Strona 1 z 4

[All] Elektryka zamiast wiskozy

PostNapisane: 09 lis 2007 21:40:08
przez mazurkas007
Widzę na Allegro chłodnice do Frotki B z podwójnym wentylatorem, kasował ktoś u siebie wisko i zapodawał takie wentylatory ? ?.
Jest to operacja wywal stare wstaw nowe czy łączy się z motaniem i krzesaniem iskier ? ? i gdzie zapodać czujnik temperatury ? ?

PostNapisane: 10 lis 2007 16:34:29
przez TATAR
nie wiem jak w b ale ja w A mam 2 jeden standart ijeden jeszcze przed chłodnica

PostNapisane: 13 lis 2007 23:09:15
przez mazurkas007
Sprawa jest dość prosta - wywalam disko, wymieniam obudowę na tą z dwoma wentylatorami, podłączam kable prosto z aku przez przekaźnik i bezpiecznik.
I teraz skąd wziąć sygnał dla wyzwolenia przekaźnika, powiedzmy że robię sobie kawałek rurki z nierdzewki z gniazdem na czujnik temperatury, rozcinam wąż na powrocie z silnika do chłodnicy i wstawiam kawałek rurki z czujnikiem, czujnik podpinam do aku i dalej do przekażnika od wentylatorów. To wystarczy ? ?
Czy trzeba jeszcze jakiś dodatkowy dzynks który przetworzy sygnał z czujnika i da napięcie na przekaźnik. Czy czujnik temperatury dowolny, czy trzeba szukać wysterowany na jakąś konkretną temperaturę

Podsumowując jak wyzwolić przekażnik od wentylatorów przy temperaturze wody 90 stopni ? ?

PostNapisane: 27 lis 2007 21:59:15
przez norbik
Sprawa nie jest tak prosta jak napisales
Czojnik temperatury wkreca sie w chlodnice na dole
Zazwyczaj czujniki maja 2 biegi czyli wychodza 3 przewody
do 1 biegu potrzebny jest elemnet oporowy
Czujnik sam zalacza ma chyba regulacje ale tego sie nie rusza
pozostaja sprawa klimy
jak zalaczasz klime powinny sie zalaczac wentylatory a 2 bieg przy przekroczeniu pewnego cisnienia
MOzna to zrobic na 1 bieg ale bedzie strasznie huczec
z tego co zauwazylem w forotce z wiskoza klima po przekroczeniu pewnego cisnienia na chwile odlacza sprezarke
Polecam lekture schematów elektrycznych OPEL.TIS.2000.10_2005.Wiring.Diagrams.rar mozna sciagnac z http://www.astra-h.ru/tis.html nawet jest po polsku ale zaczynaja sie od rocznika 2002 schematy do B choc od 99 prawie sie nic nie zmienilo

PostNapisane: 17 gru 2007 18:58:42
przez Balkandriver
Mazurkas,
Motałem cały układ chłodzenia w innym aucie i nie jest to problem.
Poniżej schemat podłączeń zestawu wentylatorów elektrycznych:
Obrazek
M1 i M2 - wentylatory
Wt - włącznik termiczny wentylatorów
R - opornik wolnego biegu wentylatorów
Z - zarówka kontrolna
W - dodatkowy wyłącznik w desce rozdzielczej wewnatrz
P - przekaźnik

Działa to tak:
Wyłącznik termiczny (umieść zaraz za chłodnicą na powrocie cieczy) podaje napięcie do zestawu wentylatorów poprzez opornik (jest on umieszczony fabrycznie w zestawie wentylatorów) na bieg wolniejszy. To z reguły wystarcza do przechłodzenia silnika.
Ale na wszelki wypadek lepiej zamontować dodatkowy włącznik w kabinie i ręcznie uruchamiać szybszy bieg wentylatorów.
Jego załączenie powoduje podanie napięcia do wentylatorów z pominięciem rezystora. Żarówka Z podłączona, jak na wyższym schemacie, świeci słabo , gdy wentylatory obracają się na 1 biegu, zaś jaśniej (pełną mocą), gdy załączony jest 2 bieg.
Mamy więc sygnalizację działania wentylatorów na każdym biegu.

Dolny schemat , gdy ktoś chce koniecznie wpiąć w układ przekaźnik. Acha, nie uwzględniłem w nim bezpiecznika, z pośpiechu.

Dodatkowo można zamiast wyłącznika Wt zastosować płynny regulator włączenia, o którym pisano na forum rajdy 4x4 .

Oczywiście konfiguracje mogą być różne - jeden wentylator z 1 prędkością, 2 wentylatory i jeden kręci na 1 biegu, a dwa na 2gim, dwa wentylatory tylko z 1 biegiem - idea połączenia jest taka sama.
Zachęcam jednak w każdym przypadku założyć włącznik ręczny wentylatorów z kontrolką ich działania.
Nie wiem, jak w Twoim zelektronizowanym aucie, ale normalnie nic nie powinno szaleć.
Ktoś wspomniał o klimie - nie studiowałem pod tym kątem budowy wersji B, u mnie jest po prostu dodatkowa chłodnica klimy z jej wentylatorem i to sobie działa całkowicie niezależnie.
Ale w B słyszałem jakieś dziwne prztyki i inne kosmiczne dźwięki, które miały ponoć załączać różne rzeczy. Auto stało na wolnych obrotach i "gadało".
Nie ma jednak rzeczy niemożliwych - będzie trzeba - to i klimę się obejdzie.
Skorygujcie , Koledzy moj sposób, a myślę, że choć trochę pomogłem
Pozdro

BALKANDRIVER

PostNapisane: 17 gru 2007 19:54:00
przez mazurkas007
Jak tylko znajdę czas i moce przerobowe to będzie motanie.


Podziekowania za info i schematy :D

PostNapisane: 17 gru 2007 22:06:40
przez dljm
Balkandriver napisał(a):Mazurkas,

Ale w B słyszałem jakieś dziwne prztyki i inne kosmiczne dźwięki, które miały ponoć załączać różne rzeczy. Auto stało na wolnych obrotach i "gadało".

BALKANDRIVER


W B nie ma dodatkowego wentylatora do chłodnicy klimy
jest tylko wiskoza, wiec sprawa jest prosta

... natomiast to co gadało i załączało sie i wyłączało, syczało i takie tam, to po prostu pompa układu podcisnienia (która ma za zadanie utrzymywać stałe cisnienie w układzie hydraulicznym napedów)

PostNapisane: 17 gru 2007 22:29:16
przez Balkandriver
Uderz w stół...
Tak, Dljm, to Twoje auto obsłuchiwałem...
Strasznie gadatliwe, i wypisuje jeszcze różne rzeczy...
Ale skoro wisko daje radę, to panel 2wentylatorowy jest lepszy/sprawniejszy.
Kwestia elektryki - ta , którą ja przedstawiłem jest łopatologiczna do łopatologicznego auta.
Cóż - zamodeluj takie podłączenie bez motania, tylko elektrycznie, na początek i sprawdź, czy zadziała.

BALKANDRIVER

PostNapisane: 18 gru 2007 00:57:09
przez dljm
Balkandriver napisał(a):Uderz w stół...
Tak, Dljm, to Twoje auto obsłuchiwałem...


che, che wiem, wiem
dlatego nie mogłem sie powszczymać żeby napisać posta :lol:

jednak wracając do dyskusji, moim zdaniem
wiskoza wydaje mi sie rozwiązaniem pewniejszym w ternie,
bo nawet jak się wiedzie do głebszej wody to nie padnie, a silnik wentylatora może

PostNapisane: 18 gru 2007 08:22:21
przez mazurkas007
dljm napisał(a): to po prostu pompa układu podcisnienia (która ma za zadanie utrzymywać stałe cisnienie w układzie hydraulicznym napedów)


jest takie powiedzenie : lepiej wiedzieć co się mówi niż mówić co się wie.


:shock: :shock: Gdzie we Frocie jest pompa, która ma za zadanie podtrzymywać stałe ciśnienie w układzie hydraulicznym napędów :?: :?:


Litości

PostNapisane: 13 lut 2008 18:10:02
przez Janek 44
Załatwiłeś już sprawę z wentylatorami?

Wiatrak chłodnicy

PostNapisane: 05 wrz 2009 08:40:59
przez Pavlo
Cześć
Czy ktoś może mi podpowiedziec jak podłączyć wiatrak do chłonicy we frotce A sport 2.0 rok 1995 z wisko. Chodzi mi tu o elektryke a nie sprawy montazowe :gears:
Pozdrawiam Pavlo

Re: Wiatrak chłodnicy

PostNapisane: 05 wrz 2009 08:47:07
przez Pawel
Wywal wisko, wstaw elektryka, podłącz sobie w kabinie dodatkowy guzior do uruchamiania i będzie git... :>: Koledzy mają tak w XJ'ach, sprawdza się, i ja się nad czymś takim zastanawiam...

Re: Wiatrak chłodnicy

PostNapisane: 05 wrz 2009 08:49:16
przez Pavlo
"Wywal wisko" znaczy zdejmij sam wiatrk?
Generalnie chodzi mi jak podłączyć elektryke z tej wtyczki w wiatraku?

Re: Wiatrak chłodnicy

PostNapisane: 05 wrz 2009 08:50:48
przez Pawel
Będę dziś u Krynka, on tak miał w Jeepie, a teraz planuje we Fronterze, i popytam...

Re: Wiatrak chłodnicy

PostNapisane: 05 wrz 2009 08:53:02
przez Pavlo
dzięki :D

Re: Wiatrak chłodnicy

PostNapisane: 05 wrz 2009 12:01:11
przez Pawel
Najprostrza metoda... Odkręcić wiatrak, koło i zmienić pasek na krótszy, a na chłodnicę "wieszasz" mocnego elektryka... Tak Krynek maił w Jeepie i działało bardzo dobrze...

Zamiana Visco na elektryki

PostNapisane: 01 maja 2010 10:45:50
przez Tormod
Witam
A mianowicie po długich przebojach z sprzęgłem wiskotyczne we frocie 2,5tds doszedłem do wniosku że lepiej będzie wymienić wisco z wentylatorem na elektryki.
Planuję założyć wentylatory z obudową od froty 2,2DTI i wstawić TERMOSTAT CYFROWY z regulacji histerezy temperaturowej.

Obrazek
Obrazek


Teraz drodzy klubowicze zwracam się do was o pomoc jakie są wymiary obudowy wentylatorów od froty 2,2 dti bo nie mam pojęcia chodzi mi o wysokość, szerokość, grubość

Re: Zamiana Visco na elektryki

PostNapisane: 01 maja 2010 12:07:33
przez mikrusik
Świetny pomysł!

Ja dałem takie zadanie mojemu mechanikowi.
Wisko pada co pewien czas, a z tego co mówili posiadacze frotek to porażka :? technoloiczna.
Maniek 220 już parę sztuk wymienił.
Na sztywno się nie da, bo mogą łożyska polecieć czy cos takiego?
Mnie intersowała chłodnica o wystarczającej wymianie cieplnej dla modelu z 2.0 w benzynie.
Jak coś znajdzie mój mechanolog by wszczepić, to się powalczy, ale nie kosztem przebudowy całego auta.
Z racji mojej małej wiedzy w temacie może coś o tym regulatorze napiszesz?
Ta zdjęcie co zamieściłeś to chłodnica od 2,2 td, ciekawe jak później z weżami?
Czy mocowania są podobne?
Ciekawe jak to rozwiązali w isuzu? Te poprawki opla czasem nie były przemyślane :cry:
Powodzenia

Re: Zamiana Visco na elektryki

PostNapisane: 01 maja 2010 13:17:43
przez Jarek sp3swj
W cąłkiem dobrej cenie ... http://www.allegro.pl/search.php?us_id= ... ostat&fb=1

za tą kase to nie warto samemu siegac po lutownicę :-)

Kilka porad - jeżeli pozwolisz ;-)
( jak to wiesz to fajnie... jak nie . może na coś ci się przydadza moje uwagi)

- na obydwa wentylatory załóż dwa nie niezależne przekaźniki 12V motoryzacyjne
- dopiero tymi przekaźnikami steruje twój termostat
- zrób "krótki obwód zasilania - grube kable
- zasilanie wprost z AKU - po wylączeniu stacyjki musi czsami się wychłodzić
- z tego co pamiętam to 2,2i ma wentylatory pracujące szybko i wolno - zależnie od potrzeby

Jeżeli robisz taką rewolucje to przydął by sie mądrzejszy termostat - bo jak widze planujesz DWA wentylatory

Histereza to jedno... .. warto by miec dwa progi załączania wentylatorów ... drugi (bliżej wylotu schłodzonego ) załącza się jak jeden nie daje rady

dwa czyjniki temp na wejściu i wyjściu chłodnicy... a co jak szalec to szaleć ;-)

nie pamiętam gdzie jest oryginalnyczujnikzamontowany w 2.2dti

będziesz musiał te czujniki temp ( scalacak DS1820 ) dobrze zabezpieczyc i i raczej wymienic kabel na kabel EKRANOWANY (trzy sygnałowe + ekran) o odpowiedniej odporności klimatycznej/temperaturowej. Odczy temp z tego scalaka to nie pomiar napięcia .. tylko "cyfrowe gadanie" procka ze scalakiem i w otoczeniu silnika może byc róznie bo bedziesz mial efektywnie ze 2,5 metra kabla !!! A jak coś niezagada ugotujesz silnik.

Sam dobry kabel jakbys musiał kupić to palę PLN bedzie... do tego rurki osłaniajac ekable... przekaźniki.... włącznikawaryjnego włączania wentylatoró na wypadek awarii elektorniki..... i drugie 80 pln wydasz na osprzęt..


Sprawdź w katalogu jaka jest gorna granica temp dla układu DS1820 która go nie zniszczy .... pod maską jest czasami bardzo ciepło



Zastanów się czy nie lepiej ci po prostu użyć tradycyjnych dwóch "mechanicznych" termików do sterowania wentylatorami
dobranych na dwie kolejne temperatury...

:gears: :gears: :gears: :gears: :gears: :gears: :gears: