przez jrzeuski » 22 sie 2010 08:53:07
Wczoraj wreszcie się wziąłem za wymianę kielicha półosi. Wyjęcie pierścienia, rozpięcie półosi i wyciągnięcie jej z kielicha to pryszcz jak się ma przełożony górny sworzeń. Wystarczy go odkręcić, zdjąć zacisk hamulcowy i zwrotnica leci na glebę na dolnym sworzniu i końcówce drążka kierowniczego wyciągając półoś z kielicha. Z wyjęciem kielicha z mostu było dużo więcej zabawy, ale się okazało, że to możliwe bez ruszania drążków kierowniczych, odkręcania mostu po przeciwnej stronie ani cięcia blachy mocowania. Trzeba tylko na max skręcić koła i da się wyjąć frez z mostu i wymanewrować całością tak, żeby wylazła. W przypadku lewej półosi to się nie może udać i tam pewnie łatwiej byłoby zdjąć most z kielicha niż kielich z mostu. Na szczęście u mnie był problem z prawą półosią.
Po wyjęciu kielicha zrobiłem mu sekcję, żeby się dowiedzieć, co padło. Tak jak podejrzewałem rozsypało się łożysko. To ze zdjęcia ze ściągaczem tyle, że ja je zdjąłem jedynie podważając śrubokrętem. Tak samo zdjąłem to na nowej półosi (dla porównania), czyli ściągacz jest tu zbędny i całe szczęście, bo nie mam takiego ustrojstwa. Z nabiciem łożyska z powrotem przy pomocy drewnianego klocka też nie było problemu. Łożysko ma kod 6006RS (30/55/13mm) i w oryginale jest produkcji KOYO. Przed nim jest jeszcze segerek, taki sam jak na zdjęciu, czyli 28mm, ale ten na zdjęciu blokuje uszczelniacz (czyli w sumie są dwa segerki). W moim przypadku telepiąca się na rozwalonym łożysku półoś wytarła też uszczelniacz i pewnie dlatego zaczął wyciekać olej a w jego miejsce nalewała się woda z głębokich kałuż (tym razem ponad litr jej wylałem z mostu).
Wsadziłem nowy kielich, ale zamierzam zregenerować również stary by mieć na zapas. Z kupnem łożyska nie będzie żadnego problemu (na Allegro po kilka/kilkanaście zł są), ale z uszczelniaczem może być gorzej. Ktoś już się może rozglądał za takim i go zdobył? Nie ma na nim żadnych oznaczeń a jest dość skomplikowany. Jest metalowo-gumowy z dwoma kołnierzami: przeciwpyłowym od strony kielicha i wewnętrznym z metalowym pierścieniem zaciskowym uszczelniającym półoś (ten właśnie kołnierz mi się przetarł a pierścień zaciskający rozpadł się na kawałki). Wymiary uszczelniacza:
- średnica zewnętrzna 61,5mm
- średnica wewnętrzna od strony mostu 46mm
- średnica otworu na półoś 31mm
- średnica kołnierza przeciwpyłowego u podstawy 36mm
- grubość (bez kołnierza przeciwpyłowego) 8,7mm
No mud, no funFrota A Long 2.5V6, simex 33", zawias +3", buda +2", drążki kierownicze HD + amortyzator skrętu, mosty 4.56 (przedni od B, tył z LSD), self-made snorkel i zderzaki stalowe, winch
Vectra B kombi 2.5V6 170KM
Vectra B kombi 2.0 16V - będzie WrakRace edition naprawy i motanie Frotek SMS/PW/email/czat.