Witamy !



[A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez jrzeuski » 02 sie 2017 13:22:43

No właśnie nie ma miejsca na opornik a do tego trzeba je wlutować. Wywaliłem żarówki, wstawiłem LEDy i teraz pomału wracam do żarówek w miarę jak LEDy się przepalają. O tyle dobrze, że teraz idzie dostać żarówki w różnych kolorach, cena jak za LED 12V a świecą bardziej dookólnie i nie walą tak w nocy po gałach jak LED. Także zmianę podświetlenia kokpitu na LED uważam teraz za poroniony pomysł :stop:
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Robo4x4 » 27 sty 2018 17:21:47

Odkopuje coby nie śmiecić - pytanie pochodne

ostatnio w trakcie walki z wyciekiem oleju byłem zmuszony kilkukrotnie targać chłodnice i wentylator - tam przy wiatraku jest taka problematyczna w rozpięciu wtyczka

dziś silnik chwycił wyższą temperature. nie jestem pewny czy wentylator się załącza może ta wtyczka ucierpiała....

mogę go sprawdzić podłączając wentylator na krótko - jak + - do aku??

Miłego wieczoru
Robo4x4
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 28
Dołączył(a): 03 maja 2017 20:01:03
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1995-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Łukasz12502 » 27 sty 2018 17:44:56

zazwyczaj jest tak że jak wypniesz wtyczkę z czujnika w chłodnicy i zmostkujesz przewody to wentylator startuje jak sprawny.jak nie,do sprawdzenia bezpiecznik,przekaźnik ewentualnie sam wentylator.czujnik też tak sprawdzisz jak wykręcisz to opalarka,grzejesz i patrzysz czy załączy.sory co by nie mieszać bo ja tak ogulnie napisałem :mlotek: tu jest dokładnie opisane
eric napisał(a):Przy lewej lampie na wężu chłodnicy masz czujnik z 2 lub 3 przewodami. Jak zdejmiesz wtyczkę z czujnika i podasz masę na jeden z pinów wtyczki załącza się wiatrak (Silnik zgaszony, kluczyk przekręcony na zapłonie). Możesz podpiąć pod każdy nic nie spalisz ale tylko jeden spowoduje załączenie wiatraka. Jak chcesz zrobić ładnie instalacje to podając masę i załączając wiatrak zlokalizujesz strzelający przekaźnik przy prawej lampie. Do przekaźnika idą 2 grube przewody i 2 cienkie. Jeden z tych cienkich dostaje plus po stacyjce (zlokalizujesz miernikiem) Ciebie interesuje ten cienki na którym plusa nie ma. Jeśli pod ten przewód doprowadzisz masę (możne być z budy w kabinie ) i dasz po drodze przełącznik uzyskasz włącznik wentylatora.

To jest opis pod Longa A 2.2i jenak w 2.0 powinno być bardzo podobnie.
Chciałem i mam ... Frontere
_________________________
Frontera A Long 2.3TD
VW Transporter T4 1.9TD
VW Transporter T4 2.4D
Łukasz12502
Maniak
Maniak
 
Posty: 480
Dołączył(a): 01 wrz 2013 15:38:40
Lokalizacja: Ostrzeszów
Pochwały: 5
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera A 2.3TD Long 1991-1995

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez auri.chebzie » 29 sty 2018 12:08:07

Podpinam się pod zagadnienie
Otóż bardzo późno włącza się wentylator- wskaźnik temperatury prawie pod czerwonym polem.
Nowy termostat, nowy włącznik termiczny wentylatora. Mam tez niezależny włącznik wentylatora jakby co.
I teraz pytanie - wszystkie termowłączniki są dwuzakresowe - ma ktoś informacje który pin odpowiada za jaką temperaturę?
Avatar użytkownika
auri.chebzie
Starszy Przesiadywacz
Starszy Przesiadywacz
 
Posty: 257
Dołączył(a): 22 kwi 2010 07:41:13
Lokalizacja: Ruda Śląska
Pochwały: 1
Województwo: Śląskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Robo4x4 » 04 lut 2018 10:53:30

Łukasz12502 napisał(a):zazwyczaj jest tak że jak wypniesz wtyczkę z czujnika w chłodnicy i zmostkujesz przewody to wentylator startuje jak sprawny.jak nie,do sprawdzenia bezpiecznik,przekaźnik ewentualnie sam wentylator.czujnik też tak sprawdzisz jak wykręcisz to opalarka,grzejesz i patrzysz czy załączy.sory co by nie mieszać bo ja tak ogulnie napisałem :mlotek: tu jest dokładnie opisane


Dzięki Łukasz!

Wentylator smiga, przekaznik cyka rura zasilanie powrót chłodnicy gorące zdrowo gorące - termostat ok

auri.chebzie napisał(a):Podpinam się pod zagadnienie
Otóż bardzo późno włącza się wentylator- wskaźnik temperatury prawie pod czerwonym polem.
Nowy termostat, nowy włącznik termiczny wentylatora. Mam tez niezależny włącznik wentylatora jakby co.
I teraz pytanie - wszystkie termowłączniki są dwuzakresowe - ma ktoś informacje który pin odpowiada za jaką temperaturę?


Jednak problem taki jak u Kolegi auri.chebzie - wskaźnik powyżej 3/4 skali a poniżej przedostatniej kreski (ostatni czerwona) - chyba dołożę ten dodatkowy włącznik i może przetestuje włącznik termiczny czy daje znać do wentylatora ( suszarka , opalarka)

-- Dodano 04 lut 2018 20:17:22 --

Panowie te konektory we kostce gdzie wpiete sa kable to one way ticket nie do zdemontowania / odpiecia ?- alternatywa ciecie kabla i wlutowanie
Robo4x4
Starszy Nowicjusz
Starszy Nowicjusz
 
Posty: 28
Dołączył(a): 03 maja 2017 20:01:03
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1995-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez mcroud » 02 maja 2018 18:14:56

Witam jestem nowy i trochę nieudolnie poruszam się po forum...
Chciałbym zamontować sobie dodatkowo niezależny włącznik wentylatora żeby przyspieszyć i wydłużyć czas chłodzenia (jazda tylko w terenie),ale tak żeby orginalny układ czyli załączanie i wyłączanie mogło pracować jak dawniej. Nie za bardzo wiem jak się do tego zabraćBARDZO proszę kolegów o pomoc
mcroud
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 1
Dołączył(a): 02 maja 2018 18:01:21
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1995-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Jake » 02 maja 2018 19:39:24

mcroud napisał(a):Witam jestem nowy i trochę nieudolnie poruszam się po forum...
Chciałbym zamontować sobie dodatkowo niezależny włącznik wentylatora żeby przyspieszyć i wydłużyć czas chłodzenia (jazda tylko w terenie),ale tak żeby orginalny układ czyli załączanie i wyłączanie mogło pracować jak dawniej. Nie za bardzo wiem jak się do tego zabraćBARDZO proszę kolegów o pomoc

Podpiac sie z kablami rownolegle pod czujnik temp. zalaczajacy wentylator, dociagnac do deski rozdzielczej i zalozyc przelacznik.
Dzialanie bedzie nastepujace:
1)przelacznik zalaczony, czujnik zmostkowany, wentylator pracuje niezaleznie od innych czynnikow
2)przelacznik rozwarty, wentylator zalacza sie tak jak w oryginalne wedlug czujnik temperatury.
Isuzu Trooper 3.1D 1997
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Starszy Guru
Starszy Guru
 
Posty: 979
Dołączył(a): 20 sty 2015 01:39:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez wiciu20102 » 03 maja 2018 21:13:02

Ja mam troszkę inaczej.
Podpiołem mase do jednego z pinów na kostce od wentylatora. Załączane z przełącznika.
Działa na czujnik i na przełacznik.
wiciu20102
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 84
Obrazki: 0
Dołączył(a): 11 lip 2016 12:50:03
Lokalizacja: Brzesko
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Jake » 03 maja 2018 22:38:34

wiciu20102 napisał(a):Ja mam troszkę inaczej.
Podpiołem mase do jednego z pinów na kostce od wentylatora. Załączane z przełącznika.
Działa na czujnik i na przełacznik.

Złe rozwiazanie. W ten sposob pomijasz przekaznik i przewody do kabiny i z powrotem robia sie wysokopradowe. Sam przelacznik tez jest niepotrzebnie obciazony amperami. No i dochodza straty napieciowe. Przewody sterujace moga byc (w rozsadnych granicach) dowolnie dlugie. Co do przewodow pradowych (od wszystkiego: swiatla, wentylatory, przetwonice, blablaba), winny byc mozliwe najkrotsze.
Isuzu Trooper 3.1D 1997
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Starszy Guru
Starszy Guru
 
Posty: 979
Dołączył(a): 20 sty 2015 01:39:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez wiciu20102 » 04 maja 2018 06:08:15

Narazie nie odczułem spadku napiecia. Moze dlatego ze altek ładnie pracuje. No i załączam tylko w terenie jak wiem ze moze byc gorąco.
wiciu20102
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 84
Obrazki: 0
Dołączył(a): 11 lip 2016 12:50:03
Lokalizacja: Brzesko
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez jrzeuski » 04 maja 2018 07:24:26

Jak poczujesz swąd i pójdzie dym z przełącznika, to lepiej miej pod ręką gaśnicę :idea:
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez wiciu20102 » 04 maja 2018 10:41:38

nie za bardzo wiem co może się zjarać jak tylko mam masę dodatkową podłączoną do wentylatora?
wiciu20102
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 84
Obrazki: 0
Dołączył(a): 11 lip 2016 12:50:03
Lokalizacja: Brzesko
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez jrzeuski » 04 maja 2018 11:29:58

To pogłówkuj, którędy płynie prąd jak włączysz przełącznik.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez wiciu20102 » 04 maja 2018 11:38:52

no prosto z aku do wentylatora mam kabel zrobiony i na nim jest przełącznik
przełącznik jest tylko po to żeby odciąć masę wiec masa z masą jak się już zewrą to włączą tylko wentylator.
wiciu20102
Starszy Zaglądacz
Starszy Zaglądacz
 
Posty: 84
Obrazki: 0
Dołączył(a): 11 lip 2016 12:50:03
Lokalizacja: Brzesko
Województwo: Małopolskie
Samochód: Frontera A 2.2i Long 1995-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez jrzeuski » 04 maja 2018 11:47:38

Wentylator masz bez przekaźnika a prąd to przepływ elektronów od jednego bieguna akumulatora do drugiego. Zatem jeśli po drodze masz przełącznik, to cały prąd płynie przez niego. Niezależnie czy masz go po stronie zasilania czy masy. Dopóki styki przełącznika są odpowiednio duże i czyste, to prąd przepływa przez przełącznik bezstratnie i tego nie czujesz. Ale jak tylko pojawi się jakiś opór, to duży prąd zamieni go na duże ciepło i przełącznik pójdzie z dymem. Proste?

I pamiętaj, że każde włączenie przełącznika to iskra przeskakująca między stykami i nadtapiająca je, zwłaszcza przy tak dużym prądzie. To tylko kwestia czasu aż styk stanie się zbyt słaby. Może wytrzymać jeszcze 1000 przełączań a może tylko dwa. Przełącznik na pewno ma napisane na jaki prąd jest przeznaczony. Większe prądy należy nim przełączać poprzez przekaźnik o odpowiednio dobranym amperażu.
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Jake » 04 maja 2018 19:56:23

wiciu20102 napisał(a):no prosto z aku do wentylatora mam kabel zrobiony i na nim jest przełącznik
przełącznik jest tylko po to żeby odciąć masę wiec masa z masą jak się już zewrą to włączą tylko wentylator.

Dokladnie tak jak jrzeuski napisal. Prad plynie w obwodzie zamknietym, nie ma znaczenia w ktorym miejscu obwodu przerwiemy obwod. Natezenie wszedzie jest takie samo. Czy to na plusie, czy na masie (nawiasem mowiac, to sa oznaczenia wylacznie umowne). Podajac mase prosto z karoseri na wentylator zamykasz obwód wlasnie przez ten przewód i ten przelacznik. Jak to dziala i potencjalne skutki Jerzy opisal nader szczegolowo.
Absolutnie najczestsza pozarów samochodow nie jest ani benzyna, ani gaz, ani olej, ani goracy silnik czy jego czesci tylko wlasnie instalacja elektryczna.
Strazakiem nie jestem, ale widzialem w zyciu na zywo trzy plonace samochody, dwa z nich sam pomagalem gasic. Zreszta daleko suzkac, koledze forum trooper4x4.pl w zeszlym roku Montek stanal w plomieniach, caly przod zmienil sie w zgliszcza. Przemyslenia zostawiam kazdemu we wlasnym zakresie.
Isuzu Trooper 3.1D 1997
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Starszy Guru
Starszy Guru
 
Posty: 979
Dołączył(a): 20 sty 2015 01:39:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Cuba » 04 maja 2018 21:11:46

Podepnij się pod ori przekaźniki dokładając czujnik na wężu do chłodnicy o niższej temp. włączania np. 92 st.C + włącznik ręczny - w razie awarii powyższego pozostaje fabryczny czujnik temp ;)
Robiłem to 2 lata temu więc nie pytaj co i jak .... nie pamiętam, ale jak masz jakieś pojęcie w dzionek to ogarniesz ... a i zakładałem diodę coby mi się prąd nie "cofał"

Fakt samochody oprócz podpaleń z reguły płoną przez niechlujną instalację elektryczną i ... piszczące początkowo wentylatory nawiewu :mrgreen:
Cuba
Fanatyk Ekstremalny
Fanatyk Ekstremalny
 
Posty: 620
Obrazki: 0
Dołączył(a): 14 sie 2011 19:58:28
Lokalizacja: Prudnik
Pochwały: 3
Województwo: Opolskie
Samochód: Frontera B 2.2i Sport 1998-2004

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Jake » 04 maja 2018 23:13:30

Cuba napisał(a):Podepnij się pod ori przekaźniki dokładając czujnik na wężu do chłodnicy o niższej temp. włączania np. 92 st.C + włącznik ręczny - w razie awarii powyższego pozostaje fabryczny czujnik temp ;)
Robiłem to 2 lata temu więc nie pytaj co i jak .... nie pamiętam, ale jak masz jakieś pojęcie w dzionek to ogarniesz ... a i zakładałem diodę coby mi się prąd nie "cofał"

Fakt samochody oprócz podpaleń z reguły płoną przez niechlujną instalację elektryczną i ... piszczące początkowo wentylatory nawiewu :mrgreen:

3 lata jezdzilem we frocie z piszczacym nawiewem. Tuz przed sprzedaza to juz tak piszczal ze mnie cos bralo w trakcie jazdy xD
Isuzu Trooper 3.1D 1997
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Starszy Guru
Starszy Guru
 
Posty: 979
Dołączył(a): 20 sty 2015 01:39:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Cuba » 05 maja 2018 08:32:00

3 lata ... masz cierpliwość :D :D
Cuba
Fanatyk Ekstremalny
Fanatyk Ekstremalny
 
Posty: 620
Obrazki: 0
Dołączył(a): 14 sie 2011 19:58:28
Lokalizacja: Prudnik
Pochwały: 3
Województwo: Opolskie
Samochód: Frontera B 2.2i Sport 1998-2004

Re: [A 2.0] Ręczne załączanie wentylatora na chłodnicy

Postprzez Jake » 05 maja 2018 15:42:26

Cuba napisał(a):3 lata ... masz cierpliwość :D :D

To nie jest cierpliwosc, to bylo lenistwo. Zwykle, ohydne, smierdzace lenistwo ;P
Isuzu Trooper 3.1D 1997
Toyota 4-Runner 3.0V6 1991
Avatar użytkownika
Jake
Starszy Guru
Starszy Guru
 
Posty: 979
Dołączył(a): 20 sty 2015 01:39:51
Lokalizacja: Kraków
Pochwały: 10
Województwo: Małopolskie
Samochód: zbłądziłem - mam inny pojazd

Poprzednia strona

Powrót do Układ chłodzenia i ogrzewania, klimatyzacja



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron