Strona 1 z 2

[B] Tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 08 kwi 2012 21:00:20
przez RudeBoy
Postanowiłem popełnić ten topic bo przez ostatnie pół roku przeczytałem już chyba całe nasze forum i na temat mostu tylnego we frocie B jest sporo błędnych informacji. Dużo powtarzanych mitów które warto by wyprostować. Poza tym topic można by uzupełnić o listę części zamiennych.

Po kolei:

I. WSTĘPNIE o Danucie

We fronterach serii B oraz Rodeo Second Generation zastosowano tylny most firmy DANA. Model Dana SPICER 44.
Sam most został zaprojektowany dziesiątki lat temu bo w latach 40 :)

DANA 44 produkwana jest jako:
- sztywny most tylny
- sztywny most przedni
- niezależne zawieszenie tylne - IRS (Dodge Viper :) )

Jest bardzo popularnym mostem stosowanym po dzień dzisiejszy w przeróżnych auta: Jeepy, Dodge, Corvetta, Isuzu a nawet wspomniany Dodge Viper.

Także, mamy kawał motoryzacyjnej historii...

Ale także kupę wersji i rodzai.

II. OZNACZENIA i IDENTYFIKACJA

Wiadomo, że sporo jest na rynku pomotanych aut. Popularny swap mostów z Frontery B do Frontery A.
Wbrew pozorom i tym co wyczytałem na forum sporo osób ma problemy z rozpoznaniem czy ich most to DANA44. Tym bardziej może to być trudne gdyż most tylny Frontery A GM - GKN 16HA jest troszkę podobny do Danki44.

Obrazek

1. Oznaczenia

Mosty produkowane przez DANA Spicer zazwyczaj oznaczane są symbolem modelu. Na prawym dolnym listku przy pochwie mostu patrząc od tyłu. W przypadku mostów DANA 44 produkowanych dla GM niestety to oznaczenie nie jest regułą więc zazwyczaj próżno szukać symbolu.

Na mostach można doszukać się oznaczenia tzw BOM i daty produkcji (na ilustracji powyżej oznaczone 1)


2. Metalowe tagi.

Każda frota z DANKĄ opuszczająca fabrykę oznaczana była metalowymi tagami przykręcanymi pod śruby pokrywy mostu.

Można spotkać się z dwoma wariantami: dwa tagi lub jeden.

Wygląda to tak...
Sorry za zdjęcia ale rzadko myję auto od spodu.

Obrazek

Z lewej strony znajduje się tag z wybitym przełożeniem przekładni.

Teraz ciekawostka.
Jeżeli wasz ma dwa tagi a nie jeden oznacza to, że macie dyfer z LSD :)

Obrazek

U mnie na tagu jest wybite oznaczenie PL. Co oznacza skrót nie rozszyfrowałem ale jedno jest pewne dwa tagi = LSD.

Cytat z manuala.

The axle ratio is identified by a tag(3) which is secured by
a cover bolt. If the axle has limited-slip differntial, it also
will be identified with a tag(2) secured by a cover bolt.



Fajnie nie?
A ciągle na forum pojawia się info., że nie da się poznać z zewnątrz czy most ma LSD.
Dzięki dwóm tagom można zidentyfikować most z LSD leżący na kupie złomu.


III. ROZPOZNAWANIE

Jak wizualnie poznać DANA 44?

1. Korki spustowe/wlewowe.

Dana 44 ma tylko i wyłącznie korek wlewowy na tylnym deklu. Korka spustowego brak.

Mosty GKN 16HA z frotki A mają korek wlewowy w tym samym miejscu co Dana 44 ale oprócz tego mają korek spustowy w obudowie mostu poniżej wałka ataku.

2. Kształt główki mostu i ilość śrub mocujących dekiel

To w zasadzie rozwiewa wątpliwości. Poniżej rysunek obrysu dekla mostu DANA 44.

Obrazek

Obrys owszem jest podobny do mostu frontery A ale różnią je szczegóły...
Ilość śrub.

DANA 44 - zawsze 10 śrub
mosty od Froty A GKN 16HA - 12 śrub

Poniżej zdjęcia porównawcze kształtów dekli.

Obrazek Obrazek


Zaraz ktoś powie, że u nas dekiel mostu jest inny. No i owszem wersja DANA44 dla GM-OPEL otrzymała aluminiową pokrywę. We frotach z charakterystycznym użebrowaniem.


IV. PRZEŁOŻENIA W MOSTACH DANA 44

W mostach DANA 44 można spotkać chyba wszelakie przełożenia.
Pamiętamy, że mosty te stosowano bardzo powszechnie w wielu autach.

W związku z mową o przełożeniach trzeba wspomnieć o jednej istotnej rzeczy, która może nam się przydać gdy będziemy chcieli zakupić blokadę do naszego mostu. Otóż w DANA 44 występują pewien podział w doborze przełożeń.
Otóż spotkamy dwa rodzaje koszów dla przełożeń do 3.73 i dla przełożeń od 3.92.
Na nasze szczęście wszystkie forty B łapią się w jedną grupę "3.92 w górę".

Jest to bardzo ważne. Bo gdyby ktoś chciał z jakiegoś powodu do seryjnej froty założyć przełożenie mniejsze niż 3.92 to się to nie uda. Trzeba zmienić również kosz!

Spis przełożeń:

Frontera B 2,2i ----> 4,78

Frontera B 3,2v6 automatyczna skrzynia ----> 4,1

Frontera B 3,2v6 manualna skrzynia ----> 4,3

Frontera B 2,2dti ----> 4,56

Frontera B 2,2dti 120KM po 10/2002 ----> 4,3


V. DYFERENCJAŁY

Zasadniczo w DANA44 występują dwa rodzaje dyfrów.
- zwykły dyferencjał otwarty
- dyferencjał o ograniczonym poślizgu Trac-Lok

O tym jak je rozróżnić z zewnątrz to już pisałem.

Często na forum pojawia się informacja żeby zaglądnąć przez korek wlewowy i jeżeli widać satelity dyfra to mechanizm nie ma LSD a jeżeli zamiast nich widzimy pełny cylinder to jest LSD.

Tak to prawda tyle, że tylko i wyłącznie w przypadku Frontery A i mostu GKN 16HA.

W mostach DANA 44 oba mechanizmy różnicowe i otwarty i z LSD są mechanizmami DWUSATLITOWYMI. Mało tego oba mają dobrze widoczne koła koronowe i satelity. Trzeba nie lada oka i ginekologicznej wprawy żeby dostrzec różnice między tymi dyframi przez korek wlewu.

Poniżej zdjęcie przedstawiające dwa mechanizmy występujące w DANA 44. Z lewej dyfer otwarty z prawej dyfer z Trac-Lok.

Obrazek

I foty jak to wygląda złożone w moście.

Obrazek Obrazek

Są podobne... w Trac-Lok-u ciężko się tarczek dopatrzeć :)


VI. TRAC-LOK o mechanizmie LSD

Niby nie ma się czego wstydzić bo kupę jeepów z takim mechanizmem śmiga ale ten mechanizm pomimo swoich wytrzymałościowych zalet jest baaardzo mało skuteczny w sprawiedliwym przenoszeniu momentu na oba koła :(

W zasadzie jego największą wadą, jest to, że jego skuteczność bardzo szybko zanika wraz z przebiegiem. Nic tu nie da nawet stosowanie najdroższych dodatków od MOPARA do olejów.

Na amerykańskich forach serwisowych jeepów wyczytać można, że mechanizm po przebiegu ok 100.000km traci połowę ze swoich możliwości.
Są tacy co twierdzą, że działa tylko krótko po wyjechaniu z fabryki.

Tu frota A ze swoim mechanizmem LSD 4-satelitowym wygrywa na całej linii.

Jak zbudowany jest Trac-Lok

Obrazek


Monolityczny kosz dwusatelitowy.
Po obu stronach kosza między koszem a kołami koronowymi znajdują się pakiety tarczek ciernych.
Każdy pakiet składa się z 8 tarczek sprzęgłowych i podkładki talerzowej przylegającej do koła koronowego półosi. Pakiet sprzęgiełek spięty jest 2 spinkami.
Tak więc na cały dyfer to 16 tarczek, dwie podkładki i 4 spinki. Nie tak jak na schemacie, że tylko tarczki pod jednym kołem koronowym.

Obrazek Obrazek


Czemu to tak licho działa?

Skuteczność LSD jest tym większa im większy opór między sobą stawiają tarczki cierne.
Kosz mechanizm 2-satelitowego jest monolitycznym odlewem dzięki temu jest bardzo wytrzymały ale brak dodatkowych dwóch satelit powoduje, że wszystkie luzy powstałe w wyniku eksploatacji odkładane są tylko na dwóch trybach a nie na 4. To + zużycie tarczek bezpośrednio przekłada się na fakt iż pierścienie tarczek LSD słabiej do siebie przylegają i przez to tracą zdolność rozdziału momentu.


Regeneracja/naprawa mechanizmu.

Generalnie jest to czynność nieopłacalna.
Sam pakiet tarczek to koszt do zaakceptowania - ok 500zł. Jednak przy dyfrze z większym przebiegiem to nie wystarczy. Tak jak pisałem podczas eksploatacji zużywają się koła koronowe i satelity.
Aby mechanizm miał fabryczną skuteczność niezbędna jest wymiana całych bebechów dyfra czyli: tarczki, podkładki, koła koronowe półosi, satelity, oś satelitów i podkładki pod satelity.
Taki zestaw to już wydatek 2000zł. Do tego pasowało by doliczyć łożyska bo skoro już dyfer na wierzchu... Jak nic same szpeje 2500zł + robota.
Moim zdaniem bez sensu.


Na dziś tyle...
W następnym odcinku o blokadach do Danki, o częściach i innych inszościach...

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 09 kwi 2012 11:51:46
przez maciar
Czy to znaczy że we frotach były mosty czterosatelitowe?

"Tu frota A ze swoim mechanizmem LSD 4-satelitowym wygrywa na całej linii."

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 09 kwi 2012 14:12:02
przez RudeBoy
maciar napisał(a):Czy to znaczy że we frotach były mosty czterosatelitowe?
"Tu frota A ze swoim mechanizmem LSD 4-satelitowym wygrywa na całej linii."


No wedle mojej wiedzy to tak...

http://opeloem.com/opel/frontera_a_1992 ... _case.html

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 09 kwi 2012 23:11:13
przez Gruby
RudeBoy, kawał dobrej roboty!, w końcu wiadomo co i jak! Dzięki :beer:

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 10 kwi 2012 09:20:00
przez Ironcruz
przykleić!

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 10 maja 2012 18:27:00
przez Argail75
RudeBoy - mam pytanie : Czy można gdzieś sprawdzić w jakim stopniu działa LSD ? Czy sa jakieś stacje diagnostyczne co mają dane do tego i np. na rolkach ocenią skuteczność działania albo w jakim proceńcie zdechło LSD..?

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 10 maja 2012 19:51:18
przez RudeBoy
Przypuszczam, że w Polsce nie znajdziesz takiej stacji diagnostycznej ani sprzętu do tego... Może w USA takie coś mają bo oni uwielbiają LSD :)

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 13 maja 2012 11:24:53
przez fly_jabko
Czy w A jeśli na moście mam też dwie blaszki z takimi oznaczeniami jak na DANIE to mam lsd? Bo wygląda tak samo wszystko...

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 13 maja 2012 12:34:52
przez RudeBoy
raczej tak...
Ale 100% pewności nie mam.

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 13 maja 2012 12:39:38
przez Argail75
Jesli nie ma pewnosci , najlepiej jak podniesie Frote za :dupa: i obróci kolami. Jak kola sie kręca w tym samym kierunku to ma LSD , a jak kola w przecinstone sie obracaja to nie ma LSD.

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 13 maja 2012 12:50:46
przez RudeBoy
argail75 napisał(a):Jesli nie ma pewnosci , najlepiej jak podniesie Frote za :dupa: i obróci kolami. Jak kola sie kręca w tym samym kierunku to ma LSD , a jak kola w przecinstone sie obracaja to nie ma LSD.


tak jest :>:

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 08 sty 2013 14:25:20
przez Barowy
A ja mam podobny problem tylko w fronterze A sport 2.0 (1997r.) Niemam pojecia jaki mam most? Czy to jest slynna Danuta? Czy jakis inny? :niewiem:
Niewiem jaka blokada do niego pasuje? RD44,RD85, RD117.
Moze ktos ma zaloaona blokade mechanizmu w sporcie i moglby mi pomoc. Z gory dziekuje za pomoc.

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 08 sty 2013 14:35:31
przez jrzeuski
Barowy napisał(a):A ja mam podobny problem tylko w fronterze A sport 2.0 (1997r.) Niemam pojecia jaki mam most? Czy to jest slynna Danuta? Czy jakis inny?
Salisbury 16HA jak wszystkie Froty A. Z przodu Frotki A mają 12HU z wyjątkiem Sporta 2.0, który ma 9HU.

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 08 sty 2013 14:51:03
przez Barowy
Dzieki Jacek. A ten 9HUto straszna porazka :D Chociaz po moim spawaniu niepuscil most, niepuscila polos a puscil slynne manualne sprzegielko HP (a pan od gwarancji na to Niemozliwe!!! Jaki ty masz samochod?) Frontera 2.0 sport (Niemozliwe!!!) :D :D :D A jednak mozliwe :wink:

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 08 sty 2013 14:57:35
przez jrzeuski
Barowy napisał(a):Chociaz po moim spawaniu niepuscil most, niepuscila polos a puscil slynne manualne sprzegielko HP (a pan od gwarancji na to Niemozliwe!!! Jaki ty masz samochod?) Frontera 2.0 sport (Niemozliwe!!!) :D :D :D A jednak mozliwe :wink:
Ha!Tak coś czułem, że te też da się załatwić :>:

Mnie tak samo mówili o "chińczykach" :glaszcze: Że niby Patrole na 35" na tym jeżdżą i nic. A ja po weekendowych jazdach co poniedziałek przynosiłem im puzzle w woreczku :mrgreen: Aż strzelili focha i powiedzieli, że więcej na gwarancji nie wymienią :evil:

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 08 sty 2013 15:02:43
przez Barowy
No fakt glowna czesc sprzegielka niepuscila :D Ale zalatwilem zebatke ktora zapina sprzegielko. Cos tam musi byc slabsze. Az sam sie dziwilem, ze niepuscila polos. Najwyrazniej moja poloska zachartowala sie w bojach 8-)

Re: [B] Tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 07 kwi 2013 11:29:55
przez bezduszny
Witam serdecznie.

Opis zacny :>:
Czy coś takiego jest w planach jeżeli chodzi o przedni most ?

Re: [B] Tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 07 kwi 2013 11:40:32
przez wikked
w przednim moście w żadnej frocie (seryjnej) nie ma szpery.

Re: [B] Tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 07 kwi 2013 13:03:37
przez bezduszny
Wiem, że nie ma.
Chodziło mi bardziej o opis samego mostu i informacje "co można do niego włożyć".

Re: Frontera B - tylny most DANA 44 - fakty i mity

PostNapisane: 05 sie 2014 20:06:11
przez bodi11331
argail75 napisał(a):Jesli nie ma pewnosci , najlepiej jak podniesie Frote za :dupa: i obróci kolami. Jak kola sie kręca w tym samym kierunku to ma LSD , a jak kola w przecinstone sie obracaja to nie ma LSD.

koledzy jeśli damy frotke do góry i koła kręcą się w przewciwnyn kierunku a przynarzaniu kęcą się oba to co :beer:

-- Dodano 5 sie 2014, o 21:07 --

argail75 napisał(a):Jesli nie ma pewnosci , najlepiej jak podniesie Frote za :dupa: i obróci kolami. Jak kola sie kręca w tym samym kierunku to ma LSD , a jak kola w przecinstone sie obracaja to nie ma LSD.

koledzy jeśli damy frotke do góry i koła kręcą się w przewciwnyn kierunku a przynarzaniu kęcą się oba w jednym kierunku to co :beer: