Strona 1 z 5

[3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 29 kwi 2015 07:49:03
przez przemekcrx
Zrobiło się ciepło :D a zaczyna mnie denerwować moje wisko jest sprawne ,ale denerwuje mnie gdy podczas jazdy się załączy i jest ten szum , normalnie wiejka jak w ciężarówce ...
Zakupiłem obudowę z wiatrakami od 2.2DTI -elektryki.
Sebastian podpowiedział mi by jeden podłączyć pod sprężarkę klimy a drugi z czujnikiem pod silnik
Może ma ktoś fotkę gdzie umiejscowił czujnik ???
Myślę żeby wąż na wyjściu z chłodnicy trachnąć i wstawić tam kawałek rurki z czujnikiem .
Ma ktoś jakieś fotki..

Re: 3.2 Wisko a elektryk

PostNapisane: 29 kwi 2015 12:31:46
przez Edi066
Podłączę się do tematu , bo pomału przywracam bydlaka zza światów a spięte na stałe wisko straszy po mieście...

Re: 3.2 Wisko a elektryk

PostNapisane: 29 kwi 2015 12:55:14
przez fly_jabko
Jak ojciec kupił frotkę to miał też właśnie na sztywno wisko jak przez wieś przeszedłem na wyższych obrotach to każdy się obejrzał tak huczało :D Dokładnie jak Przemek pisze zrobiliśmy. Listwa od 2.2DTI oraz czujnik na wężu, na wyjściu z chłodnicy. W aucie już tego nie ma, ale jak znajdę to cyknę fotkę gniazda pod czujnik konstrukcji ojca (rurka średnicy wewnętrznej węża w spawaną gazem nakrętką). Początkowo podłączyliśmy oba wiatraki na raz, ale paliło bezpiecznik (nawet z Ciężarówki 24V 30A ) więc podpieliśmy tylko jeden i wystarczał w zupełności, załączał się na chwilę i temperatura była w normie, wiatraki od 2.2 te które my mieliśmy też dość głośno chodziły, dlatego tego pod klimę co miał być wpięty chcieliśmy dać z małym opornikiem by nieco zwolnił, ale ostatecznie po zmianie silnika zostało sprawne wisko ;)

Re: 3.2 Wisko a elektryk

PostNapisane: 29 kwi 2015 13:44:44
przez jrzeuski
30A czy to na 12V czy 24V, będzie się palił tak samo. Fizyka się kłania ;-)

Ja mam elektryka z A2.2 i dopiero bezpiecznik 40A dał mu radę. Przekaźnik analogiczny, bo taki zwykły 25A stopił się i spłynął z gniazda. Wiatraki od klimy (bardzo podobne do tych z chłodnicy 2.2DTI) mam na osobnych bezpiecznikach 25A. Inaczej bezpieczniki idą z dymem. Huczą konkretnie, nawet głośniej od wisko, które kiedyś miałem. Natomiast wiatrak chłodnicy jest w porównaniu z nimi dość cichy i taki bym polecał (tzn. jeden duży zamiast dwóch mniejszych).

Re: 3.2 Wisko a elektryk

PostNapisane: 30 kwi 2015 07:35:22
przez przemekcrx
Obudowę z wiatrakami udało mi się wcisnąć ,małe podcięcia plastików i nawet to pasuje, jedno mocowanie górne troszkę z boku wychodzi,ale dałem radę to przykręcić.
Teraz walczę z intalacją , zastosuję prawdopodobnie 2 przekaźniki 40A o ilę takie dostanę , termowłacznik jest opanowany, nakretka pasuje z jakiegoś przeguba samochodowego,by to wspawać w kawałek rurki...

Re: 3.2 Wisko a elektryk

PostNapisane: 30 kwi 2015 08:31:09
przez eric
Ja zastapiłem połowe dolnego weża Przewód - wąż chłodnicy Escort - 1.6 / 1.8 Zetec 16V - górny FO 05637 + kawałek rurki aby połączyć z fabrycznym wężem.
Obrazek

W to czujnik TOPRAN 102 977 755 ( 3-styki 95-85 102-92°C)
Obrazek

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 03 maja 2015 10:23:19
przez przemekcrx
Na chwilę obecną mam podpięty jeden wiatrak na przekaźniku 30A niby jest wystarczająco ,ale gdy podpiąłem wczoraj lawetę i przewoziłem klientowi auto wiatrak chodzi co chwilę ,wnioskuje że jeden wiatrak przedmuchnie tylko połowę chłodnicy reszta jest gorąca i po chwili znowu się włączy i teraz pytanie..
Czy macie 2 wiatraki spięte na jednym przekaźniku czy na dwóch przekaźnikach ????
Jeszcze jest kwestia klimatyzacji, ale obmyślałem plan by podpiąć się plusem pod kompresor z wlutowaną diodą kierunkową w jedną stronę , gdy włączą się wiatraki to żeby mi nie załączało klimy .czy to dobry pomysł???

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 05 maja 2015 23:09:43
przez drech
Mając dwa wentylatory podłączyłbym je na dwóch przekaźnikach - jeden załączany z I styku czujnika, drugi załączany II stykiem i klimą tak jak piszesz z diodą.

Weź pod uwagę, że chłodnica jest wspólna dla silnika i skrzyni, więc jak masz większe obciążenie, to i skrzynia odprowadza więcej ciepła. Może warto sprawdzić czystość chłodnicy skoro wentylator często Ci się włącza podczas jazdy z lawetą?

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 06 maja 2015 01:00:26
przez szymon.ha
Ja mialem juz zalozonego elektryka pojedynczego, nie mam pojecia jaki jest przekaznik, bezpiecznik itp. Ale zmianilem teraz na podwojny i wszystko dziala bez problemu dalej.

-- Dodano Cz 14 maja 2015 21:02:51 --

Doszedłem do wniosku że nie mam żadnego bezpiecznika i przekaźnika, tylko zamiast niego jest czujnik wysokoprądowy.


Czy byłby ktoś w stanie rozrysować mi w prosty sposób jak podłączyć 2 wentylatory aby najpierw załączał się pierwszy a potem drugi? Bo czujnik ma 3 piny, czyli jest dwy stopniowy?

-- Dodano Cz 14 maja 2015 21:28:24 --

Na szybko wymyśliłem coś takiego:

Obrazek

Jeden bezpiecznik wspólny czy 2 na każdy wentylator osobno?
Można by dać po przekaźniku na każdy - do sterowania ale namnożyło by to przewodów sporo...
Jakieś średnicy przewody i bezpieczniki?

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 14 maja 2015 20:30:25
przez cinek1983059
po jednym przewodzie z wiatraków do akumulatora, drugi przewód wiatraka do czujnika.od czujnika przewód do akumulatora.w takiej konfiguracji nie potrzeba przekaźników, ale ważne jest żeby przekrój przewodów był min 3,5mm2

-- Dodano 14 maja 2015 21:32:10 --

szymon.ha napisał(a):Ja mialem juz zalozonego elektryka pojedynczego, nie mam pojecia jaki jest przekaznik, bezpiecznik itp. Ale zmianilem teraz na podwojny i wszystko dziala bez problemu dalej.

-- Dodano Cz 14 maja 2015 21:02:51 --

Doszedłem do wniosku że nie mam żadnego bezpiecznika i przekaźnika, tylko zamiast niego jest czujnik wysokoprądowy.


Czy byłby ktoś w stanie rozrysować mi w prosty sposób jak podłączyć 2 wentylatory aby najpierw załączał się pierwszy a potem drugi? Bo czujnik ma 3 piny, czyli jest dwy stopniowy?

-- Dodano Cz 14 maja 2015 21:28:24 --

Na szybko wymyśliłem coś takiego:

Obrazek

Jeden bezpiecznik wspólny czy 2 na każdy wentylator osobno?
Można by dać po przekaźniku na każdy - do sterowania ale namnożyło by to przewodów sporo...
Jakieś średnicy przewody i bezpieczniki?




no widzisz jakie to proste :D

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 15 maja 2015 06:33:25
przez jrzeuski
szymon.ha napisał(a):Jeden bezpiecznik wspólny czy 2 na każdy wentylator osobno?
Jeśli jeden to 50-60A, ale lepiej 2 po 30A, bo jak bezpiecznik strzeli, to drugi wiatrak wciąż będzie zdolny do pracy. Bezpiecznik lubi wywalić jak błoto zatrze wirnik albo głęboka woda stawi opór łopatkom.
Można by dać po przekaźniku na każdy - do sterowania ale namnożyło by to przewodów sporo...
To nie ma żadnego sensu, bo te czujniki są wysokoprądowe. Przekaźnik jest potrzebny do ręcznego włącznika, żeby styków mu nie upaliło.

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 24 mar 2016 13:32:34
przez szymon.ha
Mam podwójny wentylator i chce dać czujnik 3 pinowy, tylko powiedzcie jaki najlepiej:
Czujniki z podwójnym zakresem:
78/83 i 83/88
79/84 i 83/88
83/87 i 88/92
79/84 i 83/88
88/93 i 92/97
83/88 i 87/92
83/88 i 87/92
79/87 i 85/93

Najbardziej skłaniam się ku temu 79/84 i 83/88 bo najbardziej zbliżony do tego jak pracuje visco podobno i cena 47 zł.
Za tym ostatnim 79/87 i 85/93 cena bo to tylko 26zł, reszta jest droższa bo te głównie czujniki z citroena i fiata.
Ten pierwszy też ma odpowiednie zakresy ale cena to 73zł.
Temp otwarcia termostatu to 76*C i taka normalna temp silnika na tarsie to 77*C, a visco podobno zalącza się przy 82*C.


Gdyby ktoś chciał to później mogę podać numery kat. czujników bo teraz nie mam czasu.

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 24 mar 2016 15:39:49
przez przemekcrx
Ja mam fiat- oski 83/87 i 88/92
na podwójnych wentylatorach z DTI i podłączone na 3 przekaźnikach z diodą by móc włączać klimę i wiatraki automatycznie startują... + dwa bezpieczniki
Pierwszy zakres wiatraki chodzą cicho wolno , drugi zakres Visko chodzi ciszej :mrgreen:
Czujnik 3pin mam wbudowany teraz w nową chłodnicę

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 25 maja 2016 20:47:29
przez szymon.ha
Mam zrobiona taka wstawke https://drive.google.com/file/d/0B9X-Zd ... p=drivesdk

I jak widać na tym kolejnym zdjęciu czujnik nie wystaje wewnątrz rurki. https://drive.google.com/file/d/0B9X-Zd ... p=drivesdk

Mam pytania czy czujnik BedIe pracował odpowiednio? Czy metalowa wstawka np nie będzie zakłócać pracy czujnika?

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 25 maja 2016 21:06:19
przez brum
Dobrze jest.

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 01 sty 2019 19:52:52
przez marek230482
Odkopię trochę temat ponieważ ja swoje "skręcone" visko też chcę zmienić na elektrowentylator.
Potrzebuję tylko od Was dwóch informacji.
1. Jaką moc ma każdy z wiatraków fabrycznych (z DTI)? Piszecie o bezpiecznikach 30A. To jest jakaś masakra... oznaczałoby to, że silniki tych wentylatorów to jakieś 400W każdy. To jest masakra, aż mi się nie chce w to wierzyć, że para wentylatorów miałaby mieć prawie 1kW!!! :shock:
2. Może mi ktoś zmierzyć jakiej średnicy są otwory na wentylator w tych uchwytach wentylatorów DTI?

Pytam o p.2 dlatego bo jeżeli fabryczne faktycznie biorą tak kosmiczną ilość prądu to ich montaż dla mnie nie ma sensu. Użyję obudowy od DTI a wstawię uniwersalne wentylatory które mają max 100W i doskonale się spisują (miałem 1x17" zamiast visco w poprzedniej terenówce).

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 01 sty 2019 20:45:24
przez szymon.ha
Z tego co mi wiadomo oryginalnie zabezpieczenie dla podwójnego wentylatora wynosi 80A.

Zakładając takie wentylatory zmień od razu alternator bo tylko będzie zasilal te wentylatory i nic więcej.

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 01 sty 2019 20:54:54
przez marek230482
Do tematu altka jeszcze się nie dokopałem. Jakiś mocniejszy pasuje P&P???
Właśnie jeżeli fabryczne tyle prądu "żrą" to użyję tylko obudowy a dam inne wentylatory o znacznie mniejszej mocy. Może mi ktoś podać średnicę otworów w których zamontowane są wentylatory?

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 02 sty 2019 07:20:12
przez jrzeuski
To już wiesz dlaczego przy dużych silnikach montuje się wiskozę. Jak się zepnie, to potrafi dużo więcej niż 1KM mocy silnika sobie zabrać. A elektryki są tak prądożerne, że widać na wskazówce jak napięcie siada, gdy się włączają a obroty silnika na chwilę słabną zanim ECU doda paliwa. Identycznie reaguje na włączenie klimy.

100W silniczkiem to sobie możesz dodatkowy nawiew w kabinie zrobić a nie przeciąg przez chłodnicę. W Vectrze mam mocniejszy na I biegu. Jeśli taki miałeś w terenówce to chyba była to Panda 4x4 :D

Re: [3.2] Wisko a elektryk

PostNapisane: 02 sty 2019 09:22:41
przez marek230482
Przy dużych? Visko montuje się ze względu na wzdłużne ułożenie silnika. Występuje też w małych pojemnościach. Nie tylko w dużych silnikach. Wiesz, nie chcę Ciebie pouczać. Z palca sobie tego nie wyssałem :roll: moja poprzednia terenówka z dwulitrową benzyną i seryjną chłodnicą latała na elektrowentylatorze 17" (jednym) napędzanym 80W silnikiem. Oczywiście zamiast visco. Auto było mocno użytkowane w terenie i to jeszcze z klimatyzacją, przez dwa lata (czyli pełne sezony - również letnie). W szczycie upałów i powolnym "piłowaniu na reduktorze" wentylator włączał się co jakieś pół minuty na kilkanaście sekund. Nowe elektrowentylatory mają inną geometrię, inaczej są projektowane. Zobaczcie na fabryczne jakie mają łopaty. Kilka dużych o mocnym kącie skrętu. Dlatego są prądożerne, potrzebują dużą moc. Choć i tak to co tu piszecie to mnie trochę przeraziło :) Nowoczesne elektrowentylatory mają kilka razy więcej mniejszych łopatek. Szybciej się rozpędzają, uzyskują lepszy ciąg przy mniejszych oporach.
Dlatego moim zdaniem (które oczywiście zweryfikuję) dwa nowoczesne elektrowentylatory o kilkukrotnie mniejszym poborze prądu spokojnie wyziębią tą chłodnicę.
Widzę, że nikt nie może mi podać średnic wentylatorów, wiec chyba nie mam wyjścia jak je kupić a dopiero potem dobrać elektrowentylator.