Witamy !



[All] Test LSD

[All] Test LSD

Postprzez Andy » 20 paź 2010 15:40:57

Zakładam nowy temat, bo ten o LSD jest już mało czytelny, a mam pomysła:
Może byśmy tak, wszyscy posiadacze LSD zrobili test, który pozwoliłby nam porównać nasze szpery.
Test miałby wyglądać tak: jedno koło w górę drugie na ziemi, bieg N. Koło znajdujące się w powietrzu ustawione tak, żeby jedna nakrętka stanęła pionowo na osi koła. Na nakrętkę nakładamy klucz dynamometryczny i mierzymy moment potrzebny do zakręcenia kołem. Posiadacze klucza ze wskazówką odczytują go od razu, posiadacze klucza z "klikiem" mierzą dwa razy, raz moment przy którym klucz jeszcze klika, i drugi raz nieco większy, który zakręci kołem.
Filmik ilustrujący test wieczorem wcisnę na chomika (niska jakość, ale idzie skumać o co chodzi, format 3gp).
Mnie wyszło odpowiednio 82 i 85 Nm.
Jeżeli ktoś otrzyma więcej, to będę mógł sobie oszacować % sprawności mojego LSD.
I tym razem wszyscy równamy w górę. :wink:
Obrazek
Avatar użytkownika
Andy
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 414
Dołączył(a): 07 lip 2007 08:47:23
Lokalizacja: Południowa Wielkopolska
Pochwały: 2
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera A 2.4i Long 1991-1995

Re: Test LSD

Postprzez jrzeuski » 20 paź 2010 17:34:09

A jak hamulce są zapieczone to i 200Nm może wyjść :mrgreen:
PS. Klucz dynamometryczny to przyrząd dość rzadko spotykany w domu, bo to nietania zabawka
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Test LSD

Postprzez mpl » 20 paź 2010 17:43:45

LSD jest ale klucza nie ma...
sorry
Jest: A sport : ) / WAZ 21063 Łada 1300SL :) / CB750 SevenFifty

Jezus nie może zostać królem Polski, ponieważ osoba skazana prawomocnym wyrokiem nie może pełnić funkcji publicznej.
Avatar użytkownika
mpl
Guru
Guru
 
Posty: 805
Obrazki: 11
Dołączył(a): 30 cze 2009 22:34:59
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pochwały: 3
Województwo: Dolnośląskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: Test LSD

Postprzez Andy » 20 paź 2010 18:03:32

jrzeuski napisał(a):A jak hamulce są zapieczone to i 200Nm może wyjść :mrgreen:

O tym nie pomyślałem...
jrzeuski napisał(a):PS. Klucz dynamometryczny to przyrząd dość rzadko spotykany w domu, bo to nietania zabawka

U mnie dwie sztuki 20 - 110 Nm i 70 - 350 Nm. I to dla hobby nie dla zarobku!
Każdy kto pojedzie trasą Poznań - Katowice ma u mnie pomiar gratis, a czyszczenie hamulców extra!
Obrazek
Avatar użytkownika
Andy
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 414
Dołączył(a): 07 lip 2007 08:47:23
Lokalizacja: Południowa Wielkopolska
Pochwały: 2
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera A 2.4i Long 1991-1995

Re: Test LSD

Postprzez Andy » 20 paź 2010 18:05:54

mpl napisał(a):LSD jest ale klucza nie ma...
sorry

Warsztatów z podnośnikiem i kluczem też żadnego? Przecież to pięć minut, nawet nie powinni skasować... A świadomość, że masz LSD sprawniejsze niż Andy - bezcenna!
Obrazek
Avatar użytkownika
Andy
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 414
Dołączył(a): 07 lip 2007 08:47:23
Lokalizacja: Południowa Wielkopolska
Pochwały: 2
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera A 2.4i Long 1991-1995

Re: Test LSD

Postprzez maciar » 20 paź 2010 18:11:37

Ja sie pisze sprawdzam jutro w dwóch :D
tel. 504 035 487
Avatar użytkownika
maciar
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1281
Obrazki: 1
Dołączył(a): 16 mar 2008 20:15:33
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pochwały: 16
Województwo: Lubelskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Test LSD

Postprzez Andy » 20 paź 2010 18:18:22

Zapraszam!
Tylko przed śniegami, bo warsztat mam nieogrzewany i aktywność w nim zamiera wraz z pierwszym śniegiem.
I jestem tu poważny jak obustronne zapalenie płuc. Jakby co PW działa.
Obrazek
Avatar użytkownika
Andy
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 414
Dołączył(a): 07 lip 2007 08:47:23
Lokalizacja: Południowa Wielkopolska
Pochwały: 2
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera A 2.4i Long 1991-1995

Re: Test LSD

Postprzez maciar » 20 paź 2010 18:20:11

:mrgreen: sam jutro sprawdze i napisze.A dynanometr pionowo do góry czy o kąt 90
tel. 504 035 487
Avatar użytkownika
maciar
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1281
Obrazki: 1
Dołączył(a): 16 mar 2008 20:15:33
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pochwały: 16
Województwo: Lubelskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Test LSD

Postprzez Andy » 20 paź 2010 18:32:08

Jak już napisałem i wysłałem post, wiedziałem, że ktoś o to zapyta. Po to ustawiałem śrubę pionowo nad osią koła, żeby klucz ustawić pod kątem prostym czyli poziomo. Ale w pisaniu instrukcji technicznych, jak się okazuje nie jestem mistrzem.
I z działania klucza wyszło mi, że kręciłem "na wstecznym". Zresztą nie wiem, czy działa on w dwie strony...
Ja działałem tak, jakbym dokręcał nakrętkę - zgodnie z gwintem prawozwojnym.
Obrazek
Avatar użytkownika
Andy
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 414
Dołączył(a): 07 lip 2007 08:47:23
Lokalizacja: Południowa Wielkopolska
Pochwały: 2
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera A 2.4i Long 1991-1995

Re: Test LSD

Postprzez mpl » 20 paź 2010 18:44:53

Andy napisał(a):
mpl napisał(a):LSD jest ale klucza nie ma...
sorry

Warsztatów z podnośnikiem i kluczem też żadnego? Przecież to pięć minut, nawet nie powinni skasować... A świadomość, że masz LSD sprawniejsze niż Andy - bezcenna!



To jest argument : )

ale boję się, że będzie miej sprawne, i będę musiał kłamać hehe
Ostatnio edytowano 21 paź 2010 04:19:53 przez mpl, łącznie edytowano 1 raz
Jest: A sport : ) / WAZ 21063 Łada 1300SL :) / CB750 SevenFifty

Jezus nie może zostać królem Polski, ponieważ osoba skazana prawomocnym wyrokiem nie może pełnić funkcji publicznej.
Avatar użytkownika
mpl
Guru
Guru
 
Posty: 805
Obrazki: 11
Dołączył(a): 30 cze 2009 22:34:59
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pochwały: 3
Województwo: Dolnośląskie
Samochód: Frontera A 2.0i Sport 1991-1995

Re: Test LSD

Postprzez sylwian70 » 20 paź 2010 22:37:56

u mnie LSD nie żyje w wolnej chwili sprawdze kluczem dynamometrycznym może jutro- kiedyś wyczytałem gdzieś ze sprawne LSD w JEPCU to ok 210 Nm czyli twoje żyje lecz ma stan przedzawałowy lub lekarstwo jakie mu zadałes pomogło ale troche słabo działa. :mrgreen:
sylwian70
 

Re: Test LSD

Postprzez maciar » 21 paź 2010 06:37:33

Proponuje zmienić sposób pomiaru na dynanometr w pionie.Przy kącie 90 powstaje siła która dodatkowo pcha co spowoduje błąd.Co organizator proponuje
tel. 504 035 487
Avatar użytkownika
maciar
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1281
Obrazki: 1
Dołączył(a): 16 mar 2008 20:15:33
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pochwały: 16
Województwo: Lubelskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Test LSD

Postprzez Andy » 21 paź 2010 06:54:59

Mnie się wydaje, że właśnie kąt prosty między kluczem, a kierunkiem w którym zacznie się obracać koło skróci ramię, a więc nie wprowadzi błędu. Ale ponieważ jest to badanie porównawcze, nie ma znaczenia jak mierzymy, byle wszyscy jednakowo.
Obrazek
Avatar użytkownika
Andy
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 414
Dołączył(a): 07 lip 2007 08:47:23
Lokalizacja: Południowa Wielkopolska
Pochwały: 2
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera A 2.4i Long 1991-1995

Re: Test LSD

Postprzez sylwian70 » 21 paź 2010 09:45:29

melduje że dokonałem pomiaru-szkoda było mojej fatygi zupełne zero LSD :dupa: już zupełnie zdechło. :cry2:
sylwian70
 

Re: Test LSD

Postprzez jrzeuski » 21 paź 2010 11:13:26

Andy napisał(a):
jrzeuski napisał(a):A jak hamulce są zapieczone to i 200Nm może wyjść :mrgreen:

O tym nie pomyślałem...
Najprościej byłoby mierzyć na zdemontowanych kołach i klockach. U mnie tłoczki się prawidłowo cofają, ale klocek pozostaje w tym samym miejscu i obracając koło słychać, że lekko ociera o tarczę. Raczej tak ma być, bo nie ma przecież żadnej sprężyny odsuwającej klocki od tarczy a prowadnice klocków mam czyste i lekko posmarowane.
U mnie dwie sztuki 20 - 110 Nm i 70 - 350 Nm. I to dla hobby nie dla zarobku!
Tylko pozazdrościć. Pewnie kiedyś i ja się takiego klucza dorobię (choć wolałbym wcześniej dorobić się LSD). Na razie najtańszy widziałem w Castoramie za 99PLN, ale nie wiem czy możnaby mu zaufać. A są w ogóle uniwersalne klucze 0-200Nm?
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Test LSD

Postprzez Andy » 21 paź 2010 11:27:14

Oczywiście, ale chodzi o szacunkowe wartości, nikt się nie będzie spierał o 10 czy 20 Nm.
Różnica między 100 a 200 to dość czytelny sygnał, a przy kosztach naprawy/wymiany nie warto się kłócić o pojedyncze niutonometry.

Od zera do nieskończoności to nie ma. Jak mierzy małe momenty (tak 0d 0,5 do kilka - kilkanaście), to nie mierzy większych. I odwrotnie.

Jeżeli chcesz do ok 200Nm to pewnie zacznie się od jakiś 20- 50Nm.
Jeden z moich (większy) to "wery profesional ful wypas", drugi - z Intermarszcza. Sprawdzałem na wspólnym zakresie i są zgodne. Pewnie do ciągłej eksploatacji się nie nada, ale ileż się go używa dłubiąc przy jednym aucie?
Obrazek
Avatar użytkownika
Andy
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 414
Dołączył(a): 07 lip 2007 08:47:23
Lokalizacja: Południowa Wielkopolska
Pochwały: 2
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera A 2.4i Long 1991-1995

Re: Test LSD

Postprzez jrzeuski » 21 paź 2010 12:12:47

Andy napisał(a):Oczywiście, ale chodzi o szacunkowe wartości, nikt się nie będzie spierał o 10 czy 20 Nm.
Różnica między 100 a 200 to dość czytelny sygnał, a przy kosztach naprawy/wymiany nie warto się kłócić o pojedyncze niutonometry.
Tylko, że ja cały czas mam pewne wątpliwości odnośnie samej zasady działania LSD. Czytałem wiele różnych źródeł i trafiłem na poniekąd sprzeczne informacje. Generalnie podają, że dodatek do oleju ma właściwości wiskotyczne i "zaciera" tarczki dopiero jak się odpowiednio rozgrzeje, czyli koła trochę "pomielą". Inaczej mówiąc im więcej buta, tym silniej działa LSD a na zimnym oleju efekt szpery jest znikomy. Co by było nawet logiczne, bo w normalnych warunkach powinna zachowywać się jak otwarty dyfer, aby nie przeszkadzać na łukach po przyczepnym podłożu. Tyle, że obserwacje tych, którzy mają sprawne LSD temu czasami przeczą. Nie wyjaśnia to także dlaczego przy niewłaściwym oleju LSD strzela i co właściwie w nim wydaje ten dźwięk skoro tarczki się wciąż ślizgają (niezależnie od temperatury oleju)? I jeszcze jedno ciekawe pytanie: skoro olej z dodatkiem gęstnieje wraz ze wzrostem temperatury, to znaczy, że w czasie jazdy cały dyfer pracuje pod coraz większym oporem, który prowadzi do dalszego wzrostu temperatury aż zdławi w końcu silnik, jeżeli nie będzie dostatecznego chłodzenia mostu (zabite błotem ożebrowanie)?

Niektóre źródła tłumaczyły, że źródłem ciepła dla oleju nie jest pracujący most tylko same tarczki, obracające się względem siebie, gdy któreś koło straci przyczepność. Olej rozgrzewa się wtedy tylko lokalnie i nie zdąży przekazać ciepła reszcie, bo nikt długo nie mieli kołami stojąc wciąż w miejscu. Ale to też oznacza, że efekt szpery utrzymuje się jeszcze przez jakiś czas po wyjechaniu na przyczepne podłoże. Potwierdziłaby się teoria, że im więcej buta, tym szybciej i lepiej zadziała szpera. Jednocześnie przy niewielkiej różnicy prędkości kół (jazda po łuku) olej pomiędzy tarczkami się nie nagrzeje wystarczająco by półosie zostały zblokowane. Tyle, że to oznacza, że taki test jak zaproponowałeś powie o stopniu zużycia tarczek (im są cieńsze tym mniejszy jest docisk statyczny), ale niekoniecznie zaświadczy o zdolności do zblokowania półosi (po sklejeniu tarczek rozgrzanym olejem). Szpera będzie jedynie potrzebować więcej czasu, żeby zadziałać. Należałoby więc postawić palnik pod gruchą i zagrzać nim olej, żeby zmierzyć jej rzeczywistą sprawność a i to niedokładnie, bo część zmierzonej siły pójdzie na pokonanie zwiększonego oporu na reszcie elementów mostu
No mud, no fun
Frota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition :twisted:

naprawy i motanie Frotek :arrow: SMS/PW/email/czat.
Avatar użytkownika
jrzeuski
Admin
Admin
 
Posty: 12020
Obrazki: 71
Dołączył(a): 18 mar 2008 10:25:22
Lokalizacja: Banino
Pochwały: 78
Województwo: Pomorskie
Samochód: Frontera A 2.5TDS Long 1996-1998

Re: Test LSD

Postprzez Andy » 23 paź 2010 08:12:43

Czyli co? Czekamy na śnieg i lód?
Avatar użytkownika
Andy
Nałogowiec Ekstremalny
Nałogowiec Ekstremalny
 
Posty: 414
Dołączył(a): 07 lip 2007 08:47:23
Lokalizacja: Południowa Wielkopolska
Pochwały: 2
Województwo: Wielkopolskie
Samochód: Frontera A 2.4i Long 1991-1995

Re: Test LSD

Postprzez maciar » 24 paź 2010 14:03:57

Dziś sprawdzałem,mam nadzieje że mnie nie pokara.Oba auta lsd puszczało po 80 Nm.
tel. 504 035 487
Avatar użytkownika
maciar
Szyszkownik
Szyszkownik
 
Posty: 1281
Obrazki: 1
Dołączył(a): 16 mar 2008 20:15:33
Lokalizacja: Biała Podlaska
Pochwały: 16
Województwo: Lubelskie
Samochód: Niestety nie mam już Frontery :(

Re: Test LSD

Postprzez Janek 44 » 24 paź 2010 15:15:34

Oba koła w powietrzu, luz w skrzyni, hamulce ok. .Trzeba sporej siły coby zakręcić kołem. Klucz dynamometryczny ma za małe wartości.
Janek 44
 

Następna strona

Powrót do Układ przeniesienia napędu



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość