierdzą, że nie powinno wzrosnąć, a może nawet minimalnie zmaleć i że wszystko zależy od kondycji silnika, czy nie jest wyeksploatowany.
8. Czy przyciskiem na desce rozdzielczej rzeczywiście mogę włączać napęd na 4 koła podczas jazdy (znalazłem informację, ze tak, ale do prędkości 96 km/h) ? Rozumiem, że po załączeniu takiego napędu, mogę używać wszystkich 5-ciu biegów do przodu oraz biegu wstecznego ?
9. Reduktor i te sprawy to dla mnie trochę czarna magia (jak to mówią jestem w tym temacie lajkonikiem). Z tego co zdążyłem się zorientować, muszę najpierw nacisnąć przycisk na desce rozdzielczej, a potem lewarek (na postoju oczywiście) przesunąć z pozycji "High" na "4L" ? Czy wtedy też mogę używać wszystkich biegów do przodu i jeśli będzie taka konieczność, biegu wstecznego ?
Tyle mi się na razie nasunęło pytań (pewnie o czymś zapomniałem). Będę bardzo wdzięczny za pomoc w powyższych "problemach", a w razie czego będę dopisywał kolejne pytania.